"בלבבי" משיבים מלחמה: כרטיס "אדי" מיצה את עצמו

לאחר שהכנסת בלמה את הניסיון להקמת מאגר לתורמי איברים דתיים, טוענים בארגון: מדובר בקמפיין אינטרסנטי נגדנו, רוצים לדחוק את הרבנים מעיסוק ברפואה

חדשות כיפה אורי פולק 26/07/11 10:00 כד בתמוז התשעא

"בלבבי" משיבים מלחמה: כרטיס "אדי" מיצה את עצמו

ועדת הכנסת אמנם פסלה בשבוע שעבר את היוזמה הציונית-דתית להקמת מאגר תורמי איברים דתיים-לאומיים, אך רבני הארגון החדש, "בלבבי", לא מוותרים. במסמך שכתב הרב פרופ' אברהם שטיינברג מחבר "האנציקלופדיה התלמודית", המתפרסם לראשונה בכיפה, קוראים הרבנים "לנציגי המרכז הלאומי להשתלות, לנציגי משרד הבריאות ולנציגי הסתדרות הרופאים להשתחרר מדעות קדומות וחשדות בלתי מבוססים, להשתחרר מטיעונים אמוציונליים ואינטרסנטיים, ולשלב ידיים במטרה הנעלה של הצלת חיים".

כפי שדווח בכיפה, ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) ויו"ר ארגון "ישפה", חיים פלק, הקימו בחודשים האחרונים את ארגון "בלבבי", שיועד להיות מועדון חברים דתי-לאומי לתרומת איברים, במקביל לכרטיס "אדי". הרעיון זכה להסכמתם של רבני בכירים בציונות הדתית, אשר קבעו כי רגע המוות יוגדר בנקודה בה המוח מפסיק לפעול. ההנחה היא כי היות ומדובר במאגר פנימי שינוהל בפיקוח רבני צמוד, יותר ויותר דתיים ומסורתיים יסכימו לחתום על הצטרפות למאגר.

בשבוע שעבר פסלה ועדת הכנסת ברוב מוחלט את הצעתו של ח"כ עתניאל שנלר לשינוי בחוק תרומת האיברים בישראל ולהקמתו של מאגר תורמי איברים דתיים, המבוסס על כך שניתן יהיה להתנות את התרומה באישור רב או ועדת רבנים. בכך, כשלה באופן זמני יוזמת "בלבבי".

ואילו כעת, כאמור, טוענים הרבנים התומכים ביוזמת "בלבבי" כי היוזמה להקמת המאגר החדש נולדה מחוסר ברירה. "לאור הרצון העז של ועד הרבנים והרופאים "ערֵבים" לקדם את תרומות האיברים בישראל על פי שיטתם בפסיקת ההלכה הרלוונטית, על פי דרישתם לוודא ככל הניתן שלא תחול טעות בקביעה הרפואית של רגע המוות המוחי-נשימתי, ועל פי דרישתם לנסח כרטיס תורם שונה מהקיים, ולאור העובדה שפנייתם נדחתה על ידי המרכז הלאומי להשתלות, ואחר שנה של ניסיונות לשכנעם לכרטיס אחיד ולפעולה ממלכתית ומשותפת תחת שם "אדי", ניסיונות שלצערנו עלו בתוהו, לא היתה ברירה אלא לצאת באופן עצמאי לטובת החולים הנזקקים לתרומת האיברים", נכתב.

ב"בלבבי" דוחים בתוקף את הטענות כי יש לפסול את הכרטיס החדש משום חשש כי ינוצל לרעה, כהונאה ציבורית. הם טוענים כי "ישנו רצון להרחיק את הרבנים ואת ההלכה מהעיסוק בשאלות רפואיות, וזאת למרות שקיימת התובנה שהמרכיב הדתי בסוגיה זו הוא דומיננטי, ובודאי שלחלק נכבד מהאוכלוסיה בישראל חשובה עמדת הרבנים יותר מאשר עמדת הרופאים. אין כל היגיון למנוע מחלק מהציבור לממש את תרומתו, אך בדרכו שלו".

עוד מציינים ב"בלבבי" כי "כרטיס "אדי" מיצה את יכולתו בשלב זה. אין כל הגיון ציבורי להכריח את כולם להחזיק דווקא אותו ולהתעלם מהצרכים הייחודיים של ציבורים אחרים בישראל". לדבריהם, החששות והחשדות נגד הארגון החדש הינן "בלתי רציונליות ובלתי מבוססות, שמעולם לא נבחנו, ואין בהם כל היגיון".

"איננו פוסלים עמדות הלכתיות אחרות, איננו נגד משהו - אלא בעד משהו. אנחנו קוראים לציבור הרחב לבחור את דרכו בסוגיה זו על פי אמונתו, הבנתו ותפיסתו הערכית וההלכתית, ולא להתרשם מקמפיינים שליליים חסרי ביסוס והיגיון", מסכמים ב"בלבבי".