"אל תכנסו לכנסיות"

ברבנות הצבאית קוראים לחיילים שלא לבקר בכנסיות או מסגדים במסגרת סדנאות שמעביר חיל החינוך. "זהו קו אדום, לא נתפשר"

חדשות כיפה אורי פולק 18/10/10 00:00 י בחשון התשעא

"אל תכנסו לכנסיות"
Simon Cocks-cc-by-nd, צילום: Simon Cocks-cc-by-nd

"אף אחד לא יכול להכריח אותך להיכנס לכנסייה או למנזר, אין שום פקודה בנושא ומותר לך להתעקש שלא לקחת חלק בפעילות" - זו התשובה הרשמית הנמסרת לחיילי צה"ל הפונים אל הקו-החם של תחום ההלכה ברבנות הצבאית בשאלה אודות סדנאות חינוך שמוביל חיל החינוך באחרונה, במסגרתן מבקרים החיילים במנזרים בירושלים ובאבו-גוש, בין היתר בהר הרצל ובכנסיות ירושלמיות.

מתחת לפני השטח ושלא בהתגוששות פומבית, מתנהל קרב מאסף נוסף בין הרבנות הצבאית לחיל החינוך, סביב אותן סדנאות חינוך שמוביל החיל. לכיפה נודע כי באחד המקרים בחודשים האחרונים, הגיעה ההתגוששות לכדי פנייה ישירה בין הרב הצבאי הראשי לצה"ל, תא"ל הרב רפי פרץ, אל הרמטכ"ל אשכנזי.


ביקור חשוב או תופעה פסולה? (צילום: 04deveni-cc-by)


קצין החינוך הראשי, תא"ל אלי שרמייסטר, אף הדגיש באחרונה את חשיבות הסיורים הללו מבחינתו. בדברים שנשא בכנס שעסק, בין היתר, בשילוב דתיים בצה"ל, אמר תא"ל שרמייסטר כי הביקורים במוסדות נוצריים ומוסלמיים חשובים מבחינתו כחלק מההיכרות של החיילים עם הדתות הושנות בישראל. בביקורת מרומזת, התייחס קצין החינוך הראשי לתופעה שהגדיר כ"פסולה ומדאיגה", והיא יציאתם של חיילים דתיים מאירועים בהם מופיעות נשים, אם בנפרד ואם כחלק מלהקה.

"נמשיך להתעקש כדי לאפשר לכל חייל שירצה בכך, שלא לקחת חלק בפעילויות חינוכיות הכרוכות בכניסה אל מבנים הקדושים לדתות אחרות", מסר גורם בכיר ברבנות הצבאית בשיחה עם כיפה. "אם מישהו תוהה לגבי הקווים האדומים של הרבנות הצבאית - אז הנה קו אדום שאנחנו מבקשים לאמץ. לא אמרנו שום דבר פומבי לגבי הופעות מעורבות ושירת נשים, אבל להכריח חיילים לבקר בכנסיות קתוליות, נגד הלכות מפורשות ורק למען "חינוך" שכזה? לא יקום ולא יהיה".


מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "שלא כפי שנטען, אין כל מחלוקת בין שני הגורמים. חלק מסדרות החינוך שמוביל חיל החינוך והנוער בירושלים אכן כוללות היכרות עם דתות נוספות - הנצרות והאיסלם, לצד הפעילות הנרחבת המבוצעת בתחום הזהות היהודית וערכי מורשת ישראל. ככלל, המפקדים רשאים לפטור חייל שאינו מעוניין בכניסה לאתר הקדושה במידה ומצאו כי כניסה זו פוגעת ברגשותיו או באמונתו של החייל. הרבנות הצבאית לא מונעת את עצם הסיור".