האם לאישה קיימים שלושה מעגלי חיים בלבד?

חדשות כיפה פרופ' חנה ספראי 26/08/07 17:50 יב באלול התשסז

האם לאישה קיימים שלושה מעגלי חיים בלבד?

לאחרונה שמעתי כי לפי היהדות לאישה קיימים שלושה מעגלי חיים, אך לא מצאתי לכך סימוכין באתרים בהם חיפשתי מידע. אשמח אם תוכלו לתת לי מידע באשר לכך

שבוע טוב,

הילה



תשובה

שלום לך הילה,

קבלתי את מכתבך ותמהני האם אני ממש מבינה את שאלתך. האם כוונתך לתיאור סכימת של שלושה מעגלים משולבים המציגים בכעין דגם את מהותה של האישה היהודיה מעגל הבת, הרעיה והאם? והיה אם לכך כוונתך אנסה להבהיר לך מדוע להערכתי זו הצגה בעייתית מאד שאינה תואמת כלל את השקפת עולמה של קולך.

תחילה לשאלתך למה אינך מוצאת לכך אישרים וסימוכים? כי אין, זו תמונה חדשה המנסה לשבץ נשים בעולמנו במסגרות מאד מסורתניות ולתת לזה שם שעושה רושם משכנע ומהותני. הבעיה היא שהגדרות מהותניות של האישה באשר היא עומדות בניגוד מובהק לתפיסת עולמנו שקראנו לה 'קולך'.

לפי הבנתנו כל אישה היא אדם בפני עצמו על מאוויה, רגשותיה, יכולתה,כישוריה וחולשותיה ושגיונותיה. הניסיון שמערכות שלמות חוזרות ומנסות לכוף את הנשים מתוקף היותן נשים לתוך מסגרות סטריוטיפיות של מחויבות מהותית שאיננה עומדת לדיון נוגד את תפיסת העולם בה 'קולך' מתפקדת, נוגד את מהותה של הדמוקרטיה, ושל מערך הערכים של זכויות אדם מתוקף היותה אדם. בדיוק כשם שזקן או כל איבר אחר איננו מכתיב את מהותו של הגבר. כך גם לגבי אבריהן או יכולת ההולדה או האמפתיות שיש או שאין לנשים.

בעולמנו המודרני לכל אדם הרבה מעגלי שייכות, הנובעים מכשריו, מלימודיו ומן ההיסטוריה האישית והחברתית שלו לגווניה. לכוף על כולם לנגן את אותה מנגינה כחלק מהותי, ומהותני של עצמו זה לגזור על כולם לחיות רק חלק מחייהם. זו אחת הסיבות שקולך קמה. ראי את הכתבה שכתבתי באתר קולך תחת הכותרת 'למה קולך'.

קולן של נשים חשוב כי הוא לא חלק מן 'הגזירה הגורלית' שנכפתה על נשים, אלא כי יש לו ייחוד פנים וחשיבות בעולמו של הקדוש ברוך הוא. כל אדם חייב לראות עצמו כאילו כל העולם כולו נברא עבורו והוא מהות העולם. לכן גם כל המהויות שייכות לעולם, ואין לכוף עליהם להתכווץ, לתוך מסגרת שהגה מוחו הקודח של מישהוא.

קולך קוראת לכל אישה לתת את קולה לתזמורת ולהעשירה. ולא להתגמד לתוך תכתיב כל שהוא באשר הוא. זו איננה קריאה להפקרות, אלא דווקא לשלמות והשלמה. למאמץ ולחיי תרומה, לא להתבטלות בפני החלטה כל שהיא אלא לתרומה יזמית מתוך יכולות בהן כל אחת ואחת ניחנה.

עלי והצליחי.

שנה טובה חנה