אין עפין בשבת

הטיסות בשדה דוב ובחיפה יושבתו לגמרי בשבתות ובחגים, כתוצאה מהנחייתו של הרב הראשי של חיל האוויר

חדשות כיפה אדם צחי 04/12/08 00:00 ז בכסלו התשסט

אין עפין בשבת
Vagamundos-cc-by-nd, צילום: Vagamundos-cc-by-nd

רוצים לטוס? לא בשבת. הנחייה של הרב הראשי של חיל האוויר, סגן אלוף משה ראב"ד, תביא לכך שבחודש הקרוב תופסק הפעילות האווירית בשדות התעופה בחיפה ובשדה דוב בתל אביב. במרחב האווירי של שדות התעופה הללו שולט צה"ל, ובשל כך, הפיקוח האווירי באזור נעשה אך ורק על ידי חיילים.


כבר לפני כשנה הוציא הרב ראב"ד הנחיה להפסיק את הפיקוח, שכן הדבר גורם לחיילי צה"ל לחלל את השבת. המהלך טורפד בזמנו על ידי חברות התעופה ישראייר וארקיע, אך השבוע הודיע משה טלמור, מנהל שדה דוב, לחברות התעופה, כי פיקוח הטיסה בנמל התעופה דב הוז יופסק מכניסת השבת והחג ועד צאתם: "הנני מבקש להביא לידיעתכם, שעל-פי הודעת חיל-האוויר, המספק כיום את שירותי פיקוח הטיסה בשדה-דב, יופסק מתן שירות זה מכניסת השבת/חג ועד צאת השבת/חג לתעופה האזרחית החל מ-1 בפברואר 2008. כלומר, בזמנים אלה לא תאושר המראת מטוסים אזרחיים מהשדה שלא לצורך פיקוח נפש. רשות שדות התעופה פועלת בניסיון לביטול או דחיית ההחלטה. נא היערכותכם בהתאם".

ההשלכה המעשית היא שפעילות הטיסה בנמל תושבת כליל. הוראה דומה יצאה גם לגבי שדה התעופה בחיפה, וההערכה היא שההחלטה שהתקבלה תהיה תקפה לכל שדות התעופה הנמצאים תחת פיקוח הצבא.


במהלך שנת 2007 המריאו משדה התעופה דב הוז בתל אביב 5,875 נוסעים בטיסות בינלאומיות, ו-34,991 נוסעים בטיסות פנים, רובן לאילת. חברות התעופה המרכזיות הפועלות בו הן ישראייר וארקיע. שדה התעופה אינו פעיל בחודשים אלה עקב עבודות שיפוץ נרחבות, והטיסות ממריאות ונוחתות בטרמינל 1 של שדה התעופה בן גוריון.


אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, אמר לכיפה כי "היו מאמצים לשינוי ההחלטה, של משרד התחבורה מול משרד הביטחון, והם לא עלו יפה. נכון להיום חיל האוויר יפסיק לעבוד בשבת. אין פיתרון למצב, והמשמעות היא שהטיסות בשבת ייפסקו".