בג"ץ עצר את תקציבי החרדים אבל הנפגעים העיקריים הם הציונות הדתית

מבדיקה של נתוני הגיוס עולה כי מכיוון שרוב בני הישיבות החרדיות לא מגיעים לצו הראשון אלו שנפגעים בפועל הם אלו שגיוסם נדחה – בני הציונות הדתית. 70% מכל מחזור גיוס נפגעים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/02/14 10:15 יז באדר א'

בג"ץ עצר את תקציבי החרדים אבל הנפגעים העיקריים הם הציונות הדתית

70% של הדתיים הלאומיים בכל מחזור נפגעו בעקבות פסיקת בג"ץ והחלטת שר האוצר יאיר לפיד להקפיא את כספי כל הישיבות, כולל אלו של הציונות הדתית. כך עולה מתוך בדיקה של התנועה למשילות ודמוקרטיה.

על פי הבדיקה, מחזור גיוס מונה כ-9000 תלמידים אשר עשרה אחוזים מתוכם הינם דתיים לאומיים. מתוך 900 בני ישיבות 600 לא מקבלים תקצוב כך שהפגיעה מגיעה לכשני שלישים מהתלמידים בני הציונות הדתית.

"בצו הביניים שנפסק בבג"צ בשבוע שעבר נאמר כי עצירת העברת הכספים לצורך תמיכה במוסדות תורניים היא 'ביחס לתלמידי מוסדות תורנים ילידי השנתונים 1994, 1995 וחציו הראשון של שנתון 1996, אשר קיבלו צו גיוס למועדים שונים החל מחודש אוגוסט 2013 ואשר לא התייצבו לגיוס בשל החלטות כלליות של שר הביטחון (או של פוקד)'", מסבירים בתנועה.

"לרוב הציבור, הנוסח המשפטי המסורבל אינו מובן והמושגים המרכיבים אותו לא מכווינים ונותנים תשובות ברורות. לקחנו את נוסח ההחלטה ופירקנו אותה לגורמים".

על פי הבדיקה שנעשתה, כאשר מפלחים את אוכלוסיית תלמידי הישיבות ניתן להפריד באופן ברור בין הציונות הדתית למוסדות החרדים. מוסדות הציונות הדתית, מחנכים לתרומה למדינה וגיוס לצה"ל במסגרות הקרביות והאיכותיות ביותר. אלו גם שולחים את תלמידיהם לצו ראשון ולדחות את שירותם, כדי לא להפר את החוק. לעומת זאת, במוסדות החרדים מצפצפים על החוק וכלל לא מתייצבים לצו, זאת ביתר שאת מאז ביטול חוק טל.

בתנועה מפנים אצבע להסברו של שר האוצר. בהודעה שפורסמה ע"י לשכתו של שר האוצר, נאמר כי לפיד קבע ש"בעקבות פסיקת בג״ץ, נפסיק את תשלום הקצבאות לתלמידי הישיבות שגיוסם נדחה עד להשלמת השוויון בנטל".

"המשמעות של ההודעה וההסבר שלה מוכיחים התערבות בוטה של גוף משפטי לא מייצרת פתרונות ענייניים ופוגעת דווקא באלו המצייתים לחוק והפועלים על-פיו. חרדים לא דוחים את הגיוס והמוסד (הישיבה) ממשיך לקבל תקצוב על תלמידיו מפרי החוק. מוסד ציוני דתי יסבול מחוסר תקצוב כי תלמידו דחה את הגיוס וציית לחוק, זאת רק כדי להתגייס מוכן יותר ובשל יותר להגנת המדינה", מאשימים בתנועה למשילות ודמוקרטיה בעקבות הבדיקה.