ללא

מושב גיתית

  • כיצד התורה מתאימה לכל דור? תושב"ע או כללים?

    שתי התורות-בכתב ובע"פ לא משתנות. יש איסור לא תוסיפו ולא תגרעו לשתיהן. אם כן כיצד התורה מתאימה לכל דור? באמצעות גם תושב"ע שהיא (פירושים, הלכות) או באמצעות כללים של התורה? או גם וגם? מבקש תשובה טובה וארוכה בבקשה עם דוגמאות, הסברים . זו הבנה חשובה ויסודית בתורה. כתבת לי כך : נראה לי שנכון לומר, שהתושב"ע היא הופעת דבר ה' אצל חכמי כל דור ודור. והם חיים בדור שלהם, וממילא היא מתאימה לאותו הדור. התושב"ע אבל לא משתנה עם הזמן- התושב"ע היא מסורת שעברה מדור לדור -אותו דבר בדיוק- ואח"כ פשוט נכתבה כמות שהיא. ואסור לשנות בה כלום כי היא כלולה באיסור לא תוסיפו ולא תגרעו. אם כן על מה הרב מדבר שהתושב"ע מתאימה לכל דור ודור? אין עניין של מתאימה כאן. כדי להתאים צריך שיהיה שוני כולשהו ואין שום שוני בתושבע לאורך כל ההיסטוריה. הרב לא מדבר על שתי התורות כנראה לפי הבנתי הרב מדבר רק על הפירושים של התושב"ע השונים. כי כאן יש רק שוני לא בשתי התורות. התורות לא משתנות עם הזמן כי קיים איסור לגביהם. רק הפירושים אולי. אשמח לשמוע אם הבנתי נכון/לא. ומה לתקן. הרב כנראה מתכוון שהתושב"ע (הפירושים וחידושים ופסיקת ההלכות-כן מתאימות לכל דור ודור ומתאימות את עצמן) אבל זה לא ששתי התורות מתאימות את עצמן. נכון שפירושים וחידושים והלכה נחשב תושב"ע אבל זה פשוט מבלבל התשובה שלך. אבל כן הבנתי בזכות התושב"ע (פירושים וחידושים ופסיקת הלכות)=התושב"ע כן מתאימה עצמה לכל דור ודור. האם הבנתי נכון? אשמח לדעת שכן ואם לא אשמח להסבר ודוגמא שתסביר באופן פשוט. האם נכון להגיד שהתושב"ע (לא התורות עצמן אלא הפירושים החידושים ופסיקת ההלכה) כן משתנים עם הדורות? ב. או שההבנה הנכונה היא שהפירושים/חידושים/הלכה זה גם תושבע אמיתית ואי אפשר בלי זה ולכן באמת כל התושב"ע = המשנה משתנה עם הזמן? האם המשנה והלכותיה משתנים עם הזמן? התושבע=המשנה משתנה עם הזמן? יש לי כאן בעיה יסודית אשמח שתקרא את הכול ותבין ותפתור לי את זה. אני פשוט עדיין לא מבין איך התורה מתאימה את עצמה עם שתי התורות לא משתנות. ג. פשוט פירושים נחשבים תושבע ולכן הרב אומר שהתורה משתנה? כי הפירושים זה חלק בלתי נפרד מהתושבע פשוט? ואי אפשר בלי הפירושים השונים על המשנה? אל תקצר הרב תסביר מפורט איך התורה מתאימה את עצמה באמצעות מה ואיך אני מעוניין להבין את המשפט החשוב הז

    הרב אבנר פורת

    26/03/16 21:53

  • זמן מים רותחים בשיש בפסח

    ******אבי 22/03****** שלום כבוד הרב, להלן שאלתי. כמה זמן צריך להשרות מים רותחים על השיש בהכשרתו לפסח?

    הרב אבנר פורת

    22/03/16 14:03

  • זמן געילת כלים בפסח

    ******אבי 22/03****** שלום כבוד הרב, להלן שאלתי. כמה זמן צריך להשוות כלי במים רותחים כדי שיחשב שנגעל באופן תקין לפסח?

    הרב אבנר פורת

    22/03/16 14:02

  • חתולים עוקבים אחרי

    כבוד הרב שלום, כבר מעל שנה שחתולים נמשכים אליי בצורה מוזרה. יש לי 2 רכבים בחניון (שטופים, יש לציין) שכל החתולים של השכונה עולים רק עליהם בזמן שיש עוד המון רכבים בחניון. זה קצת מפחיד ובעיקר מטריד האם יש משהו נסתר פה שאני מפספס? תודה מראש, יצחק

    הרב אבנר פורת

    21/03/16 19:11

  • עצים

    לרב שלום אני עברתי דירה מלפני שנתיים ועשינו גם גינה , עבר שנתיים מאז שעשינו את הגינה והגנן הביא עצים בני שלוש , והם שנתיים אצלנו באדמה שלנו (שתלנו את העצים במרץ 14') , הוצאנו כבר את הפירות הראשונים וגם הנגלה השניה זרקנו , האם מותר לנו לאכול מהפירות? כי הם בני 5 (אבא שלי אומר שהוא לא יודע וצריך לשאול רב כי הם עבר רק שנתיים מאז ששתלו אותם אצלנו בגינה . אני רוצה לדעת אם אנחנו יכולים לאכול מהפירות שלו כי הוא כבר בן 5 . תודה רבה

    הרב אבנר פורת

    21/03/16 16:00

  • עצים

    לרב שלום אני עברתי דירה מלפני שנתיים ועשינו גם גינה , עבר שנתיים מאז שעשינו את הגינה והגנן הביא עצים בני שלוש , והם שנתיים אצלנו באדמה שלנו , הוצאנו כבר את הפירות הראשונים וגם הנגלה השניה זרקנו , האם מותר לנו לאכול מהפירות? כי הם בני 5 (אבא שלי אומר שהוא לא יודע וצריך לשאול רב כי הם עבר רק שנתיים מאז ששתלו אותם אצלנו בגינה ) אשמח אם תענה תודה , נועה

    הרב אבנר פורת

    21/03/16 14:19

  • תאריך אזכרה

    אבי ז"ל נפטר בי"ח בניסן שנה שעברה. אבקש לדעת מתי עלי לעשות את האזכרה בתום שנת האבל. אנחנו בני העדה הרומנית. בתודה, משה.

    הרב אבנר פורת

    20/03/16 10:10

  • הדחה לפסח

    ******אבי 20/03****** שכתוב בהלכות פסח שמספיק במקרים מסויימים שטיפה והדחה. מה הכוונה הדחה למי שאין מדיח בבית?

    הרב אבנר פורת

    20/03/16 09:36

  • זמן היערכות לפסח

    ******אבי 20/03****** שלום. אני מנסה לתכנן את ההיערכות לפסח הכשר הראשון שלי. חסרה לי הערכת זמן של הגעלת והכשרת הכלים לפסח. 1. כמה זמן בערך נדרש לכך למשפחה עם ילד קטן? 2. כמו כן, האם חוץ מנקיון הפסח, יש הכנות מהותיות הדורשות זמן מהותי שיש לשים לב בתחנון הזמנים? 3. האם קיימת רשימה כלשהי של כל המשימות הנדרשות להכנה לפסח או שאני צריך להוציא אותה לבד מתוך ההלכות? וכמובן עדיף שהרשימה תכיל גם את הזמן הנדרש לכל פעילות באופן כללי כדי שיהיה אפשר להיערך לכך.

    הרב אבנר פורת

    20/03/16 09:32

  • משלחת לפולין-שבת /

    שלום רב!אני בקרוב נוסעת לפולין עם משלחת ממלכתית . אני דתייה והרוב המוחלט חילונים ,ויש לי בעיה ממש גדולה מבחינת השבת ! זאת אומרת שרוב הסיכויים שיקחו אותנו לקניון וכו'.. מה אני עושה במקרה הזה ,והאם אני יכולה לקבל היתר מהרב על השבת הזאת ספציפית ,בכדי שחלילה אני לא אעבור עבירה כלשהי ? נ.ב רק רציתי להגיד שאסור לי לעזוב את המשלחת !!

    הרב אבנר פורת

    16/03/16 14:22

  • לא יעשה אביו שליח

    ******אבי 16/03****** בהלכות כיבוד אב ואם נאמר שלא יעשה הבן את אביו לשליח כגון ... או שיקבל עבורו איזה חפץ. שאלה: אבי עובד צמוד לחנות שאני צריך ממנה משהו. בשבילו זה 5 דקות לקנות איזה חפץ עבורי. עבורי זה סיבוב של 15 דקות כדי לעבור שם במיוחד בנסיעה מהעבודה. ואני נפגש עם אבי בהמשך השבוע. האם אני לא יכול לבקש ממנו שיקנה לי את החפץ לפי ההלכה שצויינה לעיל? או שמותר, ובכלל, מה הכלל אצבע לקבוע את הגבול מתי הפכת את אביך לשליח?

    הרב אבנר פורת

    16/03/16 07:28

  • מיקרוגל בעבודה

    לכבוד הרב שלום, ראיתי שהרבה שאלות נשאלו לגבי שימוש במיקרוגל בעבודה. אני יוצא מנקודת הנחה שנדובר במיקרוגל טרף (מחממים שם אנשים לא דתיים, בשר וחלב, דברים לא מכוסים, אולי אפילו אוכל לא כשר). ראיתי בתשובות שיש לדאוג שהקופסא סגורה, ושהיא תהיה מכוסה עם מכסה נוסף (כגון שקית ניילון). מה שמטריד אותי- לי אין רעיון למשהו אחר חוץ משקית ניילון. ויש לי בעיה עם זה כי לכל הדעות מדובר במשהו לא בריא, ושסביר להניח ששקית כזו פולטת חומרים רעילים ברגע שמחממים אותה במיקרו. הלכות כשרות חשובות לי מאוד, מאוד. אבל לא ייתכן שהבריאות חשובה פחות (הרי מה שמוגדר "סכנה" הוא חמור בדיוק כמו כל חומרה אחרת, כמו למשל בעניין בשר ודגים). מה ניתן לעשות? חשוב לי לציין שלאכול את האוכל קר לצערי לא בא בחשבון, ואין לי פתרון אחר חוץ מלהשתמש במיקרוגל הזה. תודה מראש יאיר

    הרב אבנר פורת

    15/03/16 23:41

  • עור חזיר

    שלום, אני ילד בן 14. יש שאלה שמאוד מטרידה אותי. בבית ספר שלי עשו סוג של פעילות שקשורה לכל מיני דברים, וחבר מהכיתה אמר שכדי למנוע פיגועים צריך ומצווה אפילו לקבור עם כור של חזיר את המחבלים. הרב של בית הספר הסכים איתו, אני התווכחתי איתם המון זמן שזאת לא דרכה של תורה, ושאם אדם באמת מאמין בה', אנו צריכים לעבד עם עצמנו ולא לסמוך על כל מיני שיטות למנוע את זה, כי להפך, הדבר הזה רק ישפוך דמם של יהודים בכל העולם. הם לךא הסכימו איתי. אנחנו מתווכחים על זה עד היום. מה הדין? - אני בטוח שזו לא דרכה של תורה וככה לא צריך לנהוג. למרות ש''רוסיה עושה את זה, ולהם לא אומרים כלום''. אנחנו לא רוסיה.

    הרב אבנר פורת

    15/03/16 23:31

  • זריקה בפח ולא ביעור חמץ

    ******אבי 15/03****** ראיתי שכתוב שמותר לזרוק את החמץ בפח ברשות הרבים ולא חייב לשרופו. אם כך, מדוע בעצם לא עושים כך שזה הרי יותר פשוט מהביעור.

    הרב אבנר פורת

    15/03/16 23:19

  • אסור לעשות מלאכה מזמן שריפת חמץ

    ******אבי 15/03****** בהלכות ביעור חמץ כתוב שמשהיגע זמן שריפה אסור לעשות מלאכה עד שישרוף את החמץ. אם כך, איך אני יכול ליסוע לאן שעושים את ביעור החמץ?

    הרב אבנר פורת

    15/03/16 23:13

  • מהו ספר הסיכום האחרון על התלמוד הבבלי?

    שלום רב, א. הרמב"ם בספרו משנה תורה לרמב"ם- סיכם את כל ההלכות וביאורן מהתלמוד הבבלי והירושלמי? או התייחס רק לתלמוד הבבלי? ב. איזה רב סיכם את הספר של משנה תורה לרמב"ם? האם הטור ו-4 חלקיו הוא סיכום של כל חלקי משנה תורה לרמב"ם ומבוסס עליו? והאם ההמשך הנכון של שולחן ערוך שמבוסס על הטור? ג. היכן אני מוצא ציר של השתלשלות ההלכה מכתיבת התלמוד הבבלי והלאה את כל הספרים החשובים שנכתבו במרוצת השנים ועל מה הם התבססו. עד תקופת האחרונים. אשמח לאתר/ספר/ציר. ד. מהו הספר האחרון המסוכם על התלמוד (הבבלי והירושלמי) אשמח לשני ספרים אפילו לפי נושאים וביאורים ובצורה נוחה ברורה של ההלכות (מצוות וביאורן). מה עליי לפתוח איזה ספר הוא הסיכום האחרון שמקיף את כל התלמוד הבבלי/ירושלמי או שניהם? אני מכיר כרגע רק את הספר של משנה תורה לרמב"ם כספר סיכום מקיף לפי נושאים על התלמוד מה ההמשך של ספרי הסיכום על התלמוד (של כל ההלכות וביאורן) ומה הוא הספר האחרון והמעודכן לתקופתנו האחרונים שעליי לפתוח בשביל לדעת את עיקר התושב"ע (הלכות-מצוות וביאורן) ולא את כל השקלא וטריא הארוך של התלמוד. מעוניין בסיכום של עיקר התושב"ע. אין לי זמן לתלמוד. ה. האם נכון להתרכז בעיקר התושב"ע ולא התלמוד? מדוע כן/לא. הכי חשוב זה המצוות וביאורן כדי לקיים הלכה למעשה לא? בברכה, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    14/03/16 13:37