בנט בתגובה להחלטת בג"צ: ראוי היה לאפשר לכנסת להשלים עבודתה

בעקבות החלטת בג"צ כי אסור למדינה להמשיך ולממן את תלמידי הישיבות מוחים חברי הבית היהודי על הכשלת הניסיונות להביא לשוויון בנטל בצורה מסודרת. אורי אריאל: "ההחלטה אינה ראויה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/02/14 22:42 ד באדר א'

בנט בתגובה להחלטת בג"צ: ראוי היה לאפשר לכנסת להשלים עבודתה
אתר בתי המשפט, צילום: אתר בתי המשפט

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט התייחס הערב (ג') להחלטת בג"צ אשר הוציא היום צו ביניים העוצר את ההקצבות לתלמידי הישיבות שגיוסם נדחה. "החלטת בג״צ בשלב זה מקשה על המהלך לשילוב חרדים, וזאת דווקא כשוועדת שקד נמצאת בשלבים הסופיים של אישור חוק הגיוס לקראת הצבעה", מתח בנט ביקורת.

ברוב של שמונה שופטים מול אחד קבע בג"צ כי אסור למדינה להמשיך ולממן את תלמידי הישיבות שלא התגייסו ומתייחסת בעיקר לתלמידים בני 18-20. העתירה הוגשה בעקבות פקיעתו של חוק טל לפני כשנה וחצי, ולסחבת בחקיקת 'חוק השוויון בנטל' שטרם הסתיים.

לדברי בנט "ראוי היה לאפשר לכנסת להשלים את עבודתה בצורה סדורה. בתהליך שלא היה כמוהו מקום המדינה ראוי שתהיה רגישות יתרה".

גם השר אורי אריאל הגיב על ההחלטה ואמר כי "החלטת בג"ץ אינה ראויה, פוגעת באוכלוסייה שלמה, ובמרקם העדין בין הציבורים השונים במדינת ישראל. היה ראוי כי בג"ץ ימתין לסיום כל הליכי החקיקה בוועדת שקד, שיסדיר את כל הנושאים כולל תקצוב הישיבות ולא יקבל החלטות הגורמות לקרע נוסף בעם"

הצו העוצר את התקצוב לתלמידי הישיבות , ניתן בעתירה שהגישו עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הפורום לשוויון בנטל, ישראל חופשית וח"כ לשעבר רוני בריזון, באמצעות פרקליטם עו"ד גלעד ברנע.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב ברך על עצירת התקציב לפחות לשנתונים הצעירים של הישיבות. לדברי רגב, "בג"ץ הבהיר לכנסת שאפילו לסבלנות האינסופית שלו יש גבול, ושהוא אינו מוכן לאפשר עוד את הזרמת מאות המיליונים לישיבות בניגוד לחוק. הצו ניתן בעתירה שהגישו עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הפורום לשוויון בנטל, ישראל חופשית וח"כ לשעבר רוני בריזון, באמצעות פרקליטם עו"ד גלעד ברנע. רגב ציין ש"מאז בוטל חוק טל לפני שנה וחצי המדינה מפרה את החוק כאשר אינה מגייסת את בחורי הישיבות. היא מוסיפה חטא על פשע כאשר היא מממנת את שהותם במקום אחר. בג"ץ שם גבול לשערוריה. יש לקוות שהפוליטיקאים יתעשתו ויעבירו כבר בימים הקרובים חוק שוויון בנטל אמיתי כדי שלא נצטרך לעתור גם נגדו לבג"ץ".

סמנכ"ל המחקר וההסברה של חדו"ש שחר אילן מעריך כי על פי ההחלטה יעצר הכסף מיידית לכעשרת אלפים תלמידים, כלומר מדובר בכ-25 מיליון שקל לשנה.

פרקליטם של העותרים עו"ד גלעד ברנע אמר ש"מדובר בהחלטה חשובה ביותר שמעבירה מסר ברור ביותר לפיו המדינה לא תעניק תמיכה כספית (ישירה או עקיפה) למי שנקרא להתייצב לשירות צבאי ואינו מתייצב. בית המשפט הבהיר שלא ישלים עם מצב בו מי שחייב בשירות צבאי איננו מתייצב למלא חובתו זו - ומאידך ימשיך לקבל (במישרין או בעקיפין) כספים או תמיכה אחרת מן המדינה. יש להניח ולקוות - כי ההחלטה גם תניע את הממשלה והכנסת - להשלים סוף-סוף את מהלך החקיקה".