בית המשפט מצרי ביטל ההילולה בקבר הרב יעקב אבוחצירא

בית המשפט באלכסנדריה אסר את קיום הילולת סבו של הבבא סאלי, והורה למחוק אותו מרשימת אתרי המורשת ההיסטוריים של מצריים. בקשה ישראלית להעברת עצמותיו לירושלים נדחתה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/12/14 10:14 ח בטבת התשעה

בית המשפט מצרי ביטל ההילולה בקבר הרב יעקב אבוחצירא
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בית המשפט המנהלי באלכסנדריה שבמצרים פסק אתמול (ב') כי הילולת רבי יעקב אבוחצירא, סבו של הבבא סאלי, תבוטל והמקום ימחק מרשימת אתרי המורשת ההיסטוריים של מצריים, זאת למרות שאלפים מגיעים לקבר מדי שנה מאז 1979.

בית המשפט קבע כי ההחלטה להכניס את האתר לרשימת אתרי המורשת המצריים הייתה "טעות היסטורית כבירה הפוגעת במורשת העם המצרי", זאת כפי הנראה בעקבות טענות תושבי האזור על העירוב בין גברים לנשים במתחם ושתיית אלכוהול במקום, דבר האסור על פי האיסלאם.

במשך שנים הילולת 'הצדיק ממרוקו' הייתה מבוקשת מאוד, ועשרות אלפים היו מגיעים מישראל וממרוקו לחגוג במצרים, אך בשנים האחרונות, בעקבות האביב הערבי, התמעטו מספר המשתתפים לאלפים בודדים. בתגובה להחלטת בית המשפט המצרי, אמרה ראשת הקהילה היהודית במצריים לעיתון 'אל מיסרי אל יום' כי מדובר בפסק דין לא חוקתי מכיוון שהחוקה מעגנת את זכותם של מאמיני שלושת הדתות המונותאיסטיות לקיים פולחן דתי. עוד טענה כי הדבר "יביא להרס של האתר למרות שלנפטר יש מעמד רם בקרב היהודים".

במקביל להחלטה אודות ביטול ההילולה, החליט בית המשפט לדחות בקשה ישראלית שהועברה לאו"ם, לפיה יועברו עצמותיו של הרב אבוחצירא לקבורה בירושלים בטענה שפתיחת הקבר נוגדת את עקרונות האיסלאם. הבקשה הישראלית הועברה מכיוון שכיום הקבר שומם מאדם ונפתח רק באירועים מיוחדים, אך בית המשפט טען שמדובר בניסיון ישראלי לשנות את זהותה של 'ירושלים הערבית' ו"הנצחת המדינה היהודית בשטחים הפלסטינים".