מניעת הריון אחרי לידה

חדשות כיפה מכון פועה 12/05/08 17:39 ז באייר התשסח

מניעת הריון אחרי לידה

שלום וברכה

ראשית יישר כוח על מערכת השו"ת באינטרנט, אין ספק שזה דבר גדול, מועיל לרבים ומחכים.

שאלתי: אני ב"ה בהריון, ואמורה ללדת בעז"ה בקיץ. ההריון הזה (הריון ראשון) לא היה לי קל מבחינה פיזית, בעיקר בתחילתו, וגם בהמשך אני לא מסוגלת לתפקד כרגיל. מעבר לכך, אני אהיה מעונינת להניק, אם אוכל, בעז"ה חצי שנה לפחות, ולכן אינני מעונינת להתחיל הריון נוסף תוך חצי שנה לאחר הלידה.האם ולמה אני צריכה היתר הלכתי לעשות כך, הרי אם אני חוששת שמבחינה פיזית לא אהיה מסוגלת לטפל בתינוק, ובודאי שזה יפגע בהנקה, האם יש מקום בכלל להתלבטות הלכתית אם למנוע הריון לחודשים ספורים?

אציין כי חשוב לי מאוד לחיות לפי ההלכה, אבל יש לי חשש שרב שאשאל לפסיקתו, והוא לא זה שיצטרך לשאת בעול התוצאות, יכול לפסוק דברים שרק יקשו על חיי, ומלבד מרמור לא יצא מכך דבר

מה אני צריכה לעשות כדי לקבל היתר למניעת ההריון, אם אכן זה נדרש?

סליחה על האריכות, ותודה.



תשובה

שלום וברכה,

אתחיל מסוף דבריך, אם הרב שאותו את תשאלי יש לך חשש כי תשובתו תהיה שלא מתוך מודעות ורגישות שכן "הוא לא אמור לשאת בתוצאות" אוכל לומר באופן חד משמעי אל תשאלי את הרב, וחפשי לשאול רב אחר.

אני מקווה, ומתפלל, כי הרבנים שאנו שואלים, וכאשר אנו עונים, עושים זאת מתוך רצון להביא את דבר ה' בעולם, מתוך ענווה, מתוך שליחות, מתוך אהבה לזולת כצו אלוקי וכערך בפני עצמו (וחד הוא) ומתוך רצון לרדת לסוף דעתו של השואל ומצבו, ולכוון לאמיתה של תורה.

באשר לשאלתך, מניעת הריון היא אכן שאלה הלכתית, ויש בהחלט מקום אמיתי לשאלה הזו, שיטתי היא כי גם כאשר נראה כי התשובה פשוטה, יש עדיין מקום לברר את השאלה ולברור בין הצדדים השונים, אף שהתשובה לעיתים תהיה אחידה וזהה, אבל הדרך שונה.

איני עונה כעת תשובה לעצם השאלה משתי סיבות,

האחת, קיבלתי על עצמי שלא לענות על שאלות מניעת הריון באינטרנט בעיקר בגלל הטעם ששאלה זו מצריכה הקשבה משני הצדדים העונה והשואל, ובדרך זו אי אפשר לכוון לאמיתה של תורה, גם אם התשובה הסופית היה זהה.

ושנית, אין זה נכון לשאול שאלה זו כעת בטרם ילדת, דבר בעיתו מה טוב.

ואף שלא עניתי, אני מקווה שלא הקשתי, ובמעט סייעתי.

לידה קלה ומוצלחת ובשורות טובות

אודי רט

רב משיב מכון פועה