הצגה מול בנים

חדשות כיפה הרב זאב מנסבך 09/02/07 09:59 כא בשבט התשסז

הצגה מול בנים

אנחנו אמורות להציג בסוף שנה (כיתה ח') הצגה מול ההורים (גם מול האבות!!) אני מחפשת חומר להראות לחברות שזה אסור מההלכה.

תודה רבה!!!

טלפון :

סניף :



תשובה

הנושא: הצגה מול גברים

מקורות לגיל החטיבה

שלום וברכה.

אקדים ואציע להיזהר מאד, כי המאמץ המאד חשוב שלך, לשמור על הלכות צניעות, נוגע בנקודות רגישות, ואם אנשים יפגעו, ח"ו עלול להיווצר מצב שבו הכעס יופנה אל ההלכה, ובמקום לתקן, הדברים ח"ו יתקלקלו.

לכן, הצעתי היא:

א. ללמוד את המקורות מתוך כבוד הדדי, והבנה אמיתית של הרצון לשתף גם את אבא בחוויה של מסיבת הסיום.

ב. לנסות למצוא פתרונות יצירתיים, כגון: שילוב האבות במחצית הראשונה של הטקס, שתכלול נאומים, אולי פעילות של לימוד משותף, חלוקת מתנות או פרסים למי שמגיע לו, צפיה בסרט שכולל חוויות מטיולים שהיו במהלך השנה, אולי יצירה משותפת, וההצגה עצמה, אם תגיעו למצב של הסכמה, תתקיים בסוף הערב, כאשר האבות ילכו הביתה, או ימתינו לבנות ולאמהות באולם מקושט וערוך בכיבוד, ואולי בזמן ההמתנה ישמעו שיעור מפי גבר מאנשי הצוות, למשל .

ג. אם אי-אפשר להגיע למצב שבו כולן מסכימות לוותר על האבות, אפשר להשתמש בפתרונות מסויימים:

רק דיבורים בלי שירה, ולצורך המוסיקה להשתמש בדיסקים מוקלטים בלבד, להציג ולא לרקוד, להקפיד על ביגוד רחב במיוחד, וצנוע בהרבה מאשר הדרישה ההלכתית הרגילה, ועוד. (בחירה של הצגה מתאימה, המתרחשת במקום שדורש למשל גלימות רחבות, או פרוות, תקל כמובן על התחבולה הזו.) צריך להיות מקום גם לבת שלא מוכנה להופיע בפני גברים, גם לא בתנאים אלו, כקריינית, אחראית תפאורה או הגברה, וכו' שלא תהיה בת שתופיע לבסוף, בניגוד למצפונה והבנתה, או בניגוד לקו ההלכתי המקובל על הוריה.

אם יש התלבטות לגבי תקפותו ההלכתית של פתרון מסויים, כדאי להיוועץ ברב.

* ההנחה ההלכתית הבסיסית היא, שלכל אב אין בעיה לצפות בבתו ולחשמוע אותה, אלא הבעיה היא, כמובן האם מותר לאדם ליהנות ממראה וקול של בנות אחרות?

* (מסכת כתובות מ"ו, א'): "ונשמרתם מכל דבר רע- שלא יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאה בלילה."

* (שו"ע אבהע"ז סי' כ"א סע' א', וב"ש שם): אסור להביט בכוונה תחילה ביפיה של אשה נשואה או פנויה צעירה או לא, יהודיה או גויה. גם אם האשה שבה מתבונן אינה נאה.

* השדי-חמד, לר' חייים חזקיהו מדיני(ח"ז מערכת חתן וכלה ע"מ 422):

"וזה(האיסור לצפות בבנות רוקדות) כולל גם לאותן שאינם מרקדים רק שומעים ורואים. וזהו איסור חמור, אשר ע"י ראייתם עוברים עלך מצוות ה' ככתוב: ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם. ופי מלא תוכחות חיים, הן על הבנים והן על האבות, שאין מוחים ביד בניה ם ובנותיהם."

* וכן בתשובה ארוכה מאת הרב וולדנברג, בעל ה"ציץ אליעזר", שמתנגד אפילו להיתר של שירה משותפת לבנים ובנות בשירי קודש! וק"ו שיאסור האזנה לשירת נשים! (מובא בספר קדושים תהיו לרב שמואל כ"ץ בע"מ 241)

* באותו ספר, בע"מ הקודם, מביא את תשובת הרב אלימלך בר שאול בעניין הופעת מקהלת בנות בהצגה לפני קהל מעורב:

"אחד מגדולי הפוסקים, הוא מרן החיד"א…כותב….כי מקום שיש השראת שכינה אין חוששים…וכנראה ע"פי זה פסק בדורנו ר' יחיאל ווינברג…שמותר לנוער משני המינים לשיר יחד…ודווקא שירי קודש….טוב היה לחלק את החגיגה לשתיים, באחת תשתתפנה רק הבנות ובשניה הבנים. אך אם החגיגה משותפת, נא להקפיד שכל השירה תהיה ביחד, בלי שום סולו של בת כלל. ושישירו אך ורק שירי קודש."