אלפי משפחות יקרסו

ארגון הצדקה "פעמונים" מזהיר בעקבות עליית המחירים במשק כי ישראל עומדת בפני משבר כלכלי חמור. "האטימות של מקבלי ההחלטות יעלה במשבר הכלכלי הגדול בישראל"

חדשות כיפה אורי פולק 09/02/11 00:00 ה באדר א'

אלפי משפחות יקרסו
אילוסטרציה. Alex E. Proimos-cc-by, צילום: אילוסטרציה. Alex E. Proimos-cc-by

האם ישראל עומדת בפתחו של משבר כלכלי חמור, בדומה למשבר ה"סאב פריים" שפקד את ארצות הברית? על פי ארגון הצדקה "פעמונים", עליית המחירים במשק הינה הצעד הראשון בפני קריסה כלכלית, שתגזור את גורלן של אלפי משפחות אשר תצטרפנה אל מעגל העוני.

בחודש האחרון הודיעה הממשלה על העלאת מחירים של הדלק בעשרות אחוזים, מחיר הלחם, המסובסד יעלה ב-3.3% וכתוצאה מאי אספקת הגז ממצריים, צפויים מחירי החשמל לעלות בין 10-20%. בסך כולל מדובר בתוספת הוצאות של מאות שקלים למשפחה ממוצעת בחודש. ב"פעמונים" מעריכים בעקבות הנתונים כי תוספת ההוצאות עלולה לגרום לקושי של המשפחות לעמוד בתשלומי המשכנתא ועלולה לגרום למשבר בדומה למשבר ה"סאב פריים" האמריקאי.

"תוספת ההוצאות של מאות שקלים למשפחה תצרף אלפי משפחות עובדות מהמעמד נמוך- בינוני למעגל העוני, כיוון שגם לפני העלאות המחירים, הם חישבו כל שקל בכדי לעמוד במשכנתא ובהתחייבויות נוספות שהיו להן", אומר אוריאל לדרברג, מנכ"ל "פעמונים". לדבריו, בעקבות המצב החדש "ישנה אפשרות שהן לא תעמודנה בתשלומי המשכנתא, הלוואות והתחייבויות אחרות. התחייבויות אלו יתגלגלו בסופו של דבר לגופים החזקים במשק ויגרמו לקריסתם כפי שקרה לבנקים בארה"ב במשבר הסאב פריים בשנת 2008".

לדרברג מותח ביקורת על הממשלה ומציין כי "נראה שהאטימות של מקבלי ההחלטות במשק לצרכיהם של המשפחות מהמעמד הנמוך-בינוני שעובדות, יעלו בסופו של דבר במשבר הכלכלי הגדול בישראל". עוד הוא מציין כי "העלאות המחירים בדלק, חשמל ולחם פוגעים באוכלוסיות החלשות ופגיעה זו עלולה לגרום לקריסה כלכלית של המשק כפי שקרה בארה"ב. ככול שיהיה פחות כסף פנוי למשפחות מהמעמד הנמוך - בינוני המהווים כיום למעלה מ 50% מהאוכלוסייה בישראל, לא יהיה כסף להחזיר למשק והמשמעות לכך ברורה".