מבצע מגן וחץ

מתקרבים להפסקת אש? "זה הזמן שיותר צריך להדאיג אותנו"

על רקע אי הוודאות של תושבי הדרום והדיבורים על הפסקת אש מתקרבת, אומר קצין פיקוד העורף, רס"ן עוזאל ותיק לחדשות כיפה, כי מדובר בזמן הקריטי ביותר: "לא רוצים לתת תמונת ניצחון ובוודאי שלא יהיו נפגעים" | ההנחיה המיוחדת לקשישים

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 11/05/23 15:19 כ באייר התשפג

מתקרבים להפסקת אש? "זה הזמן שיותר צריך להדאיג אותנו"
ארכיון, אזעקת צבע אדום | , צילום: Edi Israel/Flash90

מבצע מגן וחץ: המבצע בעזה נכנס הבוקר (ה') ליומו השלישי וברקע הדיבורים על הפסקת אש עם הג'יהאד האסלאמי, מזהירים בפיקוד העורף מפני שאננות התושבים ומדגישים כי זה הזמן הקריטי ביותר במבצע. רב סרן במיל' עוזאל ותיק, "מסביר פיקוד העורף", אומר לחדשות כיפה כי "ראינו לא מעט מקרים גם ביממה האחרונה וגם בסבבים האחרונים שהתנהגות של אנשים שפעלו על פי ההנחיות פשוט הצילה חיים".


 

רס"ן ותיק מודע לכך שהדיבורים על הפסקת אש מתפרשים לעיתים כחזרה לשגרה אך מדגיש: "אנחנו שומעים זה היום השני את הדיבורים סביב כן או לא הפסקת אש וזה הזמן שיותר צריך להדאיג אותנו בעניין של התנהגות אוכלוסיה" הוא אומר.

חילוץ והצלה. ארכיון

חילוץ והצלה. ארכיון צילום: Gili Yaari /Flash90

כרגע ההנחיות בתוקף עד יום שישי

"האויב מבקש לתת תמונת ניצחון ואנחנו לא יודעים אם המטח למרכז זה הסיפור האחרון שלו או שיהיו דברים נוספים" אומר רס"ן ותיק, "אבל מבחינתנו אנחנו לא רוצים לתת לא תמונת ניצחון ובוודאי שלא יהיו נפגעים. ולכן אנחנו צריכים עדיין להיות ערניים, אנחנו עדיין בתוך מערכה".

ותיק מחדד את הנהלים ומדגיש כי כשנשמעת אזעקה אנחנו נכנסים למרחב מוגן, "לא שירותים ולא אמבטיה בגלל שיש בהם קרמיקות וזכוכיות. אם נוסעים ברכב ויש אזעקה, קודם כל צריך לחפש מרחב מוגן, אם אין, יוצאים מהרכב ונשכבים במרחק ממנו עם ידיים על הראש במשך עשר דקות".

פגיע ישירה באשקלון, אתמול

פגיע ישירה באשקלון, אתמול צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במבצעים האחרונים בעזה, נמתחה ביקורת של תושבים בדרום על אי הוודאות בהכרזה על סיום המבצעים, רס"ן ותיק אומר: "פיקוד העורף מוציא הנחיות לתושבים, כרגע ההנחיות נותרו בעיניהם וככל שתהיה איזו הנחיה אחרת פיקוד העורף יעדכן, נכון לעכשיו ההנחיות לא השתנו, כרגע ההנחיות בתוקף עד יום שישי". 

"צריך לפנות את הדרך למרחב המוגן"

באשר לאנשים מבוגרים או בעלי מוגבלויות שאינם יכולים להגיע למרחב מוגן בזמן הקצוב אומר רס"ן ותיק כי "התפיסה בפיקוד העורף, גורסת הכי מוגן שיש. בודאי שאם יש בן אדם מבוגר או בעל מוגבלות שאינו יכול להגיע למקלט בזמן, אז הוא צריך למצוא מרחב מוגן אחר גם אם הוא ברמה פחותה. קודם כל חדר מדרגות פנימי ואם אין אפשרות אז להיכנס לחדר כמה שיותר פנימי".

"חשוב מאוד שגם במקומות שחוו אזעקות וגם במקומות שלא, צריך לפנות את הדרך למרחב המוגן" הוא מדגיש, "15 אנשים כבר נפצעו בדרכם למרחב מוגן מנפילות וחבלות, אפשר וכדאי למנוע את זה. צריך לפנות את הדרך מחפצים, בגדים וכל דבר שיוכל להפריע בדרך".