אסור למשטרה להפעיל אלימות

הרב יובל שרלו טוען כי למשטרה יש סמכות להפעיל כוח, אך אסור לה להפעיל אלימות מכל סיבה שהיא. "אלימות מתדרדרת לרצח, וארץ ישראל הקדושה מתמלאת שפיכות דמים"

חדשות כיפה אורי פולק 28/02/11 00:00 כד באדר א'

אסור למשטרה להפעיל אלימות

"המשטרה רשאית להפעיל כוח, אך אין לה כל סמכות להפעיל אלימות" - כך טוען היום (ב) ראש ישיבת פתח תקווה, הרב יובל שרלו, זאת בעקבות האירועים האלימים שהתרחשו הבוקר בפינוי בחוות גלעד ובדברים שהתפרסמו באתר ישיבת פתח תקווה. עם זאת מדגיש הרב, כי יש לבדוק האם אכן נהגה המשטרה באלימות.

כפי שדווח בכיפה, שמונה מתושבי חוות גלעד נעצרו לפנות בוקר במהלך פינוי אלים, כש-13 מתושבי המקום נפצעו על ידי כוחות הביטחון. חמישה מהעצורים הובאו לחקירה בשל החזקת סכין או דוקרנים, שני בני אדם נעצרו בחשד לכריתת עצי זית ועצור נוסף הובא למעצר בשל חשד כי השליך אבנים לעבר כוחות הביטחון. מבנים נוספים נהרסו במקום.

לטענת הרב שרלו "הכוח הוא פריבילגיה של השלטון, והמשטרה היא הזרוע האזרחית המפעילה כוח בשעה שאין שום דרך אחרת. מותר למשטרה להפעיל כוח לפינוי כבישים, להצבת אנטנה, למימוש חוק בפינוי מאחז, נגד שמאל קיצוני ואנרכיסט, או לכל עניין אחר שלא נמצא לו פיתרון טוב יותר", אולם לדבריו "האלימות אינה פריבילגיה של השלטון, והמשטרה אינה רשאית בשום מקרה להיות אלימה, בשום תנאי ובשום מקרה".

הרב שרלו מסביר כי ההבדל המרכזי בין כוח לבין אלימות הוא בכך שאלימות הינה למעשה כוח מופעל שלא על פי חוק. "כח הוא מידתי, הוא מופעל כפי הנדרש כדי לממש חוק. אלימות - הפעלת כוח מעל המידה הנדרשת. הוא מופעל בקור רוח ובאחריות. אלימות היא התפרצות רגשות ופתרון בעיות אישיות של השוטרים", טוען הרב שרלו.

ראש ישיבת פתח תקווה קובע בדבריו כי "למשטרה אסור להיות אלימה. אסור לה כי זו פגיעה בזכויות האדם, אסור לה כי זו פעילות לא מקצועית שלה עצמה, אסור לה כי בעשותה זו היא עצמה מעצימה את האלימות בחברה, כי הדבר אינו במסגרת המנדט שניתן לה וכי היא פוגעת בצלם א-לוהים של האדם. אסור לה כי אסור".

"תורת ישראל לימדה אותנו עד כמה חמורה התפשטות האלימות. אלימות מתדרדרת לרצח, וארץ ישראל הקדושה מתמלאת שפיכות דמים. נר לרגלנו צריכה להיות ההכרה העמוקה כי שמו של הקב"ה הוא שלום, וזו צריכה להיות דמות החברה שאנו בונים כאן. אנו בסכנה גדולה של התפוררות פנימית המתרחשת ככל שהחברה נעשית אלימה יותר, ומשימת הורדת האלימות היא משימת הקיום שלנו".