כל מה שרציתם לדעת על דוח דברת

מינהל החינוך הדתי ימשיך להתקיים תוך כדי שמירת האוטונומיה החינוכית של החמ"ד. יותר מכך: מעמדה של מועצת החמ"ד ישודרג והיא תזכה לסמכויות מוגדרות...

חדשות כיפה הרב שי פירון 11/01/05 00:00 א בשבט התשסה

# על מה ולמה הוקמה הועדה?

התחושה שבבתי הספר הולכות וגוברות תופעות של אלימות וחוסר כבוד לזולת, התחושה שמעמד המורה נפגע. על רקע הרצון לחדד את החינוך הערכי כמו גם את הישגי מערכת החינוך. להחזיר את תלמידי ישראל אל המקום הראוי להם, בצמרת המדינות המפותחות.

על רקע הצורך בשינוי ורענון ארגוני של מערכת החינוך לצורך התיעלותה ואיגום משאביה.

# מי חבר בועדה?

ח"י חברים המייצגים את כלל הציבור בישראל. אנשי חינוך ואקדמיה, אנשי מעשה ואנשי רוח.

# מה לאנשי עסקים ולחינוך?

ראשית, עצם העובדה שאנשים אלה מוכנים להתפנות ולהקדיש את מיטב זמנם לחינוך מהווה בשורה גדולה. שנית, ועדות קודמות לקו בפערים עצומים בין החזון לבין אסטרטגיית היישום. זו הפעם הראשונה שהועדה ממליצה המלצות שהיתכנותן נבדקה עד תום.

# אילו המלצות מרכזיות יש בדו"ח?

א. חיזוק החינוך הציבורי – הרצון לבנות מרקם תרבותי ומוסרי אחיד לתושבי מדינת ישראל. למנוע את פירוקה של החברה הישראלית לכלל קהילות קטנות.

ב. אחריותיות – מחד, העצמתם של המורים והמנהלים ומאידך, חיזוק האחריות של כל השותפים במערכת החינוך לחינוך מכוון יעדים ותוצאות.

ג. שותפות ההורים – עידוד שותפותם של ההורים והרחבת הבחירה של ההורים והתלמיד בבית ספר המתאים להשקפת עולמם ולכישורי התלמיד. כך, ניתן יהיה לאפשר לקהילות שונות להיות חברות בתוך החינוך הציבורי ולא מחוץ לו.

ד. היפוך הפרמידה – 1. החלת חוק חינוך חובה מגיל שלש , ומימון ציבורי מלא מגיל חמש. בכך יופחת משמעותית הנטל הכלכלי מההורים. 2. דגש מיוחד על השלבים המוקדמים של מערכת החינוך להגדלת הסיכוי של כלל הילדים בשלב "הזינוק".

ה. הארכת יום הלימודים עד לשעה 16:00 - בבסיס ההחלטה, הרצון להפוך את ביה"ס לבית חם. לאפשר למורים זמן איכות לשיחה אישית עם כל תלמיד, לאפשר לביה"ס לבנות מערך פעילות ערכי-חוויתי שיסייע להם לעיצוב אישיותם. לעודד התנדבות ועשיה קהילתית, ועוד.

ו. הארכת יום העבודה של המורים והעלאה משמעותית של שכרם - המורה יהיה בבית הספר 40 ש"ש בשבוע. יהיה לו זמן להכין את שיעוריו, לשבת עם תלמידיו ועם חבריו לצוות. תבנה סביבת עבודה שתאפשר לו להפיק את המיטב מהשהות הארוכה בבית הספר. שכרו יעלה ובכך יוכל להתפנות לעיסוק בחינוך.

ז. מיקוד הלמידה, צמצום מספר המקצועות – שינוי במבנה ובתכנית הלימודים. מיקוד הלמידה למספר מקצועות בשנה כך שניתן יהיה להעמיק ולרכוש כלי חשיבה ומיומנויות למידה במקום להתפרש על תחומים רבים.

ח. שינוי במבנה ותפקיד משרד החינוך – הגדרה מחודשת של משרד החינוך כגורם מתווה דרך ומעצב מדיניות.

ניתן להעלות את נושאים רבים המטופלים במסגרת הדו"ח. נעשתה עבודה מקיפה בכל התחומים הנוגעים למערכת החינוך.

# כן, אבל – שמענו שפוגעים בחינוך הדתי!

שרת החינוך וכל חברי הועדה הביעו את הערכתם הרבה לחינוך הממלכתי דתי. פירותיו בתחום הלימודי והערכי ראויים להערכה רבה.

# אם כך, מדוע סוגרים את מינהל החינוך הדתי?!

איננו יודעים מי הפיץ שמועה זו. מינהל החינוך הדתי ימשיך להתקיים תוך כדי שמירת האוטונומיה החינוכית של החמ"ד. יותר מכך: מעמדה של מועצת החמ"ד ישודרג והיא תזכה לסמכויות מוגדרות. בכל המח"אות (המבנה החדש של המחוזות) יהיו נציגים למינהל החינוך הדתי.

סמכותו של ראש המינהל תעוגן בחקיקה.

# אבל, שמענו שעומדים לסגור כ – 190 בתי ספר?

גם הערכה זו אינה נכונה. הועדה העמידה את מספר המינימום לבתי ספר קטנים על 200 תלמידים. כמו כן, לא מדובר על בתי ספר שהם יחידים באיזור או בעלי צרכים בטחוניים. בכל הנוגע לאלה שיוותרו, יערך דיון מעמיק בשיתוך מינהל החינוך הדתי. אכן, יהיה מספר בתי ספר שיסגרו אך יש לקחת בחשבון שההורים יזכו להסעה על חשבון המדינה. צריך לדעת שבית ספר קטן מאוד לא מעניק לילדים את מכלול השירותים להם זקוק הילד.

החידוש הגדול הוא שבתי ספר קטנים שלא יסגרו יזכו לרשת ביטחון שתבטיח את איכות החינוך בהם.

# ומה עם הקיצוץ התקציבי העמוק שיפגע אנושות בחמ"ד?!

גם זה לא נכון! לראשונה תקציבים שהיו תלויים בחסדי אחרים הופכים להיות חלק מסל השעות של החמ"ד: שעות הפרדה בין בנים לבנות, שעות לרב בי"ס, וכן סל שירותים דתיים. כמו כן, העובדה של תלמיד זכאי ל – 40 ש"ש מבטיחה את קיומה של המערכת בתנאים טובים משהיו עד כה.

# ובכל זאת, קשה לנו עם ביטול הלימודים ביום שישי. יום זה מוקדש לפרשת שבוע ולהכנות לשבת!

מסגרות שירצו לקיים לימודים ביום שישי עם צוות מורי ביה"ס ע"ח ההורים או הקהילה, יוכלו לעשות כן. כסף רב נחסך מההורים בחמשת הימים הראשונים של השבוע כך שתמורת סכום קטן יחסית, ניתן יהיה לקיים לימודים ביום שישי.

אוכלוסיות חלשות יזכו למימון ציבורי ביום שישי.

# בכל מקרה, שמענו שהמורים למקצועות קודש יחוייבו בהכשרה אקדמאית, כך שבוגרי ישיבות לא יוכלו ללמד תלמוד ומחשבת ישראל. ובכלל, שמענו שעומדים לסגור את מכוני ההוראה בישיבות ההסדר?

המורים למקצועות קודש יוכשרו בכל מסגרת שתבחר ע"י החמ"ד ושכרם יושווה לזה של בעלי הכשרה אקדמית. לוועדת דברת אין המלצות הנוגעות לסגירת המכונים בישיבות ההסדר.

# אני ממש מבולבל. אם הדו"ח כל כך טוב לציבור הדתי, על מה יצא הקצף?!

שאלה מצוינת. ככלל, כולנו חוששים משינויים ומעדיפים את המצב הקיים. יש הרבה מה לשפר במערכת החינוך שלנו ואנו צריכים לקוות שבהמלצות אלה יהיה פתח לתיקון מערכת החינוך במדינה שהרי תיקון החינוך הוא תיקון הכל.