• הייתי שמח אם לא הייתי נברא

    שלום רב. תמיד אומרים על מצוות כיבוד הורים שהיא אחת המצוות הכי הגיוניות, מהמצוות שאדם היה מקיים גם אם לא היה מצווה. רציתי להבין מדוע. רוב המקורות שאני מכיר מסבירים שההורים נותנים לאדם את חייו, מזונותיו, בגדיו, וכו', ועל כן צריך להכיר להם תודה. אך דבר אחד קשה לי. הרי האדם לא ביקש להיוולד, והרי אם הם "כפו" עליו להיוולד, טבעי והגיוני שיספקו לו את צרכיו, ובודאי שלא בתורת טובה שעושים עמו כי אם חובה מוסרית ואנושית. הרי אם הורה יפקיר את תינוקו שרק נולד, בודאי יאשימו אותו, ולא יתיחסו אליו כאילו רק לא עשו עימו טובה, אלא שעשו פשע חמור ביותר. ידועה המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל, האם נוח לו לאדם שנברא. כיוון שאין מדובר במחלוקת הלכתית (לפחות לפי הבנתי שאינה גדולה) אני מניח שאין פסיקה חד משמעית, ושזה תלוי באדם. אם צדיק, נוח לו שנברא, שכל סבלי העולם הזה מתגמדים לעומת חיי העולם הבא, אך אם רשע, בודאי שלא נוח לו שנברא, שכל תענוגי העולם הזה מתגמדים לעומת סבלי הגהינם. אני אישית למשל הייתי שמח אם לא הייתי נברא. קשה לי מאוד להתמודד עם המצוות, על אף שאני מנסה בכל מאודי ובכל נפשי להתנגד ליצר הרע. ולא תמיד מצליח לי. רוב הזמן לא מצליח לי. למה אני צריך לכבד שני אנשים שהביאו את זה עלי? אשמח לתשובה מעמיקה, השאלה הזאת מדירה שינה מעיני. יש לציין שאני מאמין באמת ובתמים שיש סיבה, כמובן. אלא שכל הפרשנים שראיתי מתייחסים לתשובה כמובנת מאליה, ואני מנסה להבין מדוע. שהרי לא יתכן שלא חשבו על הנקודה שהעליתי לפני שהתייחסו בכזו פשטות למהות המצווה. תודה רבה.

    הרב גלעד שטראוס

    27/04/13 21:38

  • חתונה

    שלום כבוד הרב, אני ובן זוגי מאורסים ומתכננים חתונה דתית כשרה לכל דבר. ישנם 2 סוגיות חשובות שהייתי רוצה לברר: 1. אימא שלי היא לא יהודיה (אני גיורת), אבא שלי יהודי מלא ונשוי שנית, לפי ההלכה הבנתי שאסור למי שלא יהודי להוביל את הכלה והחתן אל החופה, השאלה היא מי יוביל אותי אל החופה יחד עם אבי? האם זו יכולה להיות בת משפחה יהודיה? מקרה הפוך אצל בן זוגי, אימא שלו יהודיה, אך אביו לא יהודי, מה קורה במקרה שלו, עם מי אימא שלו תוביל אותו אל עבר החופה לפי ההלכה? ובכלל מה אומרת ההלכה לגבי התנהלות טקס החופה במקרה שאחד מההורים אינו יהודי? 2.תקופת בין המצרים יוצאת השנה בין התאריכים 25/6-15/7, האם מותר להתחתן אחרי תקופת בין המצרים, נגיד 20/7-25/7? או שזה גם כן תאריכים בעייתיים לחתונה? אשמח לתשובה מפורטת על מנת להבהיר את הנושא. תודה ויום מקסים :)

    הרב גלעד שטראוס

    26/04/13 17:05

  • גניזה?

    ב"ה שלום רב. בד"כ איני קוראת עיתוני חול בשבת אך הפעם כן. ראיתי שמישהי שם כתבה מעין דבר תורה וציטטה פסוקים עם שם ה' המלא (י'ק'ו'...) ואלוקיכם עם ה'. גזרתי את זה כדי לקחת לגניזה. מה גם שהיו שם 2 פס' שלמים. האם כל שבוע צריך לקחת את זה לגניזה? בד"כ גם אצלי בבית וגם שאר האנשים- זורקים את העיתון לפח, מקסימום למיחזור... תודה נא לא לפרסם באתרכם

    הרב גלעד שטראוס

    26/04/13 16:44

  • שבת חתן אצל אשכנזים

    כבוד הרב שלום, אחי מתחתן בעוד כחודש עם בחורה מעדות המזרח. ידוע כי אצל האשכנזים נהוג לציין את השבת חתן בשבת שלפני החתונה; עם זאת, בשל בחירתה של משפחתה לציין את טקס המקווה באותה השבת, ביקשו הם לדחות את השבת חתן לשבת שאחרי החתונה. שאלתי היא האם זה קביל לציין את השבת חתן כשבוע אחרי, למרות מה שמקובל אצלנו, האשכנזים? אודה לך באם תבהיר לי יותר את הדעות בנושא ואת הקבילות של העניין.

    הרב גלעד שטראוס

    26/04/13 16:39

  • ברכת המזון

    לכב' הרב שלום שמעתי פעם על כך שבזמן ברכת המזון, צריך שיהיה על השולחן לחם ומלח. רציתי לדעת האם אכן יש מקור לכך והאם זה הלכה, מנהג או החמרה, מה צריך מעיקר הדין? תודה ושבת שלום!

    הרב גלעד שטראוס

    26/04/13 16:31

  • בחירת שם לילדה

    האם השם קסם טוב לבת

    הרב גלעד שטראוס

    26/04/13 15:19

  • גילוח

    שלום לרב. אני חייל ובימות השנה אני מתגלח. בספירת העומר נתנו לי פטור מגילוח ותספורת... השאלה שלי היא האם זה נחשב בכלל כמנהג אבלות לגדל זקן אם אני רואה בזה משהו משמח ורק להאריך שיער נותן לי הרגשה של אבלות? האם בגלל זה אני צריך כן להתגלח? תודה.

    הרב גלעד שטראוס

    26/04/13 15:07

  • ק"ש שעל המיטה

    שלום רב.. האם אני יכולה לראות טלוויזיה או להיות במחשב אחרי שאמרתי ק"ש שעל מיטה כמובן ללא שם ומלכות בברכת המפיל? ואם לא אז אם אני יודעת שאני יהיה ערה כל הלילה והתעסק בדברים אז לא להגיד ק"ש?

    הרב גלעד שטראוס

    26/04/13 14:29

  • תפילת שמונה עשר - לא תעלה קנאתי על אחרים

    שלום רב, בתפילת שמונה עשר. יש חלק שאומר "של תעלה קנאת אחרים עליי וקנאתי על אחרים וכו'...ותן בלבי הכנעה וענווה ליראת חטא." האם חובה להגיד חלק זה? האם לא מומלץ או לא מומלץ להגיד חלק זה? האם אין סיכון ב"לבטל" את הקנאה שיש באדם ע"י תפילה ? בברכה.

    הרב גלעד שטראוס

    26/04/13 14:24

  • הפלת תפילין

    שלום, אני בן 13 והשהנחתי הבוקר תפילין התפילין של היד נפל לי מה אני יעשה ? אם אתרום סכום נכבד לצדקה או הקרא תיקון המכבד את התפילין ה' יסלח לי? האם הפלת תפילין זהו מעשה נורא כול כך? תודה

    הרב גלעד שטראוס

    21/04/13 12:21

  • שם לבת

    בס״ד שלום רב כבוד הרב, רציתי בבקשה להתייעץ עם כבודו על שם לבת. יש לנו שלושה ילדים ובשלושת שמותם היה לי מאוד מאוד חשוב שיהיה את השם יה. הבן הבכור שלי שמו - יהב יעקב הבת האמצעית שמה - אליה והקטנה שמה - נויה ג׳וליה אנו מצפים לעוד בת ואני מאוד מאוד רוצה לקרוא בשם של צדיקה מהתנך או שם אחר מיוחד שיהיה בו את האותיות יה. חשבנו על השמות הבאים: טליה דריה שירה אביה (בעלי מאוד אוהב, אבל לדעתי, זה שם זכרי ושמעתי שלא טוב לקרוא לבת בשם של בן וההפך. יהל - האם זה שם זכרי? בעלי לא רוצה את השם יסכה שרה שמאוד רציתי. האם יש לכבודו שם טוב להמליץ לי? אשמח לתגובתך.

    הרב גלעד שטראוס

    21/04/13 09:14

  • "וירא כי טוב"

    שלום כבוד הרב, שאלתי עלתה כשחשבתי על הנכתב בבראשית, בעקבות ניתוח שניסיתי לעשות בכפוף לחוקי העברית שלומדים בתיכון (רק ששם לומדים בצורה פחות מעמיקה, ומתייחסים לכתוב במקרא מעט): "וירא א-להים את האור כי טוב:" "וירא כי טוב:" ניסיתי להבין את המשפט- "כי" היא מלת הסיבה. את הצירוף הזה של מלת שעבוד- סיבה ושם תואר ניסיתי לחפש, ולא מצאתי (ניסיתי "כי יפה" וכו') והגעתי למסקנה כי הצירוף קצת מוזר. וירא כי טוב- הסיבה ל"וירא" היא "טוב"? ה' ראה מפני שהיה טוב? זה לא ממש מסתדר.... אפשר להחליף, על פי חוקי העברית, את "כי" ב"מפני ש" "וירא מפני שטוב"... זה מוזר מעט וקשה להצביע על סיבה ותוצאה ממשית, כפי שמצפים למצוא במשפט מורכב שקשרו הלוגי הינו סבה ותוצאה. "טוב" יכול להיות פועל ואז מדובר במקרא מקוצר כזה? כמו "אכל כי (היה) רעב" מבחינה מבנית? במקרה כזה, מה הוא ההמשך למקרא המקוצר? אשמח להסבר בכפוף לחוקים אלה (או אפילו למשפט עם קשר כזה שאוכל להשוות אליו את המשפט הזה).... בתודה רבה מראש!!!!!!

    הרב גלעד שטראוס

    21/04/13 08:57

  • תפילת 18

    שלום רב, למה בתפילת 18 בתפילת יחיד (ולא בציבור), אומרים אנו "יהיו לרצון אמרי פי.......הוא ברחמיו יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ואמרו אמן". למי אנחנו אומרים כאן "אימרו אמן" ? תודה.

    הרב גלעד שטראוס

    21/04/13 08:31

  • חתונה

    שלום הרב, אני עתידה להתחתן בתאריך 6.8 א' ר"ח אלול יש לנו אולם והכל כמעט סגור.. אבל הארוס שלי הוא ילד מאוצץ מחוץ לארץ ועבר גיור בגיל כמה חודשים, לפני שפתחנו את תיק הנישואין ברבנות אמרו לנו שחייב תעודת גיור ותיק גיור שלו על מנת לחתן אותנו. הוא וההורים שלו עשו בירור רציני כמעט בכל הארץ כדי למצוא את התיק, אפילו בארכיון של מרכז הגיורים לא היה אותו! יש רק עדות ןתמונה מהטבילה והוא עבר ברית...והם היו עכשיו בקשר עם הרב שגייר אותו ועזר להם לחפש ולא מצאו! מה שקורה זה ככה- הוא יהודי לכל דבר למד בבתי ספר דתיים, מתפלל שלוש תפילות ביום, שומר שבת ושומר את כל ההלכות!! במשרד הפנים בקטגוריה דת ולאום כתוב לו יהודי! אמרו לנו שבכל זאת הוא חייב לעבור איזה שהוא תהליך לדעתי גיור לחומרא...כדי להוציא תיק ותעודת גיור...מזה אומר גיור לחומרה???? כמה זמן זה אורך? החתונה שלנו בעוד פחות ארבעה חודשים, אנחנו נספיק???? יש משהו שאפשר לעשות? איך זה עובד? בברכה, תודב רבה.

    הרב גלעד שטראוס

    18/04/13 15:52

  • צפירה ביום הזיכרון

    בס״ד שלום הרב, יום הזיכרון הוא יום גבורה בו צריך להזכר באותם גיבורים ולהודות להם שבזכותו עם ישראל מתעלה. ולהודות להם על על הזכויות הגדולות שזיכו אותנו. כל שנה ביום הזיכרון אני לא מצליחה להעביר את הצפירה באופן ספונטני. על מה צריך לחשוב ולהתמקד בזמן הצפירה? תודה רבה.

    הרב גלעד שטראוס

    17/04/13 23:30

  • תפילה

    שלום רב אנשים אומרים שתפילה מתבתאת מהנשמה של המתפלל לכל אחד בדרך אחרת . והשאלה מדוע מחריכים בבתי הספר להתפלל כמו כולם אם כל אחד מקבל את התפילה הבצורה שונה ?

    הרב גלעד שטראוס

    17/04/13 21:31