שלום כיתה א'

לא פשוטות הן ההתחלות בחיינו. לרובנו התחלות מלוות בחששות ובחרדות. אך חשוב לדעת שהשלכת רגשות החרדה של ההורים על ילדיהם, היא זו שמכניסה את המתח והחשש בלב הילד. עצות לשנה החדשה.

חדשות כיפה רינה וסרמן ועמי אהלי 05/09/07 00:00 כב באלול התשסז

שלום כיתה א'
amishsteve-cc-by-sa, צילום: amishsteve-cc-by-sa

כל התחלה חדשה של ילדינו מחזירה אותנו אחורה להתחלות שלנו. עבור חלק מאיתנו התחלה פרושה שמחה הודות לחידוש המצפה, לנו ולעתים אף בזכות ההרפתקנות שבנו. יחד עם זאת עבור רובנו, התחלה מלווה בחשש ובחרדות. נראה שעיקר החרדה נובע מאחוז גבוה יחסית של חוסר וודאות שמתקיים בסיטואציה של התחלה חדשה. יוצא מכך שאם נצליח להפחית את מידת חוסר הוודאות שמזמנת לנו ההתחלה החדשה, הרי שנצליח בד בבד לצמצם את אפקט החרדה הנלווה לאותה התחלה.

כשאנו מגיבים להתחלות של ילדינו באופן חרדתי- בלתי פרופורציונאלי לאירוע, הרי שסימן הוא לנו שאנו מגיבים מהמקום החרדתי שלנו שליווה אותנו בהתחלות שלנו.

חבקו את ילדיכם (צילום miss pupik-cc)


הפסיכולוג פרויד אשר הביא לפסיכולוגיה את תיאורית מנגנוני ההגנה, דיבר על מנגנון ההשלכה- כמנגנון הגנה שמשמעותו: "תכנים רגשיים ועמדות שהאדם מתקשה להכיל בתוכו ושכתוצאה מכך הוא מיחס אותם לזולתו". נראה שבליווי החרדתי שלנו את ילדינו בהתחלות שלהם אנו למעשה משליכים עליהם כמובן שבאופן לא מודע וללא כוונה רעה-את החרדות שלנו. נראה שביכולתנו להיטיב משמעותית את ההתמודדות של ילדינו , אם אנו ההורים נצליח להתבגר ולהתגבר ולזנוח את הפחדים והחרדות שלנו., נטפח לעצמינו על השכם ונאמר הן לעצמינו והן לילדינו "אנחנו עשינו את זה ובהצלחה- ולפיכך אין סיבה שילדינו לא יעמדו במשימה".

שמחה והנאה

השלכת רגשות החרדה של ההורים על ילדיהם היא זו שמכניסה מתח וחשש בלב הילד, כמו גם הציפיות המועברות אליו מגיל כ"כ צעיר שעליו להצטיין ו"להביא להורים" תעודה טובה וכיוצא בזה.

רצוי שההורה ישדר לילד שבבית ספר הוא מקום שניתן ללמוד בו דברים חדשים מתוך שמחה והנאה. הילד צריך לחוש את היותכם שמחים על כך שהוא משנה לשנה גדל ומתפתח וצובר התנסויות חדשות ומעשירות ועליו לדעת בביטחון מלא שהערכתכם אותו אינה בהכרח ובאופן בלעדי תלויה בהשגיו במערכת החינוך.

ואם נחזור לתחילת דברינו בהם דיברנו על האפקט המרגיע והמנחם שבצמצום חוסר הוודאות שבסיטואציה חדשה הרי שיקל על הילד לשמוע שסביבת הלימוד איננה חדשה לגמרי שכן יש בה אלמנטים המוכרים לו מהעבר כמו חברים, שעת החצר, ארוחת עשר וכדומה. אלה ייתנו לילד תחושת בטחון שהוא הולך למקום מוכר ובהתאם לכך הסיכוי שהוא ילך לבית הספר או לגן החדש עם חיוך גדול יותר-יגבר.

חבקו את ילדיכם וצפו מהם להיות שמחים ומאושרים, וכפי שאמר ווינקוט זו תהיה "הורות טובה דיה". שנת לימודים שמחה לכל המתחילים ולהוריהם.


רינה וסרמן היא מנהלת אגף המשפחה של תנועת "אמונה". עמי אהלי, מנהלת המיט"ב תל-אביב של "אמונה".


גולשים המעוניינים להפנות שאלות לפינת היעוץ של "אמונה" מוזמנים להשאיר את תגובותיהם מטה