באיזה צד התקשורת?

בסקר שבוצע במכללת אריאל התגלה: רוב הציבור טוען את מה שהימין אומר כבר מזמן: התקשורת שמאלנית

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 20/12/09 00:00 ג בטבת התשע

במחקר שבוצע לקראת "כנס אריאל למשפט ותקשורת", שנערך ביום ה האחרון, נחקרה תפיסת הציבור את התקשורת הישראלית. במחקר, התגלתה שורת ממצאים המראה כי הציבור סבור שהתקשורת גורמת לשינוי עמדותיו כלפי השמאל.

המחקר נועד לבחון את עמדות ותפיסות הציבור בישראל כלפי התקשורת בישראל וההשפעות הפוליטיות על התקשורת. הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של 500 איש.

מתוך הסקר, שבוצע באמצעות "גיאוקרטוגרפיה" עולה שורת ממצאים מדאיגים לגבי דעת הקהל בנושא הקשר שבין התקשורת למערכת הפוליטית.

מעל לשני שלישים (68%) מן הציבור סבורים כי דיווחי עיתונאים מושפעים מדעותיהם הפוליטיות, זאת לעומת 6% בלבד שאינם סבורים כך. בנוסף, מעל למחצית (53%) מן הציבור הישראלי מאמין כי התקשורת בישראל תומכת ומקדמת יותר עמדות שמאלניות מאשר עמדות ימניות, זאת לעומת 14% בלבד המאמינים כי היא מקדמת יותר עמדות ימניות. גם בקרב בעלי דעות פוליטיות שאינן ימניות (שמאל ומרכז), שיעור גבוה באופן מובהק (42% ו- 39% בהתאמה) סבורים כי התקשורת מקדמת עמדות שמאלניות בהשוואה לאלו שמאמינים כי היא מקדמת עמדות ימניות.

79% מן הציבור בישראל חשים כי התקשורת משפיעה על דעת הקהל יותר מאשר משקפת אותה. בעלי נטייה פוליטית ימנית, צעירים ודתיים-חרדיים חשים כך יותר.

לא רק שהציבור חושב שהתקשורת מקדמת אגנדה פוליטית - יתרה מכך: לצורך זה היא חוברת לגופים נוספים שהציבור מגדיר כשמאלנים, לשם קידום השקפת עולמה, ביניהם ארגוני שמאל ובית המשפט העליון.


גם בג"צ לא יצא נקי. לשאלה "האם לפי דעתך בג"צ מקדם בפסיקותיו יותר עמדות פוליטיות ימניות או יותר עמדות פוליטיות שמאלניות?", שיעור גבוה משמעותית (43%) מן הציבור ציינו כי בג"צ מקדם בפסיקותיו יותר עמדות שמאלניות מימניות. חמור מכך - הציבור רואה קשר מכוון בין התקשורת לבית המשפט העליון, שמטרתו לקדם את האגנדה הפוליטית של השמאל: לשאלה "באיזו מידה אתה מאמין כי מערכת המשפט בישראל והתקשורת בישראל משפיעות זו על זו בכל הקשור לקידום מטרות פוליטיות?", 45% מן הציבור מאמינים כי מערכת המשפט ומערכת התקשורת בישראל משפיעות זו על זו בכל הקשור לקידום מטרות פוליטיות. נראה כי מרבית הנחקרים חושבים שלבג"צ ישנה אגנדה שמאלנית אותה הוא מקדם.

"אין שום ספק שהתפיסה כי דיווחי עיתונאים מושפעים מעמדותיהם הפוליטיות היא נכונה" אמר לכיפה העיתונאי חיים זיסוביץ שעבד במשך שנים ברשות השידור, "תיק תקשורת" ורדיו קול-חי. "הדיווח הוא תבנית נוף השקפותיו של העיתונאי והדברים ניכרים ומשפיעים על הדיווחים. למשל הניסוחים שהעיתונאים בוחרים, סדר המידע, הבלטת והצנעת דעות מסוימות -כל זה מושפעת מהדעה הפוליטית שלנו. לא יכול להיות עיתונאי אובייקטיבי לחלוטין אלא עיתונאי הוגן".


זיסוביץ חולק על התפיסה שהתקשורת מקדמת דעות שמאלניות דווקא או חוברת לגופים שמאלניים. "התקשורת מקבלת מידע מכל מיני גופים. אם ידיעה מגיעה לתקשורת ערוכה עיתונאית נכון התקשורת תקדם את זה. נכון שהיא תגלה יותר אהדה לעמדות מגופים שאותם היא אוהדת אך לא תעדיף בגלוי דעה מסוימת.


העיתונאי מחפש סך הכול ידיעה מעניינת, בעיניו לא ממש משנה מי מוסר את המידע. נכון שאופן הדיווח כן יושפע מעמדותיו הפוליטיות. ואני מעריך שנכון לומר שישנם יותר עיתונאים בעלי דעות שמאלניות ולכן נוצרת התחושה הזאת. זה נובע מכך שכדי לעסוק בתקשורת אתה צריך מידה רבה של פתיחות וליברליזם ולהיות מסוגל לקבל ולהעביר מידע מגוון ולכן באופן טבעי אני מתאר לעצמי שרוב העוסקים בתקשורת נוטים למרכז ושמאלה"