בוטל פסק דין רבני

בית משפט השלום בירושלים ביטל פסק דין של בית הדין הרבני האזורי בעיר, זאת בטענה לחריגה מסמכותו

חדשות כיפה אורי פולק 05/04/11 00:00 א בניסן התשעא

בית משפט השלום בירושלים ביטל באחרונה פסק דין של בית הדין הרבני האזורי בעיר, בראשותו של הרב מאיר מאזוז. ביטול הפסק מהווה צמצום נוסף בסמכותו של בית הדין הרבני, שהוגבל על ידי כך לעיסוק בדיני אישות בלבד.

מדובר בפסק דין של השופט דניאל טפרברג מבית משפט השלום בירושלים שעסק בעניינם של בני זוג שהתגרשו בבית הדין הרבני האזורי בירושלים בשנת 2003 ובאו לבית הדין הרבני כדי לדון בהסדרים כספיים ביניהם. הדיון התקיים במסגרת סמכותו של בית הדין הרבני, כפי שהוענקה לו על פי חוק בתי הדין הרבניים.

ואולם, עורך הדין שייצג את האישה טען בדיון כי לבית הדין הרבני האזורי אין סמכות לעסוק בענייני ממונות. בית הדין הרבני התנער מהקביעה הזו וטען כי "לאחר שמיעת טענות הצדדים ועיון בחומר שבתיק, ביה"ד מחליט כי הסמכות לדון ברכוש הצדדים נתונה לביה"ד. מהנימוקים שהעלתה באת כוח האיש, ובעיקר שבא כוח האישה עצמו והאישה לא העלו טענות של חוסר סמכות, אלא רק בזמן האחרון".

בשנה שעברה הגישה האישה תביעה בבית משפט השלום בירושלים, בבקשה לחלק את הדירה שברשותם וכן להורות על קבלת דמי שימוש מתקופת הגירושין ועד היום. במהלך הדיון טען בעלה לשעבר כי בית הדין הרבני כבר פסק בהסדרים הממוניים ביניהם ועל כן יש לאישה לפנות אליו - ולא אל בית המשפט.

אלא שהשופט דניאל טפרברג פסק כי לבית הדין הרבני אין סמכות לדון בעניין, בהתבסס על פסק דין קודם שנתן שופט העליון אדמונד לוי, שקבע כי בית הדין הרבני, לאחר מתן הגט, לא יכול ליהנות מ"סמכות נמשכת" ולכן מנעשה הגט בשנת 2003, אין עוד לבית הדין הרבני כל סמכות. למסקנה פסק בית המשפט הוצאות למשפט לבעל - ודחה את בקשתו.