פעולה בנושא החופש הגדול

חדשות כיפה הרב זאב מנסבך 13/07/07 12:42 כז בתמוז התשסז

פעולה בנושא החופש הגדול

פעולה בנושא החופש הגדול לילדים בני 16

טלפון :

סניף :



תשובה

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

הנושא:פעולה בנושא החופש הגדול לילדים בני 16

{אני מצרף, ראשית, מאמר קצר מאת הרב מלמד.

החופש הגדול

הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א

נערך על ידי הרב

מוקדש לעלוי נשמת

ר' אברהם בן דוד

יש לעמוד על התועלת של חופשת הקיץ, שאנו נמצאים בעיצומה, או כפי כינויה - "החופש הגדול", מה טיבו של חופש זה? אם נשאל לדעתם של ההורים, רבים יאמרו שהחופש הוא צרה צרורה. ימי החופש הם הימים הקשים ביותר בימות השנה. הילדים יוצאים מהמסגרת, משתוללים ופורקים עול, ומשום כך אי-אפשר לרסן אותם, קשה להשתלט עליהם. זו לא בעיה רק של הורים לילדים קטנים, בעיה זו היא אף נחלתם של ההורים לנערים ונערות בוגרים. לנוער בחופש הגדול אין סדר יום: ביום ישנים ובלילה ערים, ועושים ככל העולה על רוחם. ההורים מתפללים - מתי יגמר החופש הזה? מי צריך את ההתפרקות הזו, את הריקנות והשיעמום הזה, המביא לידי חטא? אם נשאל את המורים, יהיו מורים שיאמרו כי כל אשר בנו כל השנה הורס החופש בשבועות ספורים. ישנם אף מוסדות חינוך, שלפני החופש מזהירים את הנערים מפני הסכנות של החופש, מן ההשפעות השליליות שיכולות להיות לימי החופש עליהם. מה הטעם אם כן לחופש, אם הן ההורים והן המורים שוללים אותו מבחינה חינוכית?

אולם, כל האמור לעיל הוא צד אחד של המטבע. ישנו גם צד שני למטבע אשר עליו לא מרבים לדבר, אבל הוא הצד החשוב. עם כל המעלות שיש למערכות הלימודים במשך השנה, בכל זאת יש צורך בחופש. המסגרות הלמודיות חשובות, הן שומרות ומגינות, אך הן גם מגבילות ומצמצמות. כך הוא טיבעו של אדם: הוא זקוק לפרקי מנוחה והתאוְררות. המנוחה נועדה לא רק לִצבור כח על-מנת לשוב ללימודים ולעבודה, אלא גם על-מנת לחדש כחות חדשים* על-מנת לאפשר לעלות לשלבים חדשים, גבוהים יותר. לצורך כניסה למסלול חדש, צריך לצאת מן המסלול הקודם, להשתחרר ממנו. החופש מוציא את האדם מן השלב הקודם, מנער אותו, משחרר אותו, ומאפשר לו להפתח לדרך חדשה, דרך שונה וטובה יותר.

אם הורים רואים את הנערים ישנים בחופש שעות רבות, וחושבים בליבם כי איזה מין אדישות מְלווה את ילדיהם, איזו אי-איכפתיות, אל להם להבהל מכך, משום שכנראה, הם זקוקים לתרדמה העמוקה הזו, היא תסלק מהם כל מיני לחצים פנימיים שהכבידו עליהם. לפעמים, דוקא השיחרור המופרז מגביר את הכחות, ועוזר לקפוץ למדרגות חדשות.

מובן, שאין בכוונת דברים אלו לתת לגיטימציה לדברים אסורים. כל יציאה מהסדר, שמבחינה מסויימת יש בה ירידה, יש בה האטה של ההתקדמות ויש בה סיכון, אך היא גם נותנת סיכוי חדש. אין צורך לחזור לאותו הסדר, אפשר להכנס לסדר חדש, מוצלח יותר.

זהו תפקידו החיובי של החופש. נִלווים אליו גם כמה צללים, יש בו סיכונים, ומהם באמת צריך להזהר ולהזהיר. אבל יש בו מעלות, וטוב שמכירים אותן ויודעים אותן. ובכן, חופש טוב מבריא, משחרר, מרענן, ומחדש כחות, לכולנו.}

אבל זה רק כדי לטעום.

האמת היא, שהחופש הגדול הוא הזדמנות מדהימה לנסות ולהיות עצמאיים, לעשות דברים מעצמנו , מיזמתנו, ולא מדחף של מי שמחנך אותנו. זה הזמן להתפלל וללמוד מתוך רצון ולא מתוך כפיה.

ברוח זו, ברצוני להציע פעולה כזו:

אתה תציג את הנושא, ותסכפ עם החניכים זמן, שבסופו כל 2 חניכים יכינו פעולה –קצרה של 20 דקות בערך על נושא מסויים בחופש: לחיוב, לשלילה, או מכיוון אחר לחלוטין.

עבורם זו יזמה בריאה והזדמנות לתת מעצמם, ועבורך זה סיכוי להכיר אותם מזווית שונה.

בנוסף, תיכל להכין עמם יחד שאלון להכרות מחודשת עם עצמי בחופש: יכולות, מגבלות, מטרות, תחומי עניין, וכו'

נראה לי שיש כאן חומר לרצף פעולות...

חופשה נעימה!

ַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַַ