הסבר

חדשות כיפה מכון פועה 02/04/08 10:07 כו באדר ב'

הסבר

שלום!

התחתנו לפני כחודשיים ורצינו לבקש הסבר והבהרה על כל הנושא של יחסי האישות. מהי הקדושה שבחיי האישות, ומדוע הם איכשהו מלווים במעין "טעם של חטא"? יש לציין ששנינו עברנו הדרכה והרגשנו שהיא בגדול הקיפה את כל הנושאים שנתקלנו בהם בנתיים, אך הרגשנו שהנקודה הזאת "התפספסה" אצל שנינו.

תודה רבה ושבוע טוב.



תשובה

שלום וברכה,

ראשית מזל טוב, ויהי רצון כי ביתכם יהא בניין עדי עד מלא וגדוש בשפע ובברכה, קדושה וטהרה.

לא אוכל כאן להאריך בכל המשמעות של בניין האישות והזוגיות בבית, ולמעשה זו מלאכה שיש ללמוד במשך שנים, וכל פעם להוסיף קומה בביאור ובעמקות, בחיבור ובקדושה.

אציין בתמצתית מספר דברים:

א. תורתנו הקדושה ,ובשונה מדתות אחרות, רואה בבנין הבית, דבר אמיתי חיובי, שיש בו קדושה וטהרה, ורואה בחיי הפרישות והנזירות כחטא ודבר שחורג מבנין העולם. ולכן, כחלק מבניין הבית, מבנין הזוגיות, הקשר בין האיש לאשה הינו מצווה, ולא דבר הנעשה כלאחר יד, איננו מקדשים את הקשר ה'רוחני' בלבד ללא חיבור אמיתי ומלא, וכשם שאנו רואים בקשר לפני הנישואין כדבר שאינו בריא ואכמ"ל.

ב. ציוו אותנו חכמים בשתי מצוות, מצוות עונה ומצוות פרו ורבו, זו גם זו, ולא זו בלא זו. ולכן לא רק שאין זה, בדיעבד או בלית ברירה אלא זו מצווה כחלק מבנין הבית, גמרא אף מכנה מצווה זו, כמצוות הבית. (משים שלום בבית).

ג. אנו עוברים מצד לצד, מקצה אל קצה (לכאורה) בעת הנישואין,ויש לעבוד על נקודה זו, שיצר לשונו מליצור ואינו רק מילה של יצר הרע.

ד. חז"ל לאור דרכה של תורה, נתנו הכוונה, כך שמחד לא נהיה פרוצים ומורגלים ומאידך, לא נהיה כמי שכפאו השד, הליך של האיזון, לוקח זמן ומצריך פעמים גם בירור וגם הקשבה הדדית, ולעיתים אף שיחה על כך עם דמות תורנית שתוכל ללמד ולהדריך.

ה. טעם של חטא, הוא אם יש טעם או הבנה מוטעית, כאשר הדברים נעשים בקדושה וטהרה, לא רק שאין בהם חטא ולא טעם חטא, אלא יש בהם שמחה וקדושה, נתינה ואהבה גדולה.

אתם כזוג צעיר נמצאים בתחילת הדרך, ובהחלט נכון ללמוד ולבקש הדרכה גם (או אולי בעיקר ) לאחר החתונה, לא הדברים שיכולים לקלוט לפני החתונה, כהרי הדברים שלומדים ומבינים לאחר החתונה, והגמרא כבר אומרת כי דברים אלו נלמדים, אומנם בשניים ובצניעות יתרה, אבל יש הדרכה ויש דרך ללמד.

ישנם גם ספרים העוסקים בצדדים הרוחנים, כדוגמא הספר של הרבנית נעמי וולפסון ועוד.

אומנם הדברים בתמצית רבה מאוד, ויש עוד להאריך ולפרט, אך לא במסגרת זו.

בהצלחה רבה ויהא ביתכם בנין של אורה ותורה.

אודי רט

רב משיב מכון פועה