גלולות קשורות לסרטן השד?

חדשות כיפה דפנה מאיר 26/09/12 20:34 י בתשרי התשעג

גלולות קשורות לסרטן השד?

שלום דפנה

אני בת 21, מתחתנת עוד שלושה שבועות.

הייתי אצל גניקולוג כדי לקבל גלולות למניעת הריון לפני החתונה וסיפרתי לו שאמא שלי נפטרה לפני 7 שנים מסרטן השד. הרופא שאל אם זה היה סרטן הורמונלי ולאחר בירור גיליתי שכן.

עקב כך הרופא לא מוכן לתת לי מרשם לגלולות.

אחותי הייתה אצל גניקולוג אחר שלא שאל אם הסרטן היה הורמונלי והיא לוקחת גלולות ואמרו לה שזה אפילו עשוי למנוע.

אני חוששת שאמצעי מניעה אחרים לא בטוחים מספיק ולא נוחים ומצד שני מהאפשרות שאגדיל לעצמי את הסיכוי לחלות בסרטן כשגם ככה עלי להיות זהירה.

יש קשר בין נטילת גלולות לסרטן השד?

תודה, שתהיה שנה טובה!



תשובה

בס"ד

לשואלת היקרה, שלום ושמחה,

גלולות קשורות לסרטן שד, ומגדילות את הסיכון לחלות בו. יש מחקרים שמדברים על למעלה מ20% סיכון נוסף על הקיים.

איני יודעת כיצד הוכח שהסרטן שאמך ז"ל נפטרה ממנו היה על רקע של נטילת הורמונים.

ברגע שהוכח שהוא לא גנטי- ו"רק" כ10% מסרטני השד הם גנטיים, השמיים הם הגבול. קשה להוכיח שהוא נגרם דווקא מנטילת הורמונים, ולא מחשיפה סביבתית לחומרים מסוכנים, למשל.

העלייה בסיכון לסרטן שד רשומה על חלק מחפיסות הגלולות בעלון לצרכן, שאותו אף אחת כמעט אינה קוראת.

ולכן, הרופא שאמר לאחותך שהגלולות מפחיתות את הסיכון הטעה אותה. אילו היה אומר שהגלולות מפחיתות סיכון לסרטן שחלות, אפשר היה להתווכח על הטיעון הזה ועל נכונותו. יש צדדים לכאן ולכאן לטענה זו. אולם לבוא ולומר שהגלולות מפחיתות סיכון לסרטן שד? זה פשוט אינו נכון. בררי עם אחותך האם כך באמת אמר הרופא. אולי אפשר לעשות משהו כדי למנוע ממנו לומר זאת לנשים נוספות.

ולעומת זאת, גם אילו אני הייתי הרופא, לא הייתי שואלת האם הסרטן של אמא היה על רקע הורמונלי, כי קשה להוכיח שאצל אישה מסויימת הסרטן היה על רקע הורמונלי, גם אם נטלה הורמונים. הרי יש גם נשים רבות שלא נטלו הורמונים מעולם בכדורים, וחלו בסרטן.

יש רופאים שבאמת יסרבו לתת גלולות עם היסטוריה משפחתית כשלך. בפרט אם אמא נפטרה צעירה ויש רופאים שכן נותנים גלולות במצב כזה.

צחוק הגורל הוא ששתי אחיות שאמן נפטרה מסרטן זה הגיעו לשני רופאים הדוגלים בדעה הפוכה.

אני מציעה גם לך וגם לאחותך וגם לכל הנשים בעולם לעשות כל מאמץ להימנע משימוש בגלולות, ואם יש צורך להשתמש אז לפרקי זמן קצרים- כגון סידור מחזור לחתונה, או לתזמון חופשה זוגית מיוחדת, או במקרים של צורך דחוף במניעת הריון יעילה ביותר כאשר אין פניות נפשית או פיזית למצוא אמצעי יעיל אחר וללמוד כיצד להשתמש בו. וגם זה לתקופה קצרה, עד שלומדים את תורת אמצעי המניעה ובוחרים באופן בעל ראייה רחבת היקף אמצעי מתאים ויעיל שאינו הורמונלי.

לגבייך, איני יודעת האם את מעוניינת במניעת הריון או רק בסידור המחזור, ולכמה זמן, ואיני מכירה אותך כדי לנסות להתאים לך אמצעי מניעה.

עייני נא בשאלות נוספות באתר, ואם תרצי תוכלי להתקשר אליי להתייעצות נוספת בעניין.

מזל טוב! ה' ימלא חסרון אמך בחתונה ובכלל, נשמתה תהא לצידך, ותזכי בעזרת ה' לחמות שהיא כמעט כמעט כמו אמא. אמן!

בברכה, מדפנה מאיר