בעיות עמוקות עם אבי

חדשות כיפה ד"ר צבי מוזס, מכון שילה 31/12/06 18:34 י בטבת התשסז

בעיות עמוקות עם אבי

היי אני אסף חוזר בתשובה טרי.

הנני בן 21.5 משוחרר מצה"ל כבר מספר חודשים והחלטתי לחזור בתשובה.

לקח להורים שלי קצת זמן להתרגל, אבי אמר שזה אפילו מרגש אותו אך מתחת לפני השטח הוא לא מקבל זאת בכלל ואפילו מקשה עלי את התהליך (יכול להיות שאני מקשה עליו).

לאבי יש תחביב מסויים של צפייה בסרטי זימה ולא ממש מעניין אותו כל השאר, אני חיי לבדי עם ההורים ותמיד קופצות לי מול העיניים בבית קלטות של סרטי זימה. כמו כן מאז שאני זוכר את עצמי בן 8 הייתי רואה סרטים כאלו מבלי שהוא היה שם לב שאני עומד מאחוריו בסלון (כשהיה מודע להימצאותי היה מפסיק את הצפיה).

כך זה נמשך עד היום, אני מתבייש להביא חברים לבית, לפני שאני מארגן מפגשים חברתיים אני "מנקה" את האיזורים מהקלטות ולאחר מכן מחזיר אותן כדי שאבי לא ירגיש בכך שאני מודע לקלטות האלו ואינני מעיז לדבר איתו על כך שזה מפריע לי, זה פשוט מגעיל אותי כל כך שאני מקבל כאב בטן מהמחשבה רק לדבר איתו על כך.

לאחרונה אבי לוחץ עלי שאני אלמד אותו מחשבים וגלישה באינטרנט ואני יודע בדיוק מדוע הוא רוצה ללמוד לגלוש באינטרנט (האינטרנט הינו מאגר עצום לסרטים ותמונות מהסוג האהוב עליו).

שאלתי היא כזו: האם ע"י כך שאני אלמד אותו מחשבים כשאני יודע מראש שהוא ינצל זאת לצפיה באתרי זימה נחשבת לעבירה או שמוטב שאלמדו מפאת כיבוד הורים ואכבד את בקשתו וזה כבר לא תלוי בי מה הוא יעשה עם המידע שאותו ירכוש ממני.

אבי לוחץ עלי ללמדו ואינני יודע מה לעשות...

לכבד את בקשתו? או שמא להגיד לא מכיוון שאני יודע מהן כוונותיו...

אשמח לקבל תשובה מפורטת, מצב זה הינו קשה לי נפשית ואני אציין שוב שאני לא אדבר איתו על נושא הסרטים שמפריע ועל כוונותיו "הנסתרות" ללמידה ממני...

תודה מראש, אסף.



תשובה

שלום רב,

אכן דילמה קשה. הטוב ביותר היה לומר לו בגלוי שאתה יודע על הרגלו לצפות ולכן קשה לך ללמד אותו כיצד להשתמש באינטרנט. דרך אחרת, היא לרמוז לו על כך בעקיפין או לחשוב להעביר לו מסר בכתב או דרך מישהו שאתה סומך עליו שיתווך.כמובן באופן עדין שלא יפגע בו.

ההתמכרות לסרטי זימה היא קשה, ולא עליך המלאכה לטפל בו, אך לעתים עצם העובדה שהוא ידע שאתה יודע, ומסתייג מזה, תדרבן אותו לשים גבול לעצמו ולשפר את התנהגותו.

יתכן שרצונו ללמוד מחשבים הוא לא רק בשל נושא זה, ויתכן שהוא ישתמש בזה גם לדברים חיוביים, לכן רצוי כן לשתף איתו פעולה, ולנסות לבנות את הקשר בינכם ולשפר אותו, הן מטעם כיבוד הורים והן על מנת לבנות קשר טוב יותר. נראה שגם הסתיגותו מהחזרה שלך בתשובה קשורה לכך. לעתים ההתמודדות הישירה נראית נוראית, אבל עימות ישיר ועדין הוא הטוב ביותר.

בהצלחה.