ללא

רב המועצה האזורית משגב

  • שיר השירים

    אני נוהגת להגיד שיר השירים כל ער"ש,וכבר הרבה זמן ולא יצא לי..השבת פתאום שמתי לב לתופעה מעניינת שעוררה בי שאלה עמוקה. שיר השירים הרי ידוע עוסק בשיר אהבה בין כנסת ישראל לה' ושמתי לב שמתחבאים פה רעיונות כמוסים והמון דברים שלא תמיד ברורים בקריאה ראשונה,אך עם הזמן נהיו לי יותר ברורים והובנה משמעותם. אך השאלה שלי בעצם מתמקדמת במשהו אחר-שמתי לב ששיר השירים עוסק המון בתיאור הכלה-עמ"י ובתיאור הדוד-הקב"ה ברמת האיברים שהכי אישיים לאדם,כמו-צוואר וכ'ו,שבעצם קודם כל מפליא אותי למה בכלל מוזכרים איברים אישיים של אישה שלא נהוג לדבר עלייהם ברבים או לתאר אותם ואנו היום בדיוק עסוקים בדור שלנו בבעיית הצניעות ואיך ספר בתנ"ך כביכול מזכיר את אותם איברים שצריך שאנו עמלים היום לגרום לנשים להסתיר אותם..ודבר שני איך ייתכן ששיר השירים שעוסק כביכול באהבה בין ה' לעמ"י ובעצם מודל לאהבה בין בני זוג מתמקד בחיצוניות שלהם? הרי אנו יודעים כמה הרבנים מנסים היום להדגיש בפני צעירים שמחפשים את בן זוגם העתידי כמה החיצוניות היא לא מה שחשוב,לא היופי ולא החיצוניות אלא דווקא הפנימיות והמידות הטובות,אז איך ייתכן שספר שלם בתורה מדגיש לנו דווקא את עיניין החיצוניות כתנאי לאהבה בין בני הזוג בעוד שאנחנו מאמינים שאהבה וההערכה בין בני זוג צריכה להתבסס על הערכה למידות הטובות והפנימיות המדהימה שיש בבן הזוג.אז אני מזכירה שוב-שאלתי על האיברים בלא צנועים שמוזכרים בספר והדגשת החיצוניות כבסיס לאהבה בין ה' לעמ"י.. תודה רבה מאד!

    הרב עוזיאל אליהו

    08/11/10 12:44

  • לימודים עם גוים

    שלום רב, רציתי לשאול האם ישנה בעיה הלכתית/אמונית, ללמוד במוסד אקדמי עם סטודנטים גויים (נוצרים/מוסלמים וכד')? מהן ההשפעות העלולות להיגרם כתוצאה מהלימוד המשותף בכיתות? אשמח לקבל מקורות. תודה רבה

    הרב עוזיאל אליהו

    08/11/10 12:44

  • ברכות השחר

    תוכן השאלה לכבוד הרב שלום רב! ברצוני לדעת אם אדם לא ישן כל הלילה ובשל כך לא ברך בבוקר על נטילת ידים, אלקי נשמה והמעביר חבלי שינה האם ניתן לברך לאחר שיתעורר משנת הבוקר שלו בתודה מראש, אריאל,

    הרב עוזיאל אליהו

    08/11/10 12:44

  • שינוי שם

    שלום שמי הדר ואני בת 24 . רציתי לדעת למי עליי לפנות על מנת לבדוק את השם שלי אם הוא מתאים לי מאחר ואני מרגישה חסימה במזל בכמה היבטים לימודים, זוגיות ופרנסה

    הרב עוזיאל אליהו

    08/11/10 12:44

  • כללי

    שלום רב יש לי כמה שאלות: האם מותר לקחת ריבית מהבנק? זאת אומרת אם אני עושה תכנית חסכון אז הבנק נותן (משלם) לי ריבית על זה, מצד שני הבנק גם לוקח ריבית לעצמו בחלק מן המקרים אם זה הלוואה או כל מיני עמלות למיניהם. עד מתי ביום צריך ללכת אם ציצית,עד שקיעת השמש? בקדיש שמתי לב שיש כאלו שאומרים (המתפללים) "יהא שמה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא" ויש כאלו שממשיכים עד "...דאמירן בעלמא" מה נכון להגיד ואם יש הבדל במה שצריך לענות בקדיש או חצי קדיש או קדיש יתום האם בכולם צריך לענות אותו דבר? אשמח לתשובה מפורטת ופשוטה

    הרב עוזיאל אליהו

    08/11/10 12:44

  • פטום הקטורת

    שלום רב אשמח להסבר ממך קצר על פטום הקטורת מה זה אומר כל זה- הרבה מילים לא ברורות ולא מובן אשמח לאיזשהו הסבר קצר שיהיה לי יותר כוונה בפעם הבאה שאקרא את זה כשליח ציבור וגם תזכה על הדרך גולשים רבים כי אני מרגיש כרגע אומר את זה ללא הבנה כל טוב ותודה

    הרב עוזיאל אליהו

    08/11/10 12:44

  • נטילת ידיים ביציאה מבית העלמין ומשירותים

    בס"ד כבוד הרב שלום, נטילת ידיים לפני אכילת פת, חובה. ידוע. נטילת ידיים כשקמים משינה, חובה. ידוע. לפני לימוד תורה, לפני תפילה, אחרי שירותים- האם מספיק לשטוף ידיים תחת הברז או שחובה נטילת ידיים? הרי היום אין טומאה בשירותים כמו פעם. השירותים של היום נקיים ושטיפת ידיים תחת הברז עם סבון הרבה יותר מנקה את הידיים מאשר נטילה מכלי, הלא כך? בתודה ובברכת שבת שלום אחיה

    הרב עוזיאל אליהו

    04/11/10 11:18

  • לא מרגיש טעם בלימוד גמרא

    הרב שלום. אני מרגיש בזמן האחרון שאין לי טעם בלימוד . אני לומד דף יומי (למדתי בישיבת הסדר בגוש וסיימתי שם גם הסמכה לרבנות ) ואני קובע עיתים לתורה דף יומי שיעורים ואפילו אני בעצמי מעביר אבל אני מרגיש שזה לא זה. חסר לי משהו אין טעם !יבש ! אני לא יודע לשים את האצבע בדיוק אבל אני מקוה שאתה מבין אותי. יש לך עצה בשבילי? מוטי לינדר כפר סבא.

    הרב עוזיאל אליהו

    04/11/10 10:29

  • להדביק סטיקרים על מכוניות

    שלום כבוד הרב! רציתי לשאול האם מותר להדביק 'סטיקרים' (מדבקות) על מכוניות ברחוב למען שחרור החייל החטוף גלעד שליט?

    הרב עוזיאל אליהו

    04/11/10 09:41

  • ארבעת המינים בשבת...

    בס"ד לכבוד הרב שלום, שאלתי היא בעניין קושיה שעלתה לראשי במהלך החג. ידוע לי, שהסיבה שלא נוטלים לולב ביום-טוב של חג סוכות שיוצא בשבת הוא חשש - שמא יעברו על איסור טלטול בשבת. אך ידוע, שמה שנאסר בטלטול מדאורייתא הוא רק טלטול ברשות הרבים, ואילו שאר הרשויות הם מדרבנן. כיום לפי מה שידוע לי, אין מקום בארץ שנחשב לרשות הרבים מבחינה הלכתית. מכאן יוצא - שכל איסור טלטול בשבת הוא מדרבנן. לעומת זאת, מצוות ארבעת המינים היא מדאורייתא. האם מצוות דרבנן (טלטול בדרך בשבת) יכולה לבטל מצוות דאורייתא מפורשת? בנוסף לכך, אפילו על המצווה של טלטול מדרבנן כמעט ואי אפשר לעבור עליה, היות ויש ערוב בכל מקום כיום. אודה לרב אם יתן לי תשובה בהקדם. תודה רבה ושבת שלום.

    הרב עוזיאל אליהו

    01/11/10 11:07

  • ערכאות גויים תביעה בבית הדין האיזורי לעבודה.

    בס"ד שלום וברכה: לכבוד הרב שלום רב!. לפני יותר משבועיים הגשתי תביעה בבית דין אזורי לעבודה נגד מעסיק שלא שילם לי כסף. לאחר מכן חשבתי לעצמי בסייעתא דשמייא שאולי לא עשיתי זאת על פי ההלכה, מכיוון שאסור ללכת לערכאות של גויים או ערכאות של יהודים ששופטים כמשפטי הגויים.-חוקי מדינת ישראל הם לפי חוקי הגויים עד כמה שידוע לי. שאלתי היא: 1. האם עלי לבטל את התביעה? 2.במידה ולא אספיק לבטל את התביעה, האם מותר לי להנות מהכסף שהמעסיק ישלם לי? 3.במידה ומותר לי להנות מהכסף,יכול להיות שבית הדין האזורי לעבודה יקנוס את המעסיק בהפרשי הצמדה וכל מיני קנסות אחרות, האם מותר לי להנות מקנסות אלו?-יכול להיות שבית הדין לעבודה יפסוק גם שהמעסיק צריך לשלם לי גם ריבית,-(שזה אסור מהתורה), האם אצטרך להחזיר את הריבית? ומה עם שאר הקנסות? הפרשי הצמדה,כסף על הלנת שכר וכו', האם עלי להחזיר גם אותם? 4.האם עלי בפעם הבאה לגשת לבין דין רבני שפוסק על פי תורה? (אינני יודע אם הם דנים בתביעות מעין אלו). במידה וכן האם זוהי חובה מן הדין או שרק לכתחילה אבל בדיעבד אפשר ללכת לבית דין רגיל ששופט על פי משפטי גויים? 5.ראו ראינו אנשים יראי שמיים כגון ברוך מרזל הי"ו שמתי שרוצים לפגוע בארץ ישראל בכל צורה שהיא, הוא היה מגיש בג"ץ (תביעות בבג"ץ) כדי לשמור על ארצנו הקדושה. (כמובן שכל מה שהוא עושה זה למען ארץ ישראל). אז מה הדין? מתי אפשר לגשת לבית משפט ומתי לא? מה הגדרים? (כמדומני שהרמב"ם כותב שמי שדן כדיניהם הרי הוא "כמרים ידו על התורה הקדושה")

    הרב עוזיאל אליהו

    31/10/10 10:10

  • שינוי שם למזל ולזוגיות

    שלום, השם שלי הוא נועם ואני מגיל צעיר שנאתי את השם שלי, אני לא נעימה בכלל, אני לא אוהבת אנשים )(אני חושבת שזה בגלל התנקלויות רבות שעשו לי כל היסודי) אולי כשהייתי קטנה מאד הייתי נעימה (על פי איצא שלי) ומאז ההתנקלויות בבית הספר הפכתי לילדה לא נעימה ואגרסיבית. בנוסף לזה כל הזמן קורים לי מקרים של התנקלויות נגדי גם אם אני לא אשמה, ביש מזל על כל דבר שאני רוצה לעשות, כל מסגרת ודרך שהתחלתי תמיד הייתה רצופה מכשולים ובעיות כאילו רק לי, שבזמן שלאחרים תמיד קל,גם אם אנשים לא יודעים מי אני או מכירים אותי תמיד יוצרים בישבילי בעיות. גם בזוגיות אני לא מוצאת נורמלית, תמיד אני נפגעת מאנשים, תמיד רומסים אותי ופוגעים בכבודשלי סתם ללא סיבה הנראת לעין מה שגורם לי לפתח התנהגות אגרסיבית גם אם אני מבסיסי לא כזאת. אני עוזרת כל הזמן ותומרת לאנשים ומטוב ליבי ומייצת לאנשים והם כתודה דוקרים אותי בגב ומבזים אותי ברבים. אני חושבת שאני חסומה אנרגטית בגלל השם שלי, האם יש לשנות את שמי? חשבתי על השם גאיה כי יש בו את האותיות א, י, ה - אותיות השם. מה דעתך?

    הרב עוזיאל אליהו

    31/10/10 09:45

  • קריאה אחרי תפילין

    שלום! אני קורא אחרי הנחת תפילין (שאני מסיים את הנחת כף היד אני קורא תוך כדאי שיש לי תפילין) את ברכות התורה ושמע ישראל ברכות מלאות חבר שלי אמר לי לקרוא גם את והיה כי יבאך,קדש לי,תפילת 18. מה עוד כדאי לי לקרוא ובאיזה סדר לקרוא אותם ואיך אומרים אלוהים או אלוקים? תודה רבה,יהודי אמיתי1

    הרב עוזיאל אליהו

    27/10/10 08:17

  • קריאה אחרי תפילין

    שלום! אני קורא אחרי הנחת תפילין (שאני מסיים את הנחת כף היד אני קורא תוך כדאי שיש לי תפילין) את ברכות התורה ושמע ישראל ברכות מלאות חבר שלי אמר לי לקרוא גם את והיה כי יבאך,קדש לי,תפילת 18. מה עוד כדאי לי לקרוא ובאיזה סדר לקרוא אותם ואיך אומרים אלוהים או אלוקים? תודה רבה,יהודי אמיתי1

    הרב עוזיאל אליהו

    27/10/10 08:17

  • שבועה

    שלום בקשר לשבועה : אם נשבעתי בשם ה' ולא שבועת שקר אלא שבועת אמת מתוך לחץ בלי מחשבה שבועה על חיי אבל אפילו שזאת היתה שבועת אמת ולא שקר ואני מרגיש שלא הייתי צריך להשבע בשם ה' וכיפור בתפילה התפללתי התרת נדרים האם זה נמחל או אסור הרגשתי לא טוב עם זה מה לעשות? תודה (נא לא לפרסם שאלה זו באתר)

    הרב עוזיאל אליהו

    27/10/10 08:17

  • קדושה

    בס"ד. שלום לרב, אשמח אם תענה לי על שתי שאלות, וכך הם: 1."ודורש אל המתים זה המרעיב עצמו והולך ולן בבית הקברות כדי שתשרה עליו רוח טומאה, וכשהיה מגיע רבי עקביא למקרא זה היה בוכה, ומה המרעיב עצמו כדי שתשרה עליו רוח טומאה שורה עליו רוח טומאה, המרעיב עצמו כדי שתשרה עליו רוח טהרה על אחת כמה וכמה אבל מה העשה שעונתינו גרמו לנו שנאמר :"כי אם עונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלוהיכם".(מסכת סנהדרין סה: ) השאלה היא: אם כפי ר' עקיבא-מידה טובה מרובה ממידת פורענות, ולכן מגיע לאדם שמרעיב את עצמו לקדושה יזכה לשכינה, ולרוח הקודש. ומה שלא נותן לו זה העוונות, אז אם אדם חוזר בתשובה מה קורה? הלא העוונות, נמחקו? ואם כן, למה לא זוכים לרוח הקודש כיום מזה? האם זה בגלל מסכת סוטה מח: - שאומרת שמאז שמתו חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל. אבל אליהו הנביא לא פסק, אז למה לא זוכים? 2."כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטואתיכם לפי ה'- תטהרו" והרי המסכת בעבודה זרה כא: - לפי הסולם של רבי פינחס בן יאיר להגיע לרוח הקודש,דרגה לפני זה טהרה, ואם ה' מטהר אותנו, איך זה שלא זכינו לרוח הקודש??

    הרב עוזיאל אליהו

    27/10/10 08:17