ביו"ש לא התרגשו מהכרזת הבניה של נתניהו. הליכוד: "תמוה להאשימו בהקפאה"

על אף הכרזת ראש הממשלה על בניית 2,600 יחידות דיור וכינוס ועדת התכנון, גורמים בכירים ביו"ש תוקפים את מדיניות הממשלה. ראש מועצת הר חברון: "זריית חול בעיני מצביעי הימין". הליכוד: "איוולת של ימין שמנסה לערער ממשלת ימין"

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/06/17 08:29 י בסיון התשעז

ביו"ש לא התרגשו מהכרזת הבניה של נתניהו. הליכוד: "תמוה להאשימו בהקפאה"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהוראת ראש הממשלה מאמש (מוצאי שבת), צפויה ועדת התכנון של המנהל האזרחי לאשר השבוע את בנייתן של 2,600 יחידות דיור ביהודה ושומרון. מנהיגי ההתיישבות לא רואים בכך בשורה גדולה ואף תוקפים את נתניהו על חוסר שיתוף פעולה עמם והצגת מצג שווא כאילו הוא מפשיר את הבניה.

במועצת יש"ע אמרו כי הם "מברכים על חידוש עבודת ועדת התכנון, אולם לצערנו ראשי הרשויות לא שותפו בדיונים לקראת הכנתה וחסרות בה הרבה תכניות על מנת לענות על הצורך הגדול שקיים בהתיישבות. לאחר תקופה ארוכה של השבתת עבודת התכנון מלאי התכנון הולך ואוזל, וישנן עוד עשרות תכניות שסיימו את ההליך המקצועי הנדרש וממתינות לדיון ולאישור בוועדה. יש להוסיף תכניות אלו לדיון בוועדה במועד הקרוב ביותר.

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, היה תקיף יותר וקבל על כך שאף אחת מהיחידות לא צפויה להיבנות בגוש עציון. "חגגנו היום בגוש עציון יחד עם חקלאיי ראש צורים את פסטיבל הדובדבנים", כתב נאמן בדף הפייסבוק שלו והוסיף כי "אלפים הגיעו מכל מקם לחגוג את פרי הארץ לגאון ולתפארת".

עם זאת הוא  הוסיף, "תוך כדי החגיגות התבשרתי על סדר היום של ועדת תכנון הקרובה ובה אמורים לדון בבניית 0 (אפס!!) יחידות דיור בגוש עציון!". נאמן קרא לחברי הממשלה שלא להגיע לחגיגות היובל לחידוש ההתיישבות, "ממשלת ישראל מתכננת לקיים כאן בגוש את חגיגות ה50 שנה לנצחון במלחמת ששת הימים ולחידוש ההתיישבות, ואני אומר לכם אם אין לממשלתנו די עצמאות אל תבואו לחגוג!". לדבריו, "באנו לכאן לבנות את בתינו עדי עד. אין לנו צורך בחגיגות אם נשללת מילדינו את הזכות הפשוטה להמשיך ולחיות כאן".

ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, היה חריף אף יותר ומבחינתו מדובר בהמשך הקפאת הבניה, "בשנת היובל לחידוש ההתיישבות ביהודה ושמרון בוחר הדרג המדיני להעניק למפעל הציוני סטירת לחי בדמות המשכה של הקפאת הבניה ומניעת כל אפשרות להתפתחות טבעית".

לטענתו, "לאחר שמונה שנים של מצור תכנוני אשר נכפה על ידי ממשל אובמה ובהם נמנעה בניתם של כארבעים אלף יחידות דיור ביהודה ושומרון, בוחר הדרג המדיני להמשיך את ההקפאה ולשמור את היישובים בעוצר תכונני בה בעת שהוא מרים את ידו בעד בניתם של כעשרים אלף יחידות דיור לערבים בשטחי c".

דמרי לא מצא נחמה בהודעת נתניהו ואמר כי "אישור אלפיים יחידות הדיור הוא זריית חול בעיני מצביעי הימין שנתנו קולם לפיתוח ההתיישבות. הגיע הזמן לומר את האמת: חציים של היחידות כבר נבנה ומתוך האלפיים ישנם רק שמונה מאות הרשאות חדשות. זהו לעג לרש והמשך מדיניותו של אובמה. לצערי בכל הר חברון אזור שספג אינספור אירועי טרור בשנה האחרונה החליט הדרג המדיני בניגוד לכל ההבטחות לאשר רק הסדרתם של שבעים ושתיים יחידות דיור בלבד!! וזאת מתוך כאלף יחידות שמוכנות להמשך תכנון במנהל!!".

לסיום הוא אמר כי "החלטה זו נמצאת בניגוד גמור לכללים שקבע הקבינט המדיני בעצמו רק לפני שבועיים. האם זו תשובה ציונית הולמת של ממשלת ימין??  לצערי דיבורים לחוד ומעשים לחוד".

אמש פורסם בחדשות 2  כי ועדת התכנון העליונה של המנהל האזרחי תתכנס בשבוע הבא לשני דיונים וצפויה לאשר לראשונה מאז כניסת דונלד טראמפ לתפקיד תכניות לבניית יותר מ-2,600 יחידות דיור. חברי הוועדה ידונו בימים שלישי ורביעי בשורה של תכניות בנייה שהוקפאו עד כה, ביניהן גם ביישובים הנמצאים מחוץ למה שמכונה גושי ההתיישבות.

בליכוד לא הבינו את פשר הביקורת ואמרו כי "תמוה שלאחר שראש הממשלה נתניהו אישר רק בחודשים האחרונים קידום בנייה בהיקפים של כ-5500 יחידות דיור ביהודה ושומרון, ובנוסף את הקמתו של יישוב חדש לתושבי עמונה - דבר שלא נעשה עשרות שנים - הוא מואשם בהקפאה".

לטענתם תקיפת נתניהו נועדה אך ורק לערער את שלטונו, "אין מי ששומר על ההתישבות יותר מראש הממשלה נתניהו. כמה פעמים עוד אפשר לחזור על האיוולת של ימין שמנסה לערער ממשלת ימין. המחנה הלאומי ישכיל לשמור על איחוד השורות למען ההתיישבות ולמען מדינת ישראל".