בלוף הכשרות הגדול של הבית היהודי

יום לפני החשיפה הגדולה של מהפכת הכשרות ענה מנכ"ל המשרד לשירותי דת בבג"צ כי הרפורמה אינה מוכנה. הדבר לא הפריע לבית היהודי לבשר על מהפכה. הבית היהודי" "נעשה סדר בתחום שקפוא על שמריו כבר שנים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/02/14 16:30 ו באדר א'

בלוף הכשרות הגדול של הבית היהודי
יחצ, צילום: יחצ

ביום שני האחרון בישרו השר נפתלי בנט, סגן השר הרב אלי בן דהן והרב הראשי דוד לאו על מהפכה בכשרות שכללה בין היתר שיפור דרמטי ביחסי משגיח מושגח. על פי המהפכה האחריות על המשגיחים תועבר לידי המשרד לשירותי דת כך שהתלות שלהם בבעלי העסקים תופסק.

על הנייר המהפכה נשמעה מצוין ואכן השלושה גרפו לא מעט מחמאות בנושא. הבעיה היחידה היא שיום קודם לכן מנכ"ל המשרד לשירותי דת, אלחנן גלט, חתם על ההפך הגמור.

ביום ראשון האחרון הוגשה לבית המשפט תשובתה של המדינה לעתירה, בין התנועה להגינות שלטונית לרבנות הראשית, שמתנהלת בתשע השנים האחרונות בבית המשפט המבקשת למצוא פתרון לעובדה שמשגיח הכשרות מקבל את משכורתו מבעל המסעדה עליה הוא מפקח.

במסמך ענו אנשי המשרד לשירותי דת כי " נבקש לציין כי בעת האחרונה ביקש סגן השר לשירותי דת לבחון אפשרות נוספת. מאחר ואפשרות זו מצויה בתהליכי גיבוש ראשוניים ועדיין אינה מפורטת דיה, לא נרחיב ביחס אליה".

אנשי המשרד ביקשו לציין עוד כי "תהליך בדיקתה המקצועית של אפשרות זו, לרבות בדיקת היבטיה התקציביים על ידי משרד האוצר, לא נערך מאחר שכאמור, ההצעה בשלב זה לא מפורטת דיה".

"משכך", מוסיפים אנשי המשרד, "האמור בפסקה זו מובא לשם שלמות התמונה, ומבלי שיש בכך כל התחייבות לקידום מתווה זה". המסמך, אשר הוגש לבג"צ כולל תצהיר של מנכ"ל המשרד לשירותי דת אלחנן גלט אשר מתחייב כי האמור בו הוא אמת.

מתברר כי בעוד ביום שני הרפורמה כביכול כבר הייתה על השולחן, ביום ראשון התשובה לבג"צ הייתה שרפורמה זו נמצאת רק בשלבים הראשונים וכי לא נבדקה עדיין בידי משרד האוצר ביחס להיבטיה התקציביים. דבר זה לא הפריע לראשי הבית היהודי והרבנות לצאת בהצהרה אשר בינה לבין המציאות אין דבר מלבד תכנון מלווה בסיסמאות יפות.

ממשרד הדתות נמסר בתגובה:

"מהפכת הכשרות יצאה לדרך והיא תעשה סדר בתחום שעשרות שנים קפא על שמריו. הפרטים שפורסמו אינם נכונים. מהפכת הכשרות, שעקרונותיה הוצגו במסיבת עיתונאים משותפת עם הרבנות הראשית תקודם בעז"ה ותעשה סדר במערך כשרות. הסוגיה הקונקרטית שעמדה בפני בג"ץ היא התייחסות גורמי הממשלה לפיילוט של פתרון בעיית משגיח- מושגח על ידי חברות לאספקת שירותים. פתרון שהוצע על ידי הממשלה הקודמת. בגלל רציפות שלטונית, גם המשרד היום מקדם את האופציה הזו במקביל לאופציה שהוצגה".