כל רודפיה השיגוה בין המצרים

אם אווירת בין המצרים הכניסה אותכם ללחץ כדאי שתקראו את הטור הזה

חדשות כיפה יוני נוימן 08/08/11 11:02 ח באב התשעא

כל רודפיה השיגוה בין המצרים
Waldo Jaquith-cc-by-sa, צילום: Waldo Jaquith-cc-by-sa

השבוע באווירת ימי בין המצרים החלטתי לכתוב על נושא שמיצר את צעדינו וגורם לנושאים ישנים הרודפים אחרינו להשיגנו.

לחץ דם, מי לא חושש מהמושג הזה? גם אם אנחנו צעירים בגופנו או ברוחנו, מידי פעם אנחנו רואים מבוגר לוקח כדורים, ובין כל הכדורים העלומים האלו נמצא כמובן גם כדור להורדת לחץ דם. וחשש קל מתגנב ללבנו, האם גם אני אקח את הכדור הזה בבוא היום?
אחד הגורמים השכיחים ללחץ דם הוא לחץ נפשי מתמשך. ננסה בשורות מועטות להבין את התהליך המתרחש בגופינו בשעת לחץ, וכיצד הוא משפיע על ההתנהגות המעשית שלנו.

הקב"ה יצר במוח מערכת מיוחדת, לצורך העניין נקרא לה, מערכת ההישרדות, המערכת הזאת ששייכת לחלקים הלא מודעים במוח יושבת על גזע המוח, וכך כאשר במוח נקלט קלט של סכנה, המערכת מתחילה לפעול, היא עוקפת את החלק המודע של המוח, בשעת סכנה אין זמן...

מערכת זו נותנת לנו את היכולת להגיב בשעת סכנה בזמן מועט ביותר, כך למשל, יש לנו את היכולת להסיט את הרכב או לבלום במהירות - כאשר אנו מוצאים עצמנו בסכנה בכביש. אם היינו צריכים לחשוב על הפעולה הזו, סביר להניח שלא היינו חושבים יותר כלל.

אז איפה מתחילה הבעיה? כאשר אנו מפעילים את המערכת הזאת בזמנים לא נצרכים. במחקר מדובר על כך שרוב מוחץ של תגובות האדם הממוצע אינם מודעות אלא נפעלות אינסטנקטיבית, או רגשית, מה שאומר שמערכת ההישרדות פועלת ברמה כזו או אחרת.

כאשר מערכת ההישרדות פועלת, יש במוח פקודה המשפיעה על ויסות הדם, הדם מוזרם באופן מואץ, לחלקים האחוריים של המוח, ולאיברים הפנימיים (הלב וכו') וזאת בכדי להבטיח פעולה טובה ומהירה ככל הניתן, והינה לנו לחץ דם/ לחץ בחזה/ לחץ באזור האחורי של המוח /כאב ראש בחלק הקדמי/ כמה מהם ביחד.

תגובה לא מודעת היא כמו תגובה בתוך ג'ונגל של כל סבך הרגשות מהעבר. כך למשל יכולים שני אנשים לנקוט באופן שונה כלפי אותה פעולה. האחד יגיב בנחת ובסלחנות, והשני יזכה לתגובה רגשית עזה של כעס או התלהמות. הדבר נפוץ בעיקר אצל ילדים, כאשר הבכור זוכה ליחס רגשי מוגבר, לעומת האחים הצעירים שעשו את אותה פעולה אך זכו להערה קרה. הסיבה לשונות היא מפני שכל סיטואציה, מפעילה תגובה מאזור אחר במוח. ככל שאנו נדרכים יותר התגובה תבוא ממקום עמוק ומלחיץ יותר. כלומר התגובה תהיה פחות מודעת ויותר אגרסיבית.

היכולת להורדת לחץ טמונה ביכולת בהרפיה ובשליטה מוחית, כאשר אני פועל מהמוח המודע, אני יכול להיות רגוע, כי אני יכול להגיב בשיקול דעת למצב ברגע נתון.

כדאי לדעת, גם זוחלים הם בעלי מוח שורד, וחיות אחרות הן בעלות מוח רגשי, מותר האדם מן הבהמה הוא המוח המודע. היכולת בסיטואציה מסוימת, לקבל נתונים, לעבד אותם עם נתונים דומים בעבר, להבין את ההשלכות לעתיד ולהגיב את התגובה הנכונה בהווה, היא מתנה שה' נתן לנו כבני אדם, בכדי להגיב בצורה שקולה ורגועה, ולהימנע מלחץ נפשי מיותר.

קיימים היום שיטות רבות להורדת מתח, החל ממכשירים להרפיה למיניהם, דרך סדנאות לשליטה מוחית, ובמצבים מתוחים יותר טיפול אישי. הצד השווה שבהם הוא הרצון של האדם לחיות את חייו בצורה רגועה ומודעת יותר.בהצלחה.

הכותב עוסק בייעוץ על פי שיטת מוח 1, ומלמד בישיבה המוסיקלית כינור דוד