תפילת הדרך

מחקר חדש בנושא זהירות בדרכים: הנהגים החרדים נוהגים בצורה מסוכנת ואינם מקדישים זמן לעיסוק בנושא

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 12/05/10 00:00 כח באייר התשע

תפילת הדרך
livepine-cc-by, צילום: livepine-cc-by

מחקר חדש שנערך עבור הרשום לבטיחות בדרכים ופורסם הבוקר בידיעות אחרונות מתריע: החברה החרדית מזלזלת בכל הנוגע לבטיחות בדרכים ותלמידי ישיבה רבים נוהגים בלי רישיון. המחקר, שנעשה על ידי ד"ר אורית טאובמן עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כלל ראיונות עם עשרות חרדים ושאלון שמולא על ידי 518 חרדים.

התמונה העולה מן המחקר עגומה ביותר. נהיגה נתפסת בחברה החרדית כשלילית ואסורה. תלמידי ישיבה בעלי רישיון מסתכנים, בחלק ממוסדות הלימוד, בסילוקם מהישיבה ולכן רבים מהם אינם מוציאים רישיון נהיגה. דבר זה אינו מונע מהצעירים את הנסיעה שכן בפועל רבים מתלמידי הישיבות נוהגים ללא רישיון, ומסכנים את עצמם ואת סביבתם.

על פי המחקר, תלמידים שכן הוציאו רישיון נהיגה מתאפיינים בדרך כלל בנהיגה פרועה ומסוכנת הנובעת מחוסר הכוונה ומהיעדרותו של נהג מלווה, כמו גם בשל תחושת המרד המתלווה לנהיגה כחלק מעשיית מעשה אסור חברתית.

ד"ר טאובמן מצאה כי ביחס לבני גילם נמצאו תלמידי ישיבות מעורבים ביותר בתאונות דרכים, כמו גם אשמים בגרימתם. התקופות הנחשבות כמסוכנות ביותר לתאונות דרכים במגזר החרדי הם חג פורים, וחופשות בין הזמנים של תלמידי הישיבות.

לדברי טאובמן הזלזול איננו רק של הנהגים. גם הולכי הרגיל מתפרצים פעמים רבות לכביש, ואינם מקפידים לחצות במעבר החצייה. על פי המחקר גם לימוד נושא זהירות בדרכים במוסדות החינוך איננו מטופל כראוי בשל החשש מביטול תורה.

מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר בתגובה לכיפה: "התוצאות מלמדות על כך שיש "לטפל" בנושא באופן אחר. המגזר החרדי צורך מדיה בצורה שונה ונמצא ברמת מודעות אחרת ממגזרים אחרים באוכלוסייה. לכן הרשות הגדירה את הציבור החרדי כציבור בסיכון". ברשות מוסיפים כי לפני כחודש נכנס לתפקידו עובד חדש שתפקידו יהיה להוביל את נושא הבטיחות בדרכים בחברה החרדית, יחד עם מובילי דעה במגזר ובכך להעלות את המודעות לנושא בחברה החרדית.