צריך להיזהר מחומרים מסוכנים

כפי שאין דרך למנוע לגמרי דליפות גז, כך אין אפשרות לחסום הרמטית אתרים בעייתיים. חייבים לשקול האם התועלת בסמטרפון לילד או אינטרנט פתוח שווים את המחיר העצום שהוא עלול לשלם

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 04/02/14 11:08 ד באדר א'

צריך להיזהר מחומרים מסוכנים
chrismeller-cc-by, צילום: chrismeller-cc-by

להקשיב לקול ה' המדבר אלינו. מדבר, או שמא צועק

את קולך שמעתי ואירא

החתן חצה את גיל חמישים, הכלה התקרבה לארבעים. שנים ארוכות של בדידות הגיעו לסיומן בחתונה מיוחדת. ארבע שנים מאוחר יותר, אחרי טיפולי פוריות ממושכים, זכו בני הזוג בתינוק מתוק וחמוד. יש אנשים שהכל מגיע להם בקלות. יש גם אחרים.

שנתיים מאוחר יותר החריד פיצוץ גז את דירתם של משפחת טופאן. חייהם הטהורים והאופטימיים של אברהם, גלית והתינוק המתוק בן השנתיים, יוסף חיים, נגדעו באחת, ל"ע.

* * *

אי אפשר היה להוריד מהן את העיניים. משהו בחיוך ובתום שלהן לא נתן לך לעזוב אותן. התמונות של יעל ואביגיל גרוס הקטנות והמתוקות, שהורעלו למוות בשגגה, נשארו שעות ארוכות על המסכים בתוך הראש שלנו. מי האמין שכך יסתיימו החיים הקצרים שלהן.

* * *

''הרי שרבתה בעיר מפולת כתלים בריאים... הרי זו צרה ומתענין ומתריעין עליה. וכן על הרעש ועל הרוחות שהן מפילין את הבניין והורגין. (רמב"ם תעניות ב:יב)

* * *

לימדונו רבותינו לראות את יד ה' בעולם. כשקורה רצף אסונות לא צריך רק לחפש את האשמים הנקודתיים. (ואם זה קרה לאותו מדביר, שהינו אדם ישר, הגון, מסור ואחראי שריסס בביתנו מספר פעמים, זה יכול לקרות חלילה גם לאחרים). כשקורה אסון צריך להרים את המבט ולהקשיב. להקשיב לקול ה' המדבר אלינו. מדבר, או שמא צועק.

מבקש אני לחלוק איתכם את חשבון הנפש הפרטי שלי. לא נביא אנכי, אף לא בן נביא. איני יודע מה רוצה מאיתנו הבורא, מי יודע דעת עליון. אלו המסקנות שבעוניי הוצאתי בעצמי וכלפי עצמי מתוך האסונות הנוראיים האלו. אם ירוויח מי מן הקוראים דבר מהמסקנות האישיות שלי, והיה זה שכרי.

קו משותף עובר בין שני האסונות המבעיתים. בשני המקרים הבאנו את האסון על עצמנו. שני האסונות התחוללו מחומר מסוכן המשפר מאוד את איכות החיים שלנו. קשה לחיות בלי גז לבישול. קשה לחיות עם חולדות ועכברים.

גז וחומרי הדברה אינם הדברים המסוכנים היחידים שאנו מכניסים הביתה. גם רשת האינטרנט המשפרת את איכות חיינו, היא זירה מסוכנת מאוד הזקוקה לאמצעי הגנה.

* * *

אחרי עשר שנים בהם שימש הרב יניב אפרתי כר"מ בישיבה תיכונית, החליף הרב אפרתי כיסא. הרב אפרתי התחיל לחקור באוניברסיטת 'בר אילן' את ההתמכרות לצפייה באתרים בעיתיים באינטרנט ואת ההשלכות השונות של התופעה. הממצאים של ד"ר אפרתי הם רבי משמעות.

על פי מחקרו של ד"ר אפרתי כ - 30% מבין בני הנוער הדתיים (כן, גם אלו מהישיבות התיכוניות ה'טובות') צופים במידה רבה בתכנים בעלי אופי מיני. גם אם התוצאות מוגזמות ועומדות רק על 15%, זהו עדיין נתון מזעזע.

למרבה הצער, המחקר של ד"ר אפרתי הראה שהבעיה המרכזית של אותם בני נוער אינה מה שמקובל לחשוב. המעבר על איסור 'לא תתורו' והטינופת שהותירו האתרים האלו בנפשם של בני הנוער אינם הבעיה המרכזית איתה הם עתידים חלילה להתמודד.

ד"ר אפרתי גילה שלבני נוער דתיים הגולשים באתרים מסוג זה, יש סיכון רב יותר להגיע להפרעות נפשיות פתולוגיות ח"ו. המתח בין העולם הערכי שלהם לבין המקום שבו הם נמצאים בלילה, כשאף אחד אינו רואה, קשה ומכביד. הלחץ הזה גורם להם לחיות בין שני עולמות כשהם במתח נפשי ורוחני בלתי נסבל.

* * *

שני דברים אנחנו יכולים לעשות עבורם ועבורינו. הדבר הראשון הוא לשדר לעצמנו ולילדים שלנו ש'שבע יפול צדיק וקם - ורשע באחת ונפל'. גם הצדיק וגם הרשע נופלים ונכשלים. אין שלמות בעולמנו. ההבדל הוא אחד. רשע מתייאש ולא מאמין בעצמו. הצדיק, על אף נפילותיו הרבות קם וממשיך לצעוד. (ויש עוד הרבה להאריך ולהעמיק בכך)

הדבר השני פשוט וחשוב. אין דרך למנוע דליפות גז, יש דרך לצמצם אותן. אין דרך למנוע תאונות דרכים, יש דרך להקטינן דרמטית. אין דרך לחסום הרמטית אתרים בעייתים, יש דרכים לצמצם דרסטית את החשיפה אליהם.

אנחנו צריכים להתקין חסימות משמעותיות ברשת הביתית, גם אם זה מציק ומעיק. אנחנו גם צריכים לשקול בכובד ראש האם התועלת בכך שלילד יהיה סמארטפון, שווה את הסיכון והמחיר העצום שהוא עלול לשלם. צריך להיזהר מחומרים מסוכנים.