תפילה במניין בעת טיול

האם מותר לצאת לטיול לפני תפילה בהנחה שנתפלל במנין, בדרך?

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/12/02 00:00 יז בטבת התשסג


שאלה: האם מותר לצאת לטיול לפני תפילה בהנחה שנתפלל במנין, בדרך?

תשובה: מצווה גדולה היא להתפלל במנין ובבית הכנסת יחד עם הציבור1. בגמרא דרשו מהפסוק "לשמע אל הרינה ואל התפילה" שאין תפילתו של האדם נשמעת אלא בבית הכנסת. ולכן, גם אם ניתן להתפלל בעשרה בבית או בכל מקום אחר, עדיפה היא התפילה בבית הכנסת.
התפילה בציבור מביאה לידי ביטוי את התפיסה שלא מעמידה את היחיד במרכז. התפילה היא ביטוי לערכו של הכלל ומשמעותו בחיינו. רבים מן התפילות נאמרות בלשון רבים. לא כל הברכות נצרכות על ידי בשעת התפילה. הברכות מבטאות את צרכיו של עם ישראל. לכן, יש להתפלל במנין גם אם תפילה זו באה על חשבון התפילה האישית, הפרטית שלי.
עד כמה יש לטרוח כדי להתפלל במנין? עד כדי שיעור הליכה או נסיעה של 18 דקות. אין לצאת לדרך אם על ידי כך יפסיד תפילה במנין אלא אם כן יוצא לצורך גדול או לדבר מצוה. לפיכך ראוי ונכון שלא לצאת לטיול לפני שמתפללים .
ככלל, יש בכך איסור נוסף, שהרי2: "כיוון שהגיע זמן תפילה אסור לאדם להקדים לפתח חברו ליתן לו שלום משום דשמו של הקב"ה שלום" וכן: "אסור לו להתעסק בצרכיו או לילך לדרך עד שיתפלל תפילת שמונה עשרה". "ואפילו אם במקום שיבוא יוכל ג"כ להתפלל בזמנו עם הציבור, אף על פי כן אסור". אבל, אם יוצאים לטיול לפני זמן תפילה, מה שיכול להיות בזמן שעון קיץ, יתפללו מיד כשיוכלו, ועדיף בבית הכנסת.


סיכום: יש לעשות כל מאמץ להתפלל לפני היציאה לטיול. מובן שחשוב שיתפללו במנין ובבית הכנסת. רק במקום צורך גדול אפשר להקל ולהתפלל בדרך.

-1 שולחן ערוך, אורח חיים סימן צ' סעיף ט'. 2 - שולחן ערוך, אורח חיים סימן פט' ובמשנה ברורה, שם.