התנהלות כלכלית בבית

חדשות כיפה ד"ר צבי מוזס, מכון שילה 05/12/07 15:23 כה בכסלו התשסח

התנהלות כלכלית בבית

ב"ה

שלום רב ותודה מראש,

לבעלי ולי יש בעיה:

אנו נשואים מזה חצי שנה, ובעלי (תלמיד ישיבה, אברך) מרגיש שיש לו בעיות עם "עולם החומר".

וכך, לדוגמא:

חצי שנה אנו נשואים, והוא עבד אולי 4 פעמים מספר שעות וזהו- בינתיים הוא מרגיש שזה בסדר לחיות מהכסף של המתנות מהחתונה. כמו"כ, יש לנו סכום די נכבד של כסף בצד וגם ממנו הוא טוען שאפשר לחיות. אני טוענת שהכסף הזה יכול להבטיח את עתידנו ואם נכלה אותו ונחיה ממנו לעולם לא נוכל להבטיח עתיד כלכלי.

דוג' נוספת: ביקשתי ממנו לשלם חשבונות במשך 5 חודשים- אך הוא כל הזמן טוען שקשה לו עם הברוקרטיה. בסופו של דבר אני עשיתי את זה וכמובן ששילמנו קנסות מכובדים.

דוג' נוספת: יש לנו חשבון בנק נוסף בו יש סכום מסויים. כבר בערך שנה שבעלי בכלל לא מתקשר או מוודא מה הולך שם. הוא מתעלם מכל המכתבים ששולחים לו מהבנק, לא מתקשר לוודא. ואותי זה מאוד מלחיץ, כי זה כסף של העתיד שלנו ולצערנו היום יש שחיתויות או אפילו טעויות אנוש שיכולות לגזול ממנו את כספנו.

והדוגמאות לא נגמרות.

בסופו של דבר יוצא שאני חשה שאין לי על מי לסמוך. מאכזב אותי שכל דבר אני צריכה להניע, לדחוף, לברר, לתזז. אני מרגישה שהוא תלוי בי וזה יוצר אצלי תחושות מאוד מאוד קשות שמשפיעות עלינו ביתר שאת. הכל תלוי בי וזה מכניס אותי למתחים גדולים.

כשניסינו לדבר, הרגשתי שהוא רוצה שאני אכיר בקושי שלו- ואני מכירה. אך מה איתו? הוא לא צריך לעשות איזה צעד? גם לי קשה.

מה לעשות?

מרים.



תשובה

שלום רב,

אכן נחשפת כאן בעייה קשה של תיאום צפיות ופער, בלתי צפי מבחינתך, בתיפקוד של בעלך. חשוב מאוד למצות בירור מצב ותיאום צפיות לפני שממשיכים הלאה.

כל זוג מבצע את חלוקת המשימות בזוגיות ובמשפחה בהתאם לאופי והיכולת של הבעל והאשה, ולא רק לפי המסורת ומה שמקובל. רצוי לעשות זאת לפני החתונה, או לפחות בתקופה הראשונה כבסיס עם שינויים בעתיד. רצוי שחלוקת העול והנטל של המשימות והאחריות תהיה מאוזנת יחסית, גם אם תמיד יש צד אחד שסוחב את המשימות היותר כבדות. ההכרה שלך בקושי שלו היא צעד יפה, אך חשוב שהוא יבהיר מה הוא מסוגל ורוצה לעשות. תנסי קצת ללחוץ עליו להתחייב ליותר, ותנסי לברר האם מדובר באופי, בקושי ביכולת או בהשפקת עולם, והאם יש פוטנציאל לשינוי בעתיד. בהתאם לכך תשקלי מה המשמעות מבחינתך, ועד כמה את מסוגלת לסחוב.

במידת הצורך יתכן שיש צורך בהתערבות חיצונית, של משפחה או רב בעל השפעה עליו.

בהצלחה.