לאן ´גולשים´ ילדינו?!

בשנים האחרונות נכנס האינטרנט באופן חופשי לרוב מוחלט של בתי ילדינו ותלמדינו. אך לא נעשה שינוי מקביל בתוכניות הלימודים או בשיח המשפחתי, בכדי להתמודד מראש עם אתגרי הכלי וסכנותיו.

חדשות כיפה יונה גודמן** 22/02/06 00:00 כד בשבט התשסו

לפני שנים מספר, ערכתי מחקר שיטתי שעסק בהרגלי הגלישה באינטרנט של הנוער הציוני דתי. המחקר נערך בשמונה כיתות שונות ובהם 175 תלמידים ממקומות שונים בארץ ומשתי קבוצות גיל: כיתות ט' וכיתות יא.

כבר אז חשף המחקר, כי ליותר מ 90% מהנוער הציוני דתי יש נגישות קבועה לאינטרנט (רובם המוחלט בבית, והשאר בבית חברים, או בבית ספר).

ברם, בו זמנית דיווחו רוב מוחלט של הצעירים, שהם מעולם לא קיבלו הדרכה גלויה ועניינית המכוונת אותם כיצד להיזהר מפיתויי האינטרנט בכלל, ומהתמכרות לאתרים פורנוגראפיים בפרט. קרוב ל 100% מעולם לא שוחחו על נושאים כאלה עם הוריהם, והרוב המוחלט אף לא זכה להדרכה חיונית זו מפי מוריו ומחנכיו. לכל היותר תודרכו לא לתת פרטי טלפון או כתובת, אך על נושא הגלישה למקומות לא צנועים, לא שוחחו.

האם זה פלא שנתוני הגלישה לאתרים פורנוגראפיים היו גבוהים, כולל אצל הבנות?בשנים האחרונות נכנס האינטרנט באופן חופשי לרוב מוחלט של בתי ילדינו ותלמדינו. אך לא נעשה שינוי מקביל בתוכניות הלימודים או בשיח המשפחתי, בכדי להתמודד מראש עם אתגרי הכלי וסכנותיו.

הרוצה להיחשף קצת למצב בתחום זה, מוזמן לגלוש לאתרי שו"תים עם רבנים, ולהכניס למנוע החיפוש מילים כמו "נפילות", "מכור", "אינטרנט" "(לא) צנוע" וכו'. החיפוש יניב מבול של שאלות ובקשות עזרה, ממיטב בניננו ובנותינו, הטובעים- ותובעים עזרה.

היכן אנו? היכן תוכניות הלימודים ודרכי ההתמודדות השיטתיות?
יש המשלים את עצמם ואומרים, שמאז ומתמיד היו בנים שנמשכו לכיוון זה. לפני שנים קנו חוברות כאלה והחביאו אותם מתחת למזרון, ועכשיו זה במחשב. אך אין כאן שינוי משמעותי.

הטוענים כך אינם מבינים את גודל האתגר של עידן המחשב. רכישת חוברת "כחולה" הצריכה החלטה, הליכה מודעת לחנות בו עלולים לראות אותי, דיבור עם המוכר, הוצאה כספית, ולבסוף, אני תקוע עם "מוצר" שעלול להתגלות.

באינטרנט, הכל שונה: אין צורך לנסוע, אין צורך להוציא כסף ואין סימנים. יושבים בבית, לוחצים על כפתור, והכל לפניך. ובסוף, בלחיצה קטנה, אין זכר. ולמי שמשלה את עצמו שמדובר רק בבוגרים, אספר בצער שהוזמנתי לא פעם לתת שיחות לכיתות גבוהות של בתי"ס יסודיים, לאחר שנודע למנהל במה עוסקים חלק מהתלמידים.

נדרשת התמודדות רציפה ומתמשכת, בבית ובביה"ס כאחד. כל צד נבוך, ומקווה שהצד השני מטפל בעניין. ובין לבין, ילדינו נופלים. נוכח אתגר יומיומי כזה, אף לא די לתת שיחה חד פעמית. הדבר מצריך טיפול מגוון ומעמיק בכל גיל ובכל שלב. זאת בצד הדרכה משמעותית להורים, בין במסגרות העשרה שבית הספר יארגן, ובין בהרצאות והשתלמויות בקהילה.

עלינו להעמיק את החינוך לבחירה חופשית מתוך אחריות. להסביר מה בין אהבה אמיתית לתחליף אלקטרוני הרסני. ללמדם לשמור על זהותם ודרכם, גם כשאנו לא לידם.

אם נשכיל לחנך את ילדנו לבחור בטוב, אזי נסייע להם להיבנות כבעלי אישיות חזקה ובריאה, היודעת לצמוח נוכח אתגרי החיים. 'איזהו גיבור- הכובש את יצרו'. ילדינו יכולים להיות גיבורים, אם נחנכם לכך.

** יונה גודמן- ראש תחום חינוך אמוני, מכללת אורות ישראל, אלקנה

מתוך החוברת לכנס הראשון ליהדות חברה ואינטרנט שבט תשס"ו