אינסטנט שו"ת - הלכות בזיל הזול!

את השו"תים באינטנרט הוא מקבל בדיעבד גדול, אבל העובדה שהתופעה התפשטתה גם לעולם ה-SMS כבר מעלה לרב רוזן את הסעיף.

חדשות כיפה יאיר פלדמן 22/08/07 00:00 ח באלול התשסז

"רידוד, שיטוח וזילות ההלכה", זו הכותרת של דברי הרב ישראל רוזן העוסקים בשו"תים באינטרנט וב-SMS, במאמר שיפורסם בשבת הקרובה במסגרת העלון "שבת בשבתו" של מכון צומת.

הרב רוזן עצמו מודה כי אף הוא בעבר נמנה על משיבי השו"תים הללו, אך לדבריו חדל בעקבות "היעדר התקשורת ממשית בין השואל למשיב, שהיא רלבנטית וחיונית לעולם ההלכה".

הרב רוזן אף תוקף את מגוון התשובות אליהן ניתן להגיע ואומר: "צָפיתי כי הלכות האינטרנט, המונצחות עלי WEB, יכללו סתירות פנימיות רבות. בנוסף, יש בהן עירוב תחומין משמעותי בין הלכה ל`עצה טובה`. נסו תרגיל: הפנו שאלה זהה לקשת משיבים, וראו לאן הגעתם".

ה-SMS "מעלה את הסעיף"


השו"תים השונים באינטרנט, בתוכם מערכת "שאל את הרב" של אתר כיפה, כבר זכו לשלל התקפות מצד גורמים רבים, בתוכם הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר.

עם זאת, לצד הביקורת על התשובות המקוונות, נוטה הרב רוזן עצמו להבין כי: "העדר אלטרנטיבה לחלק נכבד מן הציבור" גורם לכך ש"מאזן הטיעונים הוא חיובי", כך שנדמה כי בדיעבד הוא מקבל את התופעה.

לעומת זאת, יוצא הרב רוזן בצורה חריפה נגד נושא השו"תים ב-SMS. לדבריו, מערכת התשובות ב-SMS "מעלה לי את הסעיף" והוא מכנה אותה: "אינסטנט שו"ת - הלכות בזיל הזול! מילה בסלע! בשקל! באגורה! בפרוטה!".

לדברי הרב רוזן, למרות שמבין המשיבים יש גם מטובי ידידיו, הוא יוצא בהתקפה רבתי על התופעה וקורא לאותם רבנים: "כִּלְכוּ לכם מהשפלתה של ההלכה והורדתה עדי עפר. אינכם אורים ותומים, והאחריות להוזלה נוספת מוטלת על שכמיכם!".