בדיקות גנטיות וR.P במשפחה

חדשות כיפה מכון פועה 23/06/08 16:41 כ בסיון התשסח

בדיקות גנטיות וR.P במשפחה

שלום רב,

אני מתחתנת ב"ה בעוד מס' חודשים ורוצה לבצע בדיקות גנטיות כדי לשלול אפשרות של מחלה תורשתית.השאלה היא האם יש בעיה הלכתית בביצוע בדיקות גנטיות לפני החתונה? בייחוד שעניין זה מפותח ורווח היום יותר מבעבר.

בנוסף-אבא שלי סובל מ R.P.הוא לא היחיד במשפחה אלא עוד שני אחים נוספים שלו סובלים מזה.מאחר ורק גברים סובלים מתופעה זו אצלנו-האם ניתן להסיק כי רק גברים הם בעלי נטייה לחלות בזה? אני רוצה להיבדק כדי לשלול הופעת R.P אצלי ח"ו או אצל ילדיי-האם זה בעייתי הלכתית?

הערה חשובה: הרצון לבצע בדיקות אלו לפני החתונה הוא מתוך ידיעה כי לאחריה לא תהיה מניעת היריון ולכן אני חוששת מלהיכנס להיריון בלי לדעת נתונים חשובים (ובעיניי אף קריטיים!) אלו.

תודה רבה!



תשובה

שלום וברכה,

ראשית מזל טוב ובשעה טובה, ואברך בלשונו וכברכתו של הרב רפאל לוין זצ"ל, בנו של הצדיק ר' אריה לוין, שעד החתונה יהא קשר של קיימא ולאחריו יהא בנין עדי עד.

בירור של התאמה גנטית לפני החתונה הינו דבר חשוב מאוד, וכבר המליצו עליו כמעט כל גדולי הפוסקים, ומכל הגוונים השונים, וכבר כתב הרב פיינשטין בתשובה, אודות עניין זה כי אין אנו אומרים על כזאת כאשר ניתן למנוע דבר זה, תמים תהיה עם ה' אלוקיך כאשר אנו יכולים לברר ולבדוק, ועל כן מוטלת עלינו חובה זו.

יחד עם זאת, יש להבדיל בין נשאות למחלות גנטיות דומיננטיות לבין נשאות למחלות גנטיות רצסיביות. ואסביר במעט.

נשאות למחלות רציסביות, הינה נשאות המצריכה כי שני בני הזוג יהיו נשאים לאותה מחלה, על מנת שחלילה יהא סיכוי כי יוולד ילד חולה, דוגמא למחלות כאלו, טיזקס, קנוון, אנמיה פנקוני, ועוד, מחלות אלו הם המחלות הנבדקות ע"י דור ישרים.

נשאות דומיננטית, הינה נשאות שמספיק כי רק צד אחד יהא נשא לחמחלה (אף אם הוא עצמו אינו חולה במחלה זו) על מנת שחלילה יהא ילד חולה, ודוגמא נפוצה לכך היא מחלת X שביר.

נדמה לי כי מוסכם על כל המחלקות והמכונים הגנטיים, כי אין זה נכון לבדוק ולברר נשאות למחלות דומיננטיות לפני החתונה, מפני שהדבר יגרום לכך שאדם זה יהא לו קשה מאוד להתחתן, והדבר יפגע בחזקת הכשרות שלו, ואין אנו רוצים ליצור מציאות כזו, בשונה מנשאות רצסיבית התלויה בשני הצדדים ורק נשאות למעשה אינה כלום אם זה רק אצל אחד מבני הזוג.

יחד עם זאת, בעולם הרפואה יש היום יכולת לתת מענה גם לזוגות אשר שניהם נשאים למחלה גנטית רציסבית או שאחד מהם נשא למחלה דומיננטית, ע"י הליך שבו מבצעים הפרית מבחנה ובטרם מחזירים את העוברים בודקים כי הם אינם חולים, אלא שאין עניין להיכנס להליך כזה לכתחילה.

מכון פועה, מלווה זוגות רבים, שבעקבות מצבים שונים, אכן החליטו להינשא, וכן מלווה גברים ונשים, שיודעים כי הם נשאים למחלה כזו או אחרת, על מנת לסייע בהליך הקשר, להבין נכון ולוודא כי בן הזוג או בת הזוג, ידעו להבין נכון הן ברובד הרפואי והן ברובד ההלכתי לקראת מה הדברים אמורים, וברוך ה' למשפחות אלו יש ילדים בריאים.

מחלת רנטיטיס פיגמנטוזיס או RP, הינה מחלה גנטית, פעמים והיא דומיננטית, פעמים רצסיבית, פעמים והיא יושבת על תאחיזה ל X ועוד, יש לה גם השלכות ברמות שונות של רמת הראיה למשך השנים.

בעיקרון אין זה נכון לברר כעת מה מצבך, שכן חזקתך הינה חזקה של כשרות ואין הוכחה או ראיה כי הינך חולה, ולכן לא תמיד נכון לחפור בכל דבר ולברר מה יהא בעתיד, ובפרט כאשר הדבר עלול לפגוע המשך הדרך, ועלינו לזכור מעל לכל כי בסופו של דבר "מנהל" העניינים הוא הוא בורא העולם אשר הכל מאיתו יתברך.

לכן, יש לבחון היטב האם נכון כעת לבצע את הברור הגנטי, מה יהא ההשלכות על הקשר, האם הדבר חלילה עלול לפגוע במי מיכם, והאם נכון להכניס מתח כזה כעת ועוד שאלות רבות.

גם ההשלכה על המניעה לאחר החתונה הינה השלכה צדדית שכאשר מחליטים יש להכריע האם הסיכוי הרחוק והחשש הקלוש שיש אכן נשאות, בצד הסבירות כי פקידה אינה דבר הנעשה מיידית, אלא פעמים רבות לוקח מעט זמן סביר לכך, הרי שלא ברור כלל כי יש לחשב יותר מידי חשבונות על כך.

לכן, אתם מוזמנים בשמחה רבה ליצור עימנו קשר למכון, נשמח להדריך ולסייע לאור הניסיון הרב שקיים, ולכוון לאמיתה של תורה.

בהצלחה רבה ושפע ברכות עד בלי די

אודי רט

רב משיב מכון פועה