שלושה בעקבות העץ

ספר חדש, חמוד למראה נתפר במיוחד למידותיו של הקורא, ומבקש להקל עליו את המעבר לכיתה א´.

חדשות כיפה ניל"י קופרמן 23/08/07 00:00 ט באלול התשסז

"הזדמנות מופלאה לעולים לכיתה א" טענה המודעה שקיבלתי, בה נכתב על הספר "שלושה בעקבות העץ", ספרה של אורה לברון. מדובר במה שמכונה ספר אישי - ספר ששם הגיבור שלו הוא שמו של הילד, ושזורים בו פרטים אישיים של הילד כדי להעצים את חוויית הקריאה בו. בנוסף בעמוד הראשון של הספר רשומה הקדשה אישית לילד מאת מזמין הספר. הספר מתיימר להקל על המעבר החד של הילד מהגן לכיתה א.

עטיפת הספר


היות ובני, כפיר, בן 6 ומתקרב לכיתה א - לא רציתי שיפספס את ההזדמנות המופלאה, והזמנתי עבורו ספר עם הקדשה אישית מבעלי וממני

לפי הספר חופר הילד בגינה, ומוצא תיבה ובה מפה המובילה אל עץ הדעת. הוא יוצא להרפתקה עם כלבו פּוּפְּקִי והפרפרית שלו פרפרית, בחיפוש אחר עץ הדעת האבוד. בדרכו עליו למצוא את הטירה הסגולה באמצעות עשיית מעשה טוב, להתגבר על הפחד ולחצות יער חשוך, להמתין בסבלנות כדי לחצות אגם סוער, ולצאת מהמרתף העתיק שבבקתה...

הספר חמוד מאד למראה והציורים של יפתח גורפיין מקסימים ביותר. הילד שלי נהנה מכך שהדמות המרכזית בספר זה הוא עצמו, וששמות חבריו והוריו מופיעים בו ("אבל למה הגננת שרה מופיעה שם??? היא בכלל לא צריכה להיות בספר שלי!").

כספר הרפתקאות אישי - הוא נחמד, אך לא הרבה יותר מכך. הילד שלי חיפש עוד פירוט על ההרפתקאות בדרך, והרגיש שחסרים לו פרטים בעלילה. בנוסף, כאשר בסוף הספר נוגס הילד בתפוח מעץ הדעת ויודע מיד שיהיה מעניין בבית הספר, הילד שלי נשאר בתחושת בלבול והחמצה, ובמיוחד כאשר מדובר בילד דתי שיודע שפרי עץ הדעת הוא אסור, שאכילה ממנו היא חטא, ושאם כבר נגסת ממנו אתה אמור לדעת כל מה שיש לדעת, ולא רק שיהיה מעניין בבית הספר...

כששאלתי את כפיר מה המסר של הספר, הוא לא ידע לענות לי. למען האמת, גם בעיני המסר לא ברור מספיק, והילד לא קישר בין ההרפתקאה וסיומה לבין המעבר מגן לבית ספר.

בשל כך, כספר שמתואר כ"הזדמנות נפלאה להעניק לילד מתנה... שתקל במעט על המעבר החד לכיתה א", הוא מותיר את ההורה בתחושת החמצה ואכזבה.

מצאתי לנכון להעיר כאמא, שהפריע לי מאד שהילד בספר קוטף עלים ודוחף אותם לאוזניו כדי ליצור אטמי אוזניים. תודה, אבל אל תתנו לילד שלי רעיונות, אני עוד בטראומה מהפעם ההיא שהוציאו לו מהאוזן שעועית שהוא דחף לשם משום מה...


אפשר לקנות את הספר כמתנה אישית לילד שאוהב להיות חלק מהסיפור שהוא שומע, אבל אם המטרה היא למצוא ספר שמכין לכניסה לבית הספר - לעניות דעתי יש טובים ממנו.

את הספר שעלותו 65 ₪ לא ניתן לקנות בחנויות והוא משווק מפי לאוזן או באינטרנט. על המזמין למסור את שם הילד וכתובתו, שמות שני חברים קרובים לו, שם ההורים והאחים, שם הגננת, והקדשה אישית לילד שתיכתב בעמוד הראשון של הספר (הספר מגיע כחבילה בדואר).