סדר וניקיון

חדשות כיפה הרב זאב מנסבך 13/06/07 19:20 כז בסיון התשסז

סדר וניקיון

אשמח לקבל מקורות ורעיונות לגילאי בית ספר יסודי לנושא - סדר וניקיון, ובאותו הקשר גם לשמירת הגוף בכלל.

תודה.

טלפון :

סניף :



תשובה

סדר ונקיון לגילאים צעירים.

תוכלי לעבד לשפה קלה כמה שורות מתוך מידת הזריזות במסילת ישרים, שם מדבר כנגד העצלות והבלגן.

כמו"כ בספר "עלי שור" לרב וולבה, וסליחה שאין מראה מקום מדוייק, הספר איננו תחת ידי כרגע.

הטוב ביותר הוא לעבוד במוקד כפול: כבוד עצמי= שמחה, המתבטאים ב ונמשכים מתוך סדר, הופעה וניקיון.

בשו"ע הרב סימן רסב ס"ג: "חייב כל אדם להשתדל שיהיו לו בגדים נאים לשבת כפי יכולתו, שצריך לכבד השבת בכסות נקיה כמו שנתבאר בסימן רמב". ושם ס"א: "שהשבת הוא בכלל מקראי קודש.. ומקרא קודש דרשו חכמים לקדשו ולכבדו בכסות נקיה" (והיא דרשת הספרי פנחס סימן קמז, והספרא אמור פי"ב, כמובא בקו"א שם סק"א). יש לומר שמקורו בתנחומא בראשית אות ב שדרשו מהפסוק בישעיה: "וכבדתו, בבגדים נאים ובכסות נקיה".

שבת קיג,א: "אמר רב הונא, אם יש לו להחליף יחליף ואם אין לו להחליף ישלשל בבגדיו.. וכבדתו מעשות דרכיך, וכבדתו שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול, וכי הא דרבי יוחנן קרי למאניה מכבדותי". ובירושלמי פאה פ"ח ה"ז: "אמר רבי חנינא צריך שיהיו לו שתי עטיפין אחד לחול ואחד לשבת, אמרו ליה רבי כעטיפתינו בחול כך עטיפתינו בשבת, א"ל אעפ"כ צריכין אתם לשנות לשבת".

שבת קיג,א: "אמר רב הונא, אם יש לו להחליף יחליף .... וכבדתו מעשות דרכיך, וכבדתו שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול, וכי הא דרבי יוחנן קרי למאניה מכבדותי" (שר' יוחנן הקפיד לקרוא לבגדיו במילה "מכבדותי", כלומר: כבודו מתבטא בהופעה חיצונית מכובדת, המעידה על בעליה.

. ובירושלמי פאה פ"ח ה"ז: "אמר רבי חנינא צריך שיהיו לו שתי עטיפין אחד לחול ואחד לשבת, אמרו ליה רבי כעטיפתינו בחול כך עטיפתינו בשבת, א"ל אעפ"כ צריכין אתם לשנות לשבת".