לראות את האמת של החירשים

העולם סער סביב המתורגמן בטקס האשכבה של נלסון מנדלה, שקשקש בשפת הסימנים. אבינועם הרש תוהה כמה זמן ייקח לנו, לעלות על המתחזים האמיתיים של העולם שלנו

חדשות כיפה אבינועם הרש 26/12/13 10:07 כג בטבת התשעד

לראות את האמת של החירשים
צילום מסך, צילום: צילום מסך

ללא ספק מדובר באחד האירועים המשעשים/הזויים (תלוי את מי שואלים) שנצפו לאחרונה.

המקום: טקס האשכבה לנשיא דרום אפריקה האגדי נלסון מנדלה למול עשרות אלפי אנשים.

בתפקיד הראשי: טאמסנקה ג'אנטג'י, בחור עם דמיון מפותח, יצירתיות מוגזמת וחיבה יתרה לחוויות סכיזופרניות בדמות קולות מן השמיים, שקיבל בהצגה את תפקיד המתורגמן הראשי לשפת הסימנים.

איך שהתחיל הטקס, ניגש אחר כבוד ידידינו טאמסנקה ל'מזרח' המכובד של הבמה, תפס את מקומו לצד שועי ומנהיגי העולם בדרך להיכנס לזון הצילומי שיועבר בלייב למאות מיליוני צופים נרגשים ברחבי העולם. עם חליפת גוצ'י מחויטת, עניבה מתאימה והלוק הנכון, עמד טאמסנקה בטבעיות וחיכה לחמש עשרה דקות התהילה שלו, כאשר אף אחד מהצופים ברחבי העולם לא צפה את הפדיחה הבאה:

בזה אחר זה החלו הנשיאים הדגולים בהם מיודענו ברק אובמה לדבר כשטאמסקנה הנרגש החל 'לתרגם' את דבריהם לעולם הדממה. הוא החל מלהטט בידיו לארבע רוחות השמיים משל נענע לפי שיטת אשכנז איזה לולב מסתורי בידיו. אף אחד מכל העולם ואשתו שצפו בלייב בנאומים ובטקס האשכבה לא חשד כמובן בטאמסקנה:

הוא נראה ממש כמו מתורגמן אמיתי. הוא התלבש כמו מתורגמן אמיתי והוא להטט בידיו בשפת הסימנים שנראתה בהחלט אמינה למדי. מלבד זה, העולם היה עסוק בספיצי'ם שהשמיעו מנהיגי העולם. בקולות המרהיבים שנשפכו מהמסך. באפקטים ובסאונד המרשימים. אף אחד לא העלה בדעתו שמדובר במתחזה.

אף אחד, מלבד חברת הפרלמנט ווילמה ניוהודט, חרשת בעצמה, שצייצה בטוויטר שלה:

"הבן אדם הזה שנמצא כאן על תקן מתורגמן, מדבר אלינו בגי'בריש ואין לו מושג בשפת הסימנים. תורידי אותו למען השם".

לאחר מכן, הוסיף יו"ר איגוד החרשים ברונו דראצ'ן "שהאיש שנצפה במסכי הטלוויזיה לצד מנהיגי תבל "הזיז את ידיו מסביב, אולם לתנועות הידיים לא הייתה כל משמעות".

נדמה לי שהאנלוגיה זועקת לשמיים: זה לא מקרי שרק החרשים הבאים מתוך הדממה הנטולה רעשי רקע מפריעים, יכלו בקלות לשים לב שבעצם מדובר במתחזה, בעוד אנחנו, אנשים העולם בעלי החושים הבריאים הלכנו שולל אחרי העטיפה החיצונית המשכנעת של טמסאנקה: אנחנו הרי רגילים לשפוט דברים קודם כל לפי המראה שלהם ורק אחר כך מעניין אותנו להקשיב למה שיש להם להגיד, הרי על זה בדיוק נאמר: תמונה אחת שווה אלף מילים לא?

אז מסתבר שלא תמיד...

מצד האמת, יכול בהחלט להיות שגם שאר הנשיאים הם מתחזים רטוריקנים דגולים שעוטפים את הנאומים שלהם בעטיפות משכנעות, מליצות יפות ושפת גוף מרשימה, בעוד שגם הם מדברים אלינו בג'יבריש ולמילים שלהם יש משמעות הזהה לתנועות ידיו חסרות הפשר של טמסאנקה.

רק שבניגוד לחרשים שיודעים לקרוא רק שפה אחת, אנחנו מוצפים במאות שפות ורעשי רקע מפריעים. מעניין כמה זמן ייקח לנו, לעלות על המתחזים האמיתיים של העולם שלנו, איש איש והמתחזים שלו. אצל החירשים זה נגמר באשפוז בכפייה שהוציאה משפחתו של טמסאנקה כנגדו. אצלנו חלק מהמתחזים עדיין מהלכים חופשי.

המאמר יתפרסם השבת בעלון ”עולם קטן“. להארות והזמנת שיחות לנוער, מוזמנים לפנות אל - לavinoam811@gmail.com