חלופה לגלולות לפני הריון ראשון

חדשות כיפה דפנה מאיר 10/06/13 10:55 ב בתמוז התשעג

חלופה לגלולות לפני הריון ראשון

שלום דפנה, קראתי בעניין את מאמרך בנושא אמצעי המניעה השונים, ובעקבותיו שלחתי שאלה לרב

בשאלה כתבתי, כי על פי הידע הכללי שלי והבנתי ממאמרך, מלבד גלולות (או מדבקה, לצורך העניין), אין אמצעי מניעה אפקטיבי באמת לזוג לפני הריון ראשון.

אנא האירי את עיניי אם יש לנו אמצעי נוסף שיוכל לעזור לנו.

תודה רבה!



תשובה

בס"ד

לשואל/ת היקר/ה שלום ושמחה,

כמה חבל שלא הייתי זבוב על צג המחשב בעת כתיבת תשובת הרב. אני סקרנית לראות אותה.

אקדים ואומר שרבנים עונים לשאלות הפונים. כלומר, אתם אלו שבחרתם לשאול את עצת הרב בנוגע לאופן מניעת ההריון. למשל, בחרתם שלא לשאול אותו האם בכלל הוא מתיר למנוע הריון. רוב מוחלט של הרבנים לא רודפים אחרי הציבור ומנסים להיכנס לתוך חדרי המיטות של צאן מרעיתם. הרבנים גם לא מנסים לקבוע בלא שנשאלו כמה ילדים יביא כל זוג ובאיזה קצב, והיאך ינוחו בין הלידות.

שמעתי עד כה רק על רב אחד שהחליט על דעת עצמו להפיץ מכתב ליישוב שלם (בו הוא גר ופוסק הלכה רשמי של היישוב) ובו הוא כתב מה מותר ומה אסור בשום אופן לדעתו בתחום של מניעת הריון.

לכן, מאחר שהציבור שואל את רבניו שאלות, אלו עונים. אלא מה? לא יענו? יאמרו שלהלכה אין תשובה לכל מורכבות? הרי אנו כיהודים מאמינים שהיהדות היא דת נצחית ומצוותיה והלכותיה מתאימות לכל הזמנים, מיום קבלת התורה, ועד אחרי שאתם ואני נשכון לבטח במועדון השיש (אם קרובינו יפנקו אותנו בשיש דווקא).

לרוב הרבנים עונים בהתנדבות. וחלקם יקבלו את אותה משכורת מהמקום בו הם מקבלים אותה בין אם תפנו אליהם בשאלתכם האישית ובין אם לא.

כל זאת נוגע לכל תחומי החיים ולאו דווקא לסוגיית הריון ומניעתו.

למשל, יש אנשים שמרגישים חובה להתייעץ עם הרב היאך לקרוא לילדיהם, ויש כאלו שאומרים שהדבר כלל אינו עניין של הרב. הרי אמרו שניתנה רוח הקודש להורים בבחירת שם לילדם. לא אמרו שלרב יש רוח הקודש בבחירת שם לילדים שאינם ילדיו הפרטיים יוצאי חלציו.

ואין כאן נכון ולא נכון.

מדובר בהלוך רוח של הציבור שהרבנים זורמים איתו. לא כופים את עצמם.

זוהי הקדמה שאני נותנת לשאלתך, אף שלא ביקשת אותה, כי היא יכולה להרגיע הרבה אנשים שכועסים על הרבנים שפסקו להם הלכה. אתם ביקשתם. גם אני בעבר הייתי במקום הזה של כעס, עד שהבנתי שהבחירה היא ביידי. בלבד.

אני חיה במדינה דמוקרטית, ואף אחד לא באמת קובע לי מה ואיך לתכנן את קצב הילודה שלי.

ועכשיו, אחרי שאני הבנתי את זה, ואולי גם הקוראים יראו את הנושא מזווית מעניינת זו, אני נוטה להסתקרן מתשובות של רבנים בנושא זה, ושמעתי כבר מאות רבות של תשובות לזוגות שונים עם צרכים שונים ומורכבויות שונות.

ועדיין לא שבעתי מלשמוע עוד. אבל הסקרנות שלי כבר באה ממקום בריא יותר ולא ממקום של כעס.

אני מוכרחה לציין שעל פי נסיוני, הסיפור שלכם לא כל כך מורכב.

זוג בריא ושמח שרוצה לחכות לפני הלידה הראשונה. ברוך ה'! רוב הסיפורים שאני נחשפת אליהם כרוכים בסבל רב.

מה שהבנת ממאמרי בהחלט מצער אותי. אין הדבר נכון שלא ניתן להשתמש באמצעי מניעה אפקטיבי לפני הריון ראשון. וגם אין קשר בהכרח בין המצב המיילדותי של האישה לבין סוגי אמצעי המניעה שבהם היא בוחרת להשתמש. את יכולים להשתמש בשיטת המודעות לפוריות, אתם יכולים להשתמש בדיאפרגמה, עם קוטל זרע, וגם בלעדיו. להערכתי לא הקוטל יגרום לבעיות אלא הכאבים בנרתיק. לדעתי קונדום יתן מענה לא טוב, מפני שהוא יגביר את החיכוך עם הגומי, ויתכן שיגביר את הכאב. דווקא דיאפרגמה יכולה לתת מענה יותר טוב מתוך קבוצת אמצעי החציצה בהשוואה לקונדום. המון דתיים שאני מדברת איתם מדמיינים שקונדום יפתור להם את כל הבעיות בחיים. כולל האוברדראפט. אולי בגלל שהוא אסור. אבל חילונים שמשתמשים בו יאמרו עליו לא מעט דברים רעים. גם הוא, כמו כל אמצעי המניעה הקיימים בעולם, איננו מושלם. יש לו חסרונות כמו לכולם. קח את דבריי אלו מתוך הגילוי הנאות שאני מתפרנסת מהתאמת דיאפרגמה.

הייתי שוקלת גם התקן תוך רחמי, אפילו אם המניעה היא רק לחצי שנה בערך ואפילו אם טרם היו לידות.

לא הייתי פוסלת אותו על הסף. ויש לא מעט רופאים שמתקינים התקן גם לנשים שלא ילדו עדיין.

בכל מקרה, בלא קשר לסוג אמצעי המניעה שתבחרו בו, אני מציעה ללכת לפיזיותרפיסטית של רצפת האגן, שתבדוק ממה נובע הכאב. לא אמור לכאוב. ואין מצווה לסבול. חבל להשאיר את זה כך. חצי שנה זה כבר יותר מדי זמן.

בנוסף, אני מזכירה לכם ולכולם, שכל מגע גופני בין גבר לאישה הוא סוג של יחסי מין. לא רק חדירה היא יחסי מין. גם חיבוק ונשיקה הם יחסי מין. ובינתיים, אישה שסובלת מכאבים בחדירה, אולי תעדיף מגע שכזה, עד שהבעיה עם הכאבים תיפתר בצורה מקצועית.

בהצלחה בכל!

מדפנה מאיר