הנקה והתקן

חדשות כיפה מכון פועה 30/01/08 12:14 כג בשבט התשסח

הנקה והתקן

שלום וברכה!

ברצוני לשאול שתי שאלות:

1. ילדתי ב"ה לפני כ-7 חודשים ולפני שבוע הופיעה וסת פעם ראשונה מאז הלידה.בלידה הקודמת הופיעה וסת בערך בזמן כזה, המשכתי להניק ואז זמן הדימום התארך מאוד (והגיע אפילו לדימום במשך שלושה שבטעות, כשהייתי מטופלת בסרזט)וגם המרחקים בין וסת לוסת. התייעצתי אז עם הרב בורשטיין שליט"א והוא המליץ לי לפנות לד"ר חנה קטן, שהמליצה להפסיק מיד את ההנקה ונתנה כדורים לסידור המחזור.

כרגע לאחר 8 ימים הצלחתי לעשות הפסק, אך אני ממש חוששת להמשיך להניק שלא יופיע פתאום דימום בזמן שאהיה טהורה. רופא נשים שהתייעצתי איתו המליץ להמשיך להניק לבינתיים,כי עוד לא הופיע שום סיבוך. אני דואגת ולא יודעת מה לעשות.

2. קיבלנו היתר מרב לדחיית ההריון הבא.האם מותר להשתמש בהתקן גומי נשלף שאמור להיות בנרתיק לצורך מניעת הריון? (גם אם אינו מונע באופן מוחלט)אני פוחדת להשתמש בכדורים מגלל ששמעתי שהם עלולים לגרום לבעיות בפוריות אח"כ (אמא שלי לקחה כדורים כאלו ואנחנו "רק" שלושה אחים...).

תודה רבה וסליחה על כל האורך...



תשובה

שלום וברכה,

א. אם ברצונך להמשיך להניק, וההנקה חשוב לך ולילד, איני רואה סיבה להפסיקה כעת, ובפרט שלא תמיד נכון לדמות ממצב למצב אחר. אומנם המחיר עלול להיות סתירת השבעה נקיים, אך צריך לבחון כיצד מתמודדים עם זה, ולא לנקוט צעדים דרסטיים מיד (ובפרט שלא ברור לי עד הסוף מדוע אז נעשה צעד כל כך חד).

ב. יש מקום לבחון שאם יהא כתם במהלך הנקיים לשאול האם באותו יום לעשות בדיקות או לאו, ולהיות בקשר עם מורה הוראה, ולא לפסול לבד.

ג. האמצעי עליו את מדברת מתוך תיאור דבריך הוא דיאפרגמה, ולכן חשוב מאוד להפריד בין שם לשם, שכן לכל אחד מהדברים יש שם אחר והשלכות הלכתית אחרות.

דיאפרגמה, הינה אמצעי שלא פשוט כל כך לעשות בו שימוש, שכן הוא שנוי במחלוקת מאוד גדולה, וההיתר בו ניתן רק בשעת הדחק.

איני יודע כמה זמן את אמורה עוד למנוע ולאור זאת לבחון מה האפשרויות העומדות לפניך, אך יחד עם זאת, אין זה נכון כלל כי אמצעי מניעה פוגעים בפוריות בוודאי שאין נכון לומר אמירה גורפת, גם ההיסק מאימך ללא ידיעה מה היה בדיוק הסיפור אצלה לא יכול להוות ראיה לכלום או בסיס לחשש אמיתי.

לכן, אם פרק זמן המניעה כעת אמור להיות מעל שנה, הרי שיש לשקול שימוש בהתקן תוך רחמי, אם לאו, מתוך שאלתך לא ברור לי האם את כעת נוטלת גלולות כלשהן או לאו, אם כן, והם לא עושות עדיין בעיות, אפשר להמשיך איתם, אם אינך נוטלת וההנקה יחסית אינה מלאה, הרי שאיני רואה סיבה (לאחר אישור רופא כמובן) לנסות ליטול גלולות רגילות במינון נמוך.

בשורות טובות

אודי רט

רב משיב מכון פועה