אפליית עובדים דתיים

תביעה ייצוגית שהוגשה נגד רשות המיסים קובעת כי היא מפלה לרעה עובדים דתיים, זאת במסגרת הרפורמה החדשה המעדכנת את עלויות אחזקת רכבי החברה

חדשות כיפה אורי פולק 07/02/11 00:00 ג באדר א'

אפליית עובדים דתיים
Mr. T in DC*cc-by-nd, צילום: Mr. T in DC*cc-by-nd

מתביעה ייצוגית בסך 50 מיליון שקלים, שהוגשה בסוף השבוע האחרון נגד רשות המיסים, עולה כי הרשות מפלה לרעה את שומרי השבת, זאת בשל גבייה בלתי חוקית של מסים מעובדים שכירים העושים שימוש במכוניות שקיבלו מטעם מקומות העבודה שלהם.

הכל התחיל לפני כחודש, שהמדינה בחרה לעדכן את סכומי שווי השימוש לרכב צמוד, כשהחל מה־1 לפברואר הגיע שווי השימוש הנזקף לאותם עובדים לסכומו המלא. על פי נתוני משרד האוצר, שווי זה משקף את עלות החזקתו של רכב פרטי, ומביא לשוויון בין עובד שכיר הנהנה מרכב צמוד לעובד הרוכש את הרכב מכספו הפרטי.

אלא שלטענת התובע הייצוגי, משה סראוס, באמצעות עו"ד אמנון סמרה, שווי השימוש שנקבע בתקנות מס ההכנסה, חורג מהשווי בפועל על פי השימוש שנעשה ברכב, זאת מפני "שבעת קביעת השווי התעלמה הרשות ממרכיבים שונים הכלולים בשווי השימוש ושהתובע איננו נהנה מהם".

על פי התביעה, למשל, לאדם דתי השומר שבת יש שווי שימוש נמוך יותר מלאדם חילוני, שכן הוא איננו משתמש ברכבו הצמוד בשבתות ובחגים. בתביעה נטען, אפוא, כי רשות המסים התעלמה ממרכיב זה כך שבפועל נזקפת לו הכנסה בשווי מלא, והוא נאלץ לשאת בתשלום מס שלא כדין על מרכיב זה.