בדרך למדינה דתית

התחזיות הדמוגרפיות שהוצגו היום בכנסת מצביעות על ההערכה כי האוכלוסייה הדתית בישראל בדרך לכבוש את נתוני הילודה. "לחילונים נולדים רק כלבים", העריך אחד ממשתפי הדיון

חדשות כיפה אורי פולק 24/01/11 00:00 יט בשבט התשעא

בדרך למדינה דתית
איציק אדרי-cc-by-sa, צילום: איציק אדרי-cc-by-sa

בישראל חיים כיום כ-700 אלף דתיים-לאומיים וכ-700 אלף חרדים, כשההערכה היא כי בעוד שנים אחדות המספר הכולל של שתי האוכלוסיות הללו יצמח לשניים וחצי מיליון, מתוך כ-7 מיליון יהודים בישראל - אלו רק מקצת הנתונים שהוצגו היום (ב) בדיון של ועדת העלייה והקליטה של הכנסת.

הפרופ ארנון סופר אשר השתתף בדיון, טען במהלכו כי בהתבסס על הנתונים הדמוגרפיים, "אנו בדרך למדינה דתית. בשנת 2030 ערביי ישראל ימצו את הפריון ונראה ישראל דתית-חרדית". עפ"י הנתונים שהציג פרופ סופר, נכון לשנת 2007 נולדו בישראל כ-110,000 יהודים, ומתוכם רק כ-18,000 אצל החילוניים. "לחילוניים נולדים רק כלבים", אמר פרופ סופר במהלך הדיון.

יורם אטינגר מהצוות האמריקאי-ישראלי למחקרים דמוגרפים, הציג בדיון נתונים נוספים התומכים בהערכה זו. לדבריו, "בעוד שפעם הממוצע היה שני ילדים למשפחה חילונית, הרי שהיום תמצאו 3-4 ילדים באפקה, בבלי והוד השרון". אטינגר התייחס לנתונים המצביעים על מגמת ירידה חדה בלידות אצל ערביי יהודה ושומרון בעשרים השנים האחרונות וטען כי ירידה חדה זו - כתוצאה מתכנון המשפחה, השפעה מערבית יציאת נשים לעבודה ועוד - אף גדולה מהירידה בילודה אצל ערביי ישראל. "משנת 67 נרשמת ירידה אצל ערביי ישראל מ-6 לידות לאישה - ל-0.6 בשנת 2010", אמר.

גם החוקר יעקב פייטלסון מהמכון לאסטרטגיה ציונית הציג גרף, ממנו עולה כי בעשרים השנים האחרונות עלה מספר הלידות בציבור היהודי ב-66 אחוז, זאת לעומת ערביי ישראל, שם צמח הנתון רק ב-37 אחוזים.

ואי אפשר להתייחס לדמוגרפיה מבלי להתחשב באחוזי העלייה והירידה מהארץ. הפרופ סרגיו דלה-פרגולה מהאוניברסיטה העברית, הבהיר בדיון כי בעשור האחרון העלייה לארץ מעטה אך יציבה. "שום דבר דרמטי לא קורה. לא אינתיפאדה וגם לא משבר כלכלי בישראל לא משפיעים לרעה על העלייה לארץ. למרות האנטישמיות בעולם, ככל שיותר טוב כלכלית - כך עולים פחות לארץ", אמר פרופ דלה-פרגולה.

פרופ דלה-פרגולה העריך כי "95 אחוז מיהודי הגולה חיים במדינות המפותחות ביותר, וביום שישראל תהיה בין עשר המדינות המפותחות בעולם, תהיה הרבה יותר עליה לארץ". עוד הוא טען כי שיעורי הירידה מהארץ, העומדים על כ-10,000 איש בשנה, נחשבים בטווח הנורמאלי ביחס לנתוני ההגירה ממדינות מפותחות כשוויץ ונורבגיה.

אם עוד חששתם מהנתונים הדמוגרפיים, שווה לשמוע את מה שיש לפרופ דלה-פרגולה להעריך בנושא. לדבריו, "כיום יש בין הים התיכון לירדן כ-11 מיליון איש, וזאת בניגוד לתחזיות המנדט הבריטי, לפיה בארץ יכולים לחיות רק כ2.5 מיליון איש. זה מראה מה שווים תחזיות דמוגרפיות-אקולוגיות", סיכם.