אבחון בעיה

חדשות כיפה ד"ר צבי מוזס, מכון שילה 04/08/10 10:37 כד באב התשע

אבחון בעיה

אני שואלת לגביי בעלי.

יש לבעלי כמה דפוסי התנהגות שנראים לי שאינם תקינים ורציתי לדעת איך ואיפה אפשר לאבחן זאת.

בעלי אדם נורמטיבי שמשתלב בחברה,עובד בצורה קבועה ומסודרת ככל אחד. אפרט את הקשיים שאני נתקלת בהם איתו:

- בעלי אדם מהיר מחשבה ותגובה, לעתים נראה לי שאינו שוקל לעומק לפני שמגיב,כשאני שואלת אותו מדוע דווקא הוא בחר בתגובה זו ולא אחרת,הוא לא תמיד יודע לענות לי.

- קורה הרבה פעמים שהוא אינו מקשיב למי שממולו,הוא יכול לענות על דבר שאינו קשור למה שנאמר,הוא בראשו חשב שאותו אדם אמר את מה שהיה לו בראש,גם כשאין קשר במילים או בצליל,ז"א זאת אינה בעיית שמיעה. הוא פשוט חשב שאותו אדם דיבר על מה שעבר לו בראש. זה אינו קורה באופן חד פעמי,זה חוזר על עצמו.

- הוא בעל סף תסכול נמוך,ברגע שאינו מצליח לבצע פעולה,הוא מתרגז מהר,הוא גם יכול לשבור את אותו מכשיר. הוא אינו אדם אלים בכלל בכלל,אבל חפצים שאינו מצליח לסדר יכולים להוציא אותו מהדעת.

- הוא מוותר מהר,דבר שלא מצליח אז מוותר ופשוט מעדיף לחיות אפילו בצורה לא נוחה ולא להתאמץ.אם לא הולך פעם ראשונה,מוותר.

- הוא דחיין,דוחה כל דבר שאפשרי לא לבצע באותו רגע,מבצע רק כשזה דחוף ביותר.

- אינו יכול לבצע פעולות מושלמות,תמיד העבודה תהיה בצורה חלקית,למשל: אם מפנה את השולחן,תמיד ישארו דברים,תמיד משאיר דלתות פתוחות:ארונות,כניסה,מקרר. זה נשמע מצחיק שאני מתלוננת על זה אבל זה כל הזמן ככה!תמיד מבצע חצי עבודה,לא יכול להשקיע בדבר שיעשה מא' עד ת'.

אני אתן סיטואציה שיכולה לקרות שמשלבת כמה מהדברים שאמרתי.

קונים מתלה למפתחות,אני אבקש ממנו להתקין אותו,זה יקרה רק אם אבקש זאת בלי הרף.לאחר שכבר הוא מחליט לבצע את זה ,אם הוא לא מצליח לקדוח בצורה ישרה,הוא יתרגז על המקדחה,יכול לזרוק אותה בעצבים,הוא יכול בשלב זה לוותרלנסות שוב ואם יוצא עקום-להשאיר ככה.בסוף כל הציוד יכול להשאר במקום ואם זה תלוי בו-לעוד הרבה זמן.אין לו תושיה,יכולת לספוג דברים שאינם מסתדרים ולנסות לבצע שוב.הדוגמאות שנתתי קטנות ויומיות אך לדעתי מראות הרבה.

הוא הלך לאבחון של קשב וריכוז,עשו לו את האבחון עם הריטלין ובלי-התוצאות לא הראו שיש לו בעיית קשב וריכוז.

אני לא יודעת איך אפשר לאבחן דברים כאלו,למי הולכים .

אשמח לעצה



תשובה

שלום רב,

ראשית חשוב לברר איתו מה הוא מרגיש וחושב על הבעייה, והאם זה מפריע גם לו עצמו. התמונה שתארת משקפת בדרך כלל שילוב של ליקוי למידה כלשהו, ובעייה רגשית ואישיותית. אם לא נמצא שיש לו בעיית קשב וריכוז הכיוון הוא יותר רגשי אישיותי, ויש צורך לפנות לאבחון פסיכולוגי, ובהתאם להמלצות טיפול.

ניתן לפנות אלינו למכון שילה.