אלקנה אב שמואל

חדשות כיפה הרב זאב מנסבך 06/01/07 21:31 טז בטבת התשסז

אלקנה אב שמואל

הדרך המיוחדת של אלקנה לאסוף ולקרב כ"כ הרבה מעמ"י לה' ולמשכן בשילה-מה השיטה??



תשובה

דרכו המיוחדת של אלקנה

א אסתר רבא פרשה ו'

זה אלקנה שהיה מדריך את ישראל ומעלה אותם בירושלים בכל שנה ושנה בדרך אחרת לכך הכתוב מקלסו (שמואל א' א') ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה.

ב מדרש שמואל פרשה א

כשם שהיה עושה אלקנה כשהיה מדריך את ישראל ומעלה אותן לשילה לא בדרך שהיה עולה בשנה זו היה עולה בשנה אחרת אלא כל שנה ושנה היה עולה בדרך אחרת בשביל לשמע את ישראל לשילה לפיכך הכתוב מיחסו ויהי איש אחד מן הרמתים צופים מהר אפרים ושמו אלקנה בן ירוחם בן אליהוא בן תחו בן צוף אפרתי (ש"א א' א'):

ג תנא דבי אליהו רבא פרשה ט

כיוצא בדבר אתה אומר ויהי איש אחד מן הרמתים וגו' (ש"א ג') היה אלקנה עולה ארבעה פעמים בשנה שלשה מן התורה ואחת שקיבל עליו שנאמר ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה וגו' (שם שם ג') אלקנה הוא עלה ואשתו ובניו ובנותיו ואחיו ואחיותיו וכל קרוביו עמו וכל בני ביתו היה מעלה את הכל עמו אמר שלא (למדו) [ילמדו] דרך עבודה זרה מן הכנענים ומן הפושעים ויעשו דבר שלא כתורה. דבר אחר למה מעלה את הכל עמו כשהיו עולין בדרך ולנין ברחובה של עיר מתקבצים האנשים לבד והנשים לבד שכן האיש מדבר עם האיש אשה עם האשה גדול עם גדול קטון עם קטון והיתה המדינה מרגשת (היו) [והיו] שואלין להן (לאים ת"ל) [להיכן תלכו ואומרים] אל בית האלהים שבשילה שמשם תצא תורה ומשם מצוות ואתם למה לא תבואו עמנו ונלך ביחד מיד עיניהם משגרות דמעות אמרו להן נעלה עמכן אמרו להן הין עוד לשנה הבאה חמשה בתים לשנה אחרת עשרה בתים לשנה אחרת הרגישה כולה לעלות והיו עולין הימינה כששים בתים ובדרך שהיה עולה שנה זו לשנה אחרת אינו עולה אלא בדרך אחרת אלקנה הכריע את ישראל לכף זכות וחינך אותם במצות וזכו רבים על ידו הקדוש ברוך הוא בוחן לבות וכליות אמר לו אלקנה את הכרעתה את ישראל לכף זכות וחינכתם במצוות וזכו רבים על ידיך אני אוציא ממך בן שיכריע את ישראל לכף זכות ויחנך אותם במצוות ויזכה רבים על ידיו:

הא למדת שבשכר אלקנה שמואל

ד מדרשים שונים אגדת בראשית פרק נ

וזה מכפר על ישראל שנאמר ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה (ש"א א ג) מפסח לפסח שנאמר ושמרת את החוקה הזאת למועדה מימים ימימה (שמות יג י). ונוטל שעיר עזים ומקריב חטאת על כל ישראל לקיים מה שאמר משה יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל ישימו קטורה באפך וכליל על מזבחך (דברים לג י) לכך נאמר זכר צדיק לברכה.

לפניך 4 מקורות, ובהם למעשה 2 תשובות שונות לגבי דרכו המיוחדת של אלקנה:

המדרש הרביעי מתייחס לכוח המכפר של הקרבנות, ולניסיון של הצדיק לכפר על עוונות הדור.

3 המקורות הראשונים, מציגים אפשרות נוספת ושונה, שלענ"ד היא הנכונה בהתאם לפשט ובהתאם להתבוננות בדרכו של שמואל, בנו של אלקנה:

היכולת ליצורא בעם דרך דוגמא אישית תנועה חדשה. התנועה, שפניה אל אחדות ישראל ומפגש של כל בני העם שלוש פעמים בשנה (יש לזכור, שבעידן נטול תקשורת זו הדרך הכמעט יחידה לשמור על גיבוש לאומי וקשר חי בין שבט לשבט)

הקשר היחודי דווקא דרך עבודת ה' בקרבנות, קשר של אמונה חיה המזין את עצמו, מילוי מצברים שיש בו חידוש הדבקות ברבש"ע, מוביל לתוכן שסביבו יש לגבש את העם. לא לאומיות ריקה מתוכן, אלא המשך דרכם של אברהם יצחק ויעקב, לקדש שם ה' בעולם.

התבוננות בשמואל, הנוסע ממקום למקום ושב הביתה רק אחת לשנה, וכך מקרב את ישראל זה לזה ואל הקב"ה, ומניח תשתית לגיבוש לקראת מלוטכה, מוכיחה את ההמשכיות מאב לבנו ומסבירה את האמירה: "בשכר אלקנה שמואל"

V