אושר בטרומית: שוויון במספר הגברים והנשים בהרכבי המועצות הדתיות

מליאת הכנסת אישרה הצעת חוק המבקשת לקבוע ש-50% מכלל חברי מועצה דתית יהיו נשים. סגן השר בן דהן: הנתונים שגויים. הייצוג הוא של 20% וזה ייצוג הולם ונכון"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/06/14 13:14 יג בסיון התשעד

אושר בטרומית: שוויון במספר הגברים והנשים בהרכבי המועצות הדתיות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ד') את הצעת החוק של עליזה לביא המבקשת לקבוע שייצוגן של נשים במועצות הדתיות לא יפחת ממחצית מכלל חברי המועצה.

"המועצות הדתיות בישראל,שמעמדן וסמכותן מוסדר בחוק שירותי הדת היהודיים, אמונות על אספקת שירותי דת וגביית אגרות בעבור שירותי הדת שהיא מספקת ברשות המקומית שבמסגרתה היא פועלת", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "כך, אמונה המועצה הדתית בדרך כלל על התנהלותם התקינה של בתי קברות, מקוואות, בתי כנסת וכדומה. מטבע הדברים, מדובר בשירותים שניתנים לכלל ציבורי האזרחים היהודיים ברשות המקומית הרלוונטית. לפיכך, ראוי כי ייצוגן של נשים במועצות הדתיות, המוסמכות לקבל החלטות הנוגעות לאורך חייהם של נשים וגברים כאחד, יובטח".

"ואולם, ייצוגן במועצות מועט ואינו הולם. מנתוני עמותת "חדו"ש" לחופש דת ושוויון, עולה כי נשים מהוות 5% בלבד מכלל חברי המועצות. רק אחת מכל 20 חברים היא אישה, רק בשליש מהמועצות הדתיות ישנה אישה ואין כיום אף אישה המכהנת כיו"ר מועצה דתית", הובהר.

חברת הכנסת עליזה לביא התייחסה לנושא ואמרה כי "כולנו כבר יודעות ויודעים - כשנשים אינן מיוצגות בקרב מקבלי ההחלטות, ההתייחסות לנושאים ולסוגיות החברתיות שיש לפעול לגביהן בשיקולים רחבים היא מועטת וחסרה. המציאות בשטח אינה מאפשרת באופן גלוי אך גם סמוי במקומות רבים כניסת נשים. צריך שיותר נשים תתמודדנה וצריך לסייע להן בתהליך. לשם כך הנחתי את הצעת החוק. אני קוראת מכאן לכל ארגוני הנשים ולכל הערים שבהן יש מועצת נשים חזקה, להירתם לנושא הזה. ברגע שתהיינה יותר נשים מעורבות בהחלטות ובהנגשה, השירות והתוכן יהיו טובים יותר".

סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן השיב בשם הממשלה: "יש בהצעת החוק הזו נתונים שגויים. אין שום מועצה דתית שיש בה 20 חברים וברוב המועצות הדתיות יש חמישה חברים בלבד. אנחנו קבענו כלל שבכל הרכב של מועצה דתית תהיה אישה אחת ולכן הייצוג הוא של 20% וזה ייצוג הולם ונכון”.

"אין גם במקומות אחרים ייצוג של 50% לנשים. לפני מספר חודשים החלטנו במשרד שאנחנו נבטל את ההרכבים של המועצות הדתיות כדי לנתק את הפוליטיקה משרותי הדת, ויו"ר המועצה ייבחר במכרז פומבי ואז ממילא ההצעה הזו לא תוכל להתממש. אנחנו נתחיל במהלך הזה בשבועות הקרובים, כרגע אנחנו ממתינים לאישור של משרד המשפטים ולאחר מיכן נוכל להפיץ תזכיר של הצעת החוק”.

38 ח"כים תמכו בהצעה ו 12 התנגדו. החוק יועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן תוכן לקריאה ראשונה.