הורדת כיסוי ראש

חדשות כיפה פרופ' חנה ספראי 03/08/07 11:05 יט באב התשסז

הורדת כיסוי ראש

שלום,

אני נשואה מזה מספר שנים ונושא כיסוי הראש מטריד אותי מאד. מתוך הלימוד שעשיתי אינני רואה מקור ברור המצביע על חובת כיסוי (מפריעת שיער האשה ע"י הכהן למדו תילי תילים של פרטי הלכות??) ולהבנתי יש בכיסוי כיום סימן זיהוי של אשה נשואה יותר מאשר צניעות, אם בכלל.

מאחר והנושא טעון ועתיר ענינים רוחניים למיניהם, אינני מצליחה לאתר את מקור החובה לבדה, אם יש, ואת המשמעות הרלוונטית כיום, מתוך אוסף המקורות והטקסטים שקראתי עד כה (לתחושתי רובם נגועים באינטרסים רבניים או חברתיים, ואינני חשה בנח עם רבים מהטקסטים הללו). אשמח להתייחסותך.

שלומית



תשובה

שלום לך שלומית. עושה רושם שזה נושא בוער לכן. לאחרונה כתבתי כמה פעמים בנדון. אינני יכולה אלא לכתוב את עמדתי והשקפת עולמי. עייני בדברים אלה במדור ואם יש לך שאלה מוגדרת יותר אשמח לבחון פעם נוספת את הדברים. כחברת קולך אני משמיעה את קולי, אינני פוסקת. אינני חושבת שיש הלכה קדומה מחייבת והנושא לוטה בין הלכה וחברה. ובעיני כך צריך גם לשקול את הדברים.

מאחלת לך פתרון טוב. וחזרי אלי אם תהינה לך שאלות לאחר העיון בשאר התשובות בנידון.

נדמה לי שצריך לצטט בהקשר זה את דברי ר' טרפון בשאלת ייבום צרת הבת: למה אתם מכניסים ראשי בין שני הרים גדולים בין בית הלל ובתי שמאי...תאיב אני שתהא לי צרת הבת ואסיאנה לכהונה" (תוספתא יבמות פרק א הלכה י). כלומר שני הפתרונות יש להם על מה שיסמכו וכל פתרון טוב, אך נותרת מחלוקת באיזה פתרון לבחור. והתוצאה בנים כשרים היכולים לשמש בכהונה. כלומר, כשרים למהדרים, הוא עוסק בשאלות ממזרות ויוחסים, שאלת כיסוי ראש קלה הימנה בהרבה ופתרונות שונים הוצאו כהלכה. ובסופו של דבר כולם טובים לזמנם ומקומם. ובלבד שיהיו לשם תורה מתוך טהרת לב.