ללא

מושב גיתית

  • הלכה בעבר וכיום ?

    שלום הרב, הלכה בעבר וכיום ? - א. האם לכל דור היה ספר פסיקה/הלכה אחרת ועליו סמכו? ב. האם ההלכה עצמה השתנתה לאורך הדורות? כן/לא ומדוע. מה כן השתנה במשך הדורות לגבי הלכה. הרי נכתבו המון ספרים. כל ספר פשוט ניסה לסכם את הספר השני בצורה קצרה יותר? אך תמיד ההלכה לא השתנתה-התאימה את עצמה למציאות השונה? או שההלכה כן משתנה לפי המציאות של כל דור ודור? ג. מהן כל שיטות הפסיקה השונות? איזה שיטת פסיקה הכי נפוצה במשך הדורות? לפי איזה שיטת פסיקה הולכים כיום? ד. לא ברור לי כלל וכלל - מדוע לומדים עדיין תלמוד עם כל השקלא וטריא כיום בישיבות- במקום הלכות=מצוות וביאורן? זה עיקר התושב"ע לא כל פירוש התלמוד. התלמוד זה רק פירוש רחב לתושב"ע המקורית. כבר סיכמו לנו מאז את התלמוד ע"י הרבה ספרים למה אנחנו לא מתקדמים עם הזמן? ונשארנו בלימוד בתלמודים? אם רוצים שהתלמידים יבינו ויכירו תושב"ע הם צריכים להיות בקיאים בכל ההלכות (מצוות) הרלוונטיות כיום (וגם אלא שלא) וביאורן. ה. מה הספר ההלכתי האחרון (אחרונים כיום-בימינו) שנכתב והוא מהווה סיכום של כל ההלכות מהתלמוד ועל מה הוא התבסס איזה ספר אחד לפני האחרון? ו. איזה ספר הלכות שנכתב כיום (אחרונים) מקיף את כל ההלכות בתלמוד (מצוות) וביאורן? מה צריך לפתוח? מעוניין ללמוד את עיקר התושב"ע לא כל השקלא וטריא. ז. לפי מי כיום נפסקת הלכה למעשה? ע"פ איזה ספר/מקור הולכים כיום כל העדות? אשכנזים, ספרדים ותימנים. ח. האם פניני הלכה מקיף את כל ההלכות (מצוות) בתלמוד וביאורן? זה כתוב בשפה ברורה ונוחה מאוד. ט. האם היום פוסקים הלכה לפי פניני הלכה הספר ההלכתי הכי מעודכן כיום והכי נמכר בישראל? מהי שיטת הפסיקה בספר הנפוץ פניני הלכה? האם פניני הלכה זה ספר שמקיף את כל ההלכות מהתלמוד ומקובל ע"י רבנים כספר פסיקה טוב לכל עם ישראל? י. אנחנו תמיד נהיה מבוססים בהלכה על ספרים קודמים כגון השולחן ערוך-ערוך השולחן- מה הספר ההלכתי האחרון (אחרונים כיום בימינו) שנכתב ומקיף את כל ההלכות (מצוות) וביאורן בצורה נוחה וברורה ללומד? יישר כוח גדול !! שמעון.

    הרב אבנר פורת

    14/03/16 13:35

  • נרות שעווה של חנוכה לפסח

    ******אבי 14/03****** יש לי נרות שעווה של חנוכה הפשוטים שמחלקים בדר""כ בעבודה מתנה וכד'. האם ניתן להשתמש בנרות אלו בבדיקת החמץ בפסח בערב י""ד, שהרי ההלכה אומרת להשתמש בנורת שעווה.

    הרב אבנר פורת

    14/03/16 07:25

  • בדיקת חמץ בנר שעווה

    ******אבי 14/03****** אני התחלתי לקרוא הלכות פסח, ולגבי ביעור חמץ נאמר שצריך לבדוק בנר שעוה, ובמקום שקשה להשיג נר שעוה, באמצעות פנס כיס. שאלות: 1. היום שיש תאורה בחדרים, מדוע צריך את הנרות לבדיקת החמץ? 2. האם אני צריך לכבות את האורות בבית שאני עושה בדיקת חמץ עם הנר? (הרי כל הרעיון שהנר מאיר על החושך,לא?) ברור שיותר נוח לי להיות עם אורות דלוקים בבית. 3. היום קל להשיג נר שעוה. האם זה אומר שמחוייבים לבצע את הבדיקה עם נר ולא עם פנס שנוח יותר? 4. האם אכן נהוג להסתובב עם נר בכל פינה ופינה בבית במשך כמה שעות לבדוק את כל הפינות למרות שכבר ניקית את כל הבית?

    הרב אבנר פורת

    14/03/16 07:24

  • הוכחות שכליות שיש ה' ?

    שלום הרב, א.מבקש את ההוכחות השכליות הכי טובות ונפוצות שיש ה' מהתורות לחיזוק האמונה. מי כתב אותן? והיכן? ב. מדוע ה' נתן שתי תורות ולא תורה אחת שכוללת פירוש אחד אחיד ? למה היה צריך לנתק את התורות? ג. מדוע היה איסור לכתוב את התושב"ע כ- 1300 שנה? ד. מה נחשב קיום התורה כפשוטה וכל יהודי חייב בה גם החילוני-דתי-חרדי? האם לא בכל שתי התורות? לא ברור לי מה הבסיס שכולם חייבים. תודה רבה, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    13/03/16 21:43

  • מהי מצווה מוגבלת? מדוע?

    שלום וברכה, א.מהי מצווה מוגבלת? מדוע? איך יודעים איזה מצווה מוגבלת ואיזה לא? לפי ספר החינוך בלבד? זה כתוב בעוד מקומות? ב. כמה מצוות מתוך התרי"ג הן מצוות מוגבלות כיום? ומה הסיבה להגבלה? רמות אמונה של הדור? ג. איזה ספר מומלץ לגבי כל המצוות וביאורן ומתי משתמשים בהן יש שהוא יותר מאוחר הרמב"ם (משנה תורה) ומספר החינוך? לא נכתב אף ספר מאוחר יותר מהם בשפה קלה, ברורה ונוחה? ד. מה ההבדל בין מצוות/דינים/הלכה? ה. האם במשנה/בתלמוד מובא ביאורן של תרי"ג המצוות ועל זה הסתמך הרמב"ם בספרו משנה תורה? הוא פשוט אסף את כל המצוות מהתורה שבכתב ואת ביאורן מהתורה שבע"פ (המשנה והתלמוד). תודה רבה, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    13/03/16 21:40

  • האם כל שטח הר הבית שייך לנו?

    שלום וברכה, א. האם כל שטח הר הבית שייך לנו וביניהם כיפת הסלע (ואל אקצא)? האם כאשר יבנה בית המקדש השלישי בעזרת ה' בימינו- כל שטח הר הבית יהיה בית המקדש השלישי? האם זה לא יגרום למלחמה? ב. מדוע היסטורית נתנו לערבים שטח בהר הבית? זה לא הטעות הכי גדולה שעשינו? ג. האם חובה עלינו להילחם בשביל שייבנה בית המקדש השלישי על כל הר הבית? ד. האם יכול להיבנות בית מקדש שלישי בשטח הר הבית בלי לפגוע בכיפת הסלע ואל אקצא וכך יהיה שלום בינינו? ה. היכן לומדים מהתורות שה' נתן לנו את כל הר הבית וששם יבנה בית המקדש? על כל השטח ולא רק חלקית אולי. בברכה, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    12/03/16 21:50

  • הבדלים עיקרים בין דתות והוכחות לשקריהם

    שלום כבוד הרב, א. במה שונים היהודים מהנוצרים והמוסלמים? מהם כל ההבדלים העיקריים והמשמעותיים? ב. 1.האם הנוצרים והמוסלמים מסכימים שיש לנו אכן 2 תורות? האם הם לומדים את אחת מהתורות שלנו? מדוע? 2.מה ההוכחות לפי היהדות לכך שהנצרות והאיסלם הם שקר? ונגד רצון ה'? ומדוע ה' לא מעניש אותם על כך? הרי הם מורדים בו. 3. האם ה' ייתן לעולמי עד פתח לנוצרים ולמוסלמים להאמין במה שהם רוצים בגלל עקרון הבחירה החופשית שכתובה בתורה? ג. האם גם הנצרות וגם האיסלם מבוססים חלקית/מלא על התורה? יש ניצוץ של אמת בהם? או הכל שקר מוחלט. ד. איך להתייחס לסיפורים תנכי"ם שקרו בתורה? כאמת מוחלטת ? או שיש גם סיפורים שהם משלים שנועדו בשביל מוסר השכל ? האם כל הסיפורים שקרו בתורה הם אמת מוחלטת? איך הלומד יכול להבדיל בין סיפור שהוא אמת מוחלטת לסיפורים שהם משלים? האם להיעזר תמיד ברש"י ? רש"י הרי בעצמו לא רצה את כל המדרשי אגדה אלא רק פשט. ה. איך להתייחס למדרשי אגדה שנכתבו על התורה שבכתב ? כסיפורים? כאמת מוחלטת? ו. האם רש"י משתמש במדרשי הלכה/אגדה ? האם זה נפוץ? ז. האם בתורה (5 ספרים ראשונים) יש סיפורים שהם רק משלים של מוסר השכל? ולא אמת מוחלטת? תודה רבה ויישר כוח גדול ! שמעון.

    הרב אבנר פורת

    12/03/16 21:47

  • מתי נכתבו שתי התורות-בכתב ובע"פ?

    שלום הרב, מתי נכתבו שתי התורות-בכתב ובע"פ? באיזה שנה עברית? לפי ציר זמן של מחשבת בצלאל- שהרב יכול לראות באתר אינטרנט מחשבת בצלאל בקטגוריית ציר זמן היסטורי- > תורה. (ניתן למצוא באתר מחשבת בצלאל גם את הציר זמן של נביא ושל תולדות עם ישראל מבריאת העולם ועד ימינו שנות האלפיים אבל ללא השנים העבריות המשוערות של כתיבת שתי התורות) כיום ציר זה מחולק בבתי הספר הדתיים ומאושר ע"י חמ"ד. לפי הציר הרב רואה שספר בראשית נמשך כ 2309 שנה וספר שמות כ 140 שנה. אם כן האם נכון להגיד שהתורה בכתב ניתנה (אחרי כל ספר שמות למרות שהיה גם חטא העגל אחרי מעמד הר סיני) בכ-2449? כמה זמן נמשך חטא העגל ואפשר להפחית למספר הזה כדי לקבל מספר יותר קרוב? או שזה המספר הכי משוער וקרוב שלנו? המסקנה הבאה נכונה?: כי התורה בכתב ניתנה בשנה העברית המשוערת שהיא: כ-2449 שנה מבריאת העולם ? או שהרב מכיר שנה משוערת יותר קרובה מזה? אם כן באיזה שנה עברית משוערת ניתנה המשנה ושני התלמודים? אני מודע לזה שהתורות היו ברצף (בע"פ) אבל אותי מעניין מתי הייתה הכתיבה שלהם לפי הספירה העברית. מתי התחילה תקופה התנאים (משנה) והאמוראים (תלמוד) לפי הספירה העברית. באינטרנט ובאנציקלופדיה שאני פותח יש רק ספירה נוצרית. אשמח אם הרב יכול לברר לי את השנים העבריות בבקשה, יש לנו בסה"כ 2 תורות- תנ"ך ותלמוד. או להפנות אותי לקישור/מאמר שכתוב את השנים המשוערות של כתיבת שתי התורות. מעוניין שיהיה לי ציר זמן משוער ונכון של כתיבת שתי התורות לפי הספירה העברית מבריאת העולם. בברכה, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    12/03/16 21:10

  • עין הרע

    שלום כבוד הרב. אני בת 21, בעלת תשובה מבית חילוני לגמרי, וכרגע אני נמצאת במדרשה בערך 4 חודשים. אני ממש ממש לחוצה מעניין מסויים, ואשמח בבקשה לעזרה.. ה' בחסדיו הכיר לי בחור ממש מקסים, ירא שמים, צדיק, עם מידות טובות וכו'.. הוא גם חוזר בתשובה ואנחנו מאוד רוצים להתחתן. כרגע החלטנו לעשות הפסקה בקשר שלנו, והחלטנו שמי שראשון יצא לשידוכים ידבר עם הצד השני כדי שנוכל להיפגש. אבל קרה משהו שהדאיג אותי.. אולי קצת הפרזתי וסיפרתי לבנות במדרשה עליו, אולי ליותר מדי.. ועכשיו אני מפחדת מצרות עין.. רציתי לשאול אם עין הרע יכולה לגרום ח"ו לפרידה? :( הבחור לא רצה שאספר עליו לבנות.. אבל נפלט לי, ולמישהי אחת גם הראיתי קצת שיחות איתו.. אני חושבת שרוב הפעמים שסיפרתי היו כי הייתי עצובה כי התגעגעתי אליו והרגשתי צורך לפרוק.. אני מפחדת מזה, רציתי לשאול את הרב אם זה ח"ו יכול להרוס לי את הסיכויים איתו? :( לפני שניתקנו קשר הוא אמר לי שהוא רוצה אותי, ככה שעליו אני סומכת, וכמובן שגם על השם שהפגיש ביננו בדרך די מקרית, אבל אני מפחדת מאוד מהעניין של עין הרע.. אני לא מפסיקה לחשוב על זה ואני נורא לחוצה :( זה הגיע למצב שבכיתי.. יש לי מה לדאוג מזה? הרי השם מזווג זיווגים ומנהל את העולם, ואם הוא רוצה אז אהיה איתו בלי קשר לזה? (ובכל מקרה - יש משהו שאני יכולה לעשות כדי לכפר על זה?) ובבקשה, אשמח שהשאלה לא תתפרסם באתר.. תודה רבה :)

    הרב אבנר פורת

    12/03/16 20:48

  • פרזים ומוקפים

    שלום יש לי חברה שגרה בנווה דניאל ואני גרה בירושלים והיא באה לישון אצלי בערב פורים ביום חמישי האם היא תצטרך לחגוג איתנו גם את פורים?

    הרב אבנר פורת

    11/03/16 16:51

  • גיור ילדים

    שלום,אני נמצאת בתהליך הגיור,בעלי חוזר בתשובה ולנו 2 ילדים בני:10ו12 .האם ישנה אפשרות לגייר את הילדים ללא העברתם למסגרת דתית?

    הרב אבנר פורת

    10/03/16 22:55

  • שאלות כלליות בתורה2

    שלום הרב, 1.מה ההבדל בין רב לדיין? מה התפקיד של כל אחד? 2. במקרה של חשמל יש אפשרות לדמות מילתא למילתא (ללמוד דבר מתוך דבר) מה יעשו הרבנים כאשר ימציאו משהו שאי אפשר לדמות מילתא למילתא? האם כאן נכנסת "יצירתיות של הרב"? איך לקרוא לזה? כי אי אפשר בכל המקרים לדמות מילתא למילתא מהתורה. 3. האם עצם קיומם של חוקים שחייבים לעשות בתורה בלי שום שיקול דעת אפילו לא לרבנים גדולים ואסור לשנות כלום לא שולל יצירתיות/מחשבה אחרת של האדם? למה אין אפשרות לשנות את התורה? מהיכן לומדים את זה (מה המקורות מהתורה שהתורה לא ניתנת לשינוי אף פעם ומה הסיבה לכך). 4. האם אסור/מותר שיהיו רמות אמונה שונות בעם ישראל כי זה להפעיל שיקול דעת על התורה? 5.מה ההגדרה הנכונה של שיקול דעת שאסור אפילו לרבנים לשנות בתורה כלום. מה נחשב שיקול דעת-מחשבה שונה שמותרת ומה אסור? אם אדם לא נוהג ומכבד שבת זה בגלל שהוא מפעיל שיקול דעת וזה אסור. אבל זה גם סוג של רמת אמונה שהוא רוצה להיות חילוני. אם זה אסור לא או מותר לו להפעיל שיקול דעת=רמת אמונה? 4. איזה השגחה אלוקית יש בזה שקיבלנו את התושב"ע בארמית? כי ה' ידע שלא נצליח לבצע את כל מה שכתוב בתושב"ע ישר? אלא רק בהדרגה ? 5. איזה סדרים בתלמוד לא רלוונטיים ללמוד כיום חוץ מסדר קדשים-בית המקדש? תודה רבה ויישר כוח, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    09/03/16 12:35

  • אלוהינו, אדוננו, ומלכנו

    בתפילת שחרית כתוב: "אין כאלוהינו, אין כאדוננו, אין כמלכנו, אין כמושיענו". מה בעצם ההבדלים בין אלוהינו, אדוננו, ומלכנו? מה מאפיין כל אחד שאין בשני?

    הרב אבנר פורת

    09/03/16 07:11

  • משלוח מנות

    כבוד הרבה שלום, האם מותר להביא משלוח מנות לאבלים שעדיין לא הסתיים החודש לפטירה בפורים. תודה רבה

    הרב אבנר פורת

    08/03/16 16:22

  • מהי קומת קיום התורה כפשוטה?

    שלום כבוד הרב, כתבת לי שאנחנו לא משנים בתורה, אלא עמלים להבין מה רצון ה' מאיתנו על פי התורה בכל מציאות ומציאות. לא כולם יכולים להיות באותה רמה, אבל כולם יכולים לשאוף למעלה, ויש קומה בסיסית שמתאימה לכולם. קומת קיום התורה כפשוטה. 1.מהי קומת קיום התורה כפשוטה? מהי כוללת? מה המינימום הדרוש-קומת קיום התורה כפשוטה? מה צריך היהודי לעשות? במה הוא חייב? מה ההגדרה הנכונה של קומת קיום התורה כפשוטה, מה זה כולל אפשר בבקשה הרחבה כדי שאוכל לדעת היכן אני ואם אני צריך להשתפר ובמה. האם החילונים גם בדרגה הזו? האם יש גם דתיים שבדרגה הזו? 2.מה ההגדרה הנכונה כיום של מסורתי, חילוני, דתי, דתי לייט, חרדי. 3. האם גם בעת קבלת התורה היו רמות אמונה שונות בעם למרות שה' התגלה בגלוי אל כולם? איך אפשר לבסס את זה מהתנ"ך או מהתלמוד? 4. כמה מצוות כיום יש לגויים ומה הם כוללות? נ.ב. כתוב באתר "כיפה" שכותבים שאלה "בשל השאלות הרבנות המופנות אל הרבנים אנו ממליצים להעזר במנוע החיפוש של "שאל את הרב". ולא "בשל השאלות הרבות". בברכה, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    07/03/16 20:14

  • האם תורה שבע"פ כן משתנה בשונה מהתורה שבכתב?

    שלום כבוד הרב, 1.האם יש ספרות של תושב"ע גדולה שנכתבה ב-100 השנים האחרונות בדורנו האחרונים? מי כתב אותם? אפשר דוגמאות לספרות תושב"ע של ימינו כיום? מה נכנס להגדרה של תושב"ע כל ספרות תורנית? מה ההגדרה של ספרות תורנית? 2.אשמח לדוגמא אחת מפורטת כיצד התורה מתאימה את עצמה למציאות של היום בשונה מהעבר? והאם נכון להגיד שזה בשונה מהעבר? או פשוט דרך ההגדרה הנכונה היא שכל פעם נכתבים עוד ועוד פירושים וחידושים על התורה שבכתב ומתוך התושב"ע גם כן ובזכות הפירושים והחידושים של התושב"ע החדשים והמשתנים בכל דור אנחנו פשוט מסוגלים להבין את התורה במציאות המשתנה. כי הפירושים והחידושים משתנים ומתאימים את עצמם לכל דור ודור? המסקנה שלי: בזכות התושב"ע מאז ומתמיד ולדורי דורות גם בעתיד - התורה שבכתב לא תשתנה אף פעם. אלא רק תתאים את עצמה באמצעות פירושים וחידושים לכל דור ודור על סמך התורה שבכתב. ומכאן שתפקידה של התורה שבע"פ ותפקיד הרבנים בכל דור ודור הוא להתאים את התורה שבע"פ לתורה שבכתב. רק התושב"ע משתנה עם הזמן=מופיעה במציאות חדשה האם כל המסקנה שלי נכונה? תורה שבכתב-לא משתנה. תושב"ע- כן משתנה ומופיעה כל הזמן במציאות חדשה- ע"י רבנים גדולים בלבד לאורך הדורות ומתאימה את עצמה לכל דור ודור. האם תושב"ע משתנה במהלך הדורות כן או לא ? ומדוע כן/לא. 3.האם גם כאשר מחדשים (מולידים מסקנה חדשה) רק המסקנה היא חדשה וכל השאר חייב עדיין להיות מבוסס על התורה? אם כן לגבי סוגיית חשמל בשבת- מה הייתה המסקנה החדשה בלבד ועל מה התבססו מהתורה? 4. האם כל הספרות התורנית בפרויקט השו"ת היא אוסף של פרשנות וחידושים בלבד על התורה שבכתב? היא כוללת עוד משהו מלבד זה? תמיד זה יהיה ככה גם בעתיד רק פרשנות וחידושים בתושב"ע? יש עוד הגדרות/מושגים שהתושב"ע מקיפה? מה הם הכללים הנכונים כאשר רבנים גדולים כותבים פירושים/חידושים על התושב"ע? 5.האם זהו כלל : שרב גדול יכול למצוא לכל דבר בתורה סימוכין – גם לדעה שמתירה וגם לדעה שאוסרת את אותו דבר? אם כן הרבנים במרוצת השנים פשוט יכולים אחד להתיר דבר מסוים ואחד בשלב אחר לאסור דבר מסוים כאשר נדרש? לפי המציאות המשתנה. אם כן רב אחד יגיד שמותר אולי למסור שטחים מא"י –ימצא דעות שמותר בשביל שלום. ותמיד רב אחר יוכל למצוא סימוכין שאסור למסור שטחים מא"י-למען שלום. האם המסקנה שלי נכונה? שכל רב גדול י

    הרב אבנר פורת

    07/03/16 17:23