שיעור ההעתקות גבוה בחינוך הדתי יותר מהחילוני

מחקר מפתיע שנערך בקרב למעלה מאלף תלמידים חשף שרמת ההעתקות גדולה יותר בחינוך הדתי והחרדי מאשר בחילוני ואילו הבנים מעתיקים יותר מהבנות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/09/15 11:24 כד באלול התשעה

שיעור ההעתקות גבוה בחינוך הדתי יותר מהחילוני
shutterstock, אילוסטרציה, צילום: shutterstock, אילוסטרציה

בבתי ספר דתיים מעתיקים יותר מבתי ספר חילונים, כך כך עולה ממחקר חדש שנערך בקרב למעלה מאלף תלמידים, ובחן את היקף תופעת ההעתקות במוסדות בלימוד היסודיים והתיכוניים, בדגש על הונאה דיגיטלית במבחנים, בכתיבת עבודות ובהכנת שיעורי בית.

במסגרת המחקר, שנערך עבור המדען הראשי במשרד החינוך, ופורסם ב-NRG נבדקו בין היתר ההבדלים בין בנים לבנות, בין החינוך היהודי לערבי ובין הממלכתי לדתי. בחלק האיכותני של המחקר, לקחו חלק 72 מרואיינים: 36 מורים ו-36 הורים. זאת, תוך שמירה על איזון מגדרי וייצוג שווה למורים והורים מכל אחת משלוש שכבות הגיל - שליש מהחינוך היסודי, שליש מחט"ב ושליש מחטיבות עליונות, מהפיקוח היהודי-ממלכתי, הממ"ד והלא-יהודי.

במהלך המחקר, שערכו ד"ר אינה בלאו ופרופ' יורם עשת-אלקלעי מהמחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, נמצאה עליה בהיקף ההונאה ככל שעולה הגיל ובמעבר מבית ספר יסודי לחטיבת ביניים ומשם לחטיבה עליונה. "ניתן להסביר את העלייה על ידי הלחץ ההולך וגובר להישגיות, בו מצויים התלמידים ככל שהם מתקרבים למבחני הבגרות", טוענים החוקרים.

"הסבר זה עולה בקנה אחד עם העלייה הדרמטית ביותר בהונאה, שנמצאה בקרב תלמידים דוברי ערבית עם העלייה בגיל, שכן עבור רוב התלמידים האלה, המשך הלימודים מהווה מרכיב חשוב בעתידם המקצועי, דבר המגביר בעיניהם את חשיבות ההצלחה בלימודים", נאמר בסיכום.

החלק המפתיע ביותר של המחקר היה דווקא נושא ההעתקות בחינוך הדתי. במוסדות לימוד שבפיקוח הממלכתי-דתי, הממצאים בראיונות עם ההורים והמורים הצביעו על חוסר מודעות לקיום התופעה במוסדותיהם, דבר שהתבטא בפער גדול בין תפיסת היקף התופעה ביניהם לבין התלמידים.

"יתכן שההורים והמורים בפיקוח הממ"ד ערים להתנגשות המוסרית של ערכי הדת עם ביצוע מעשי הונאה, אבל באופן מודע או לא-מודע הם שואפים להצניע את הדיווח על היקף התופעה", כתבו החוקרים. בניגוד להשערת החוקרים עלה מהמחקר כי הונאה בלמידה נפוצה בקרב תלמידים ממשפחה חילונית באופן מובהק פחות בהשוואה לתלמידים ממשפחה מסורתית וממשפחה חרדית (ממוצעים: 2.94 לעומת 3.22 ו- 3.13 בהתאמה).

כמו כן, נמצאו הבדלים מגדריים מובהקים: על פי דיווח התלמידים, ההונאה נפוצה פחות ונתפסת כפחות לגיטימית בקרב בנות בהשוואה לבנים. כמו כן, בנות מעורבות פחות מבנים בהונאה בכל סוגי ההערכה: מבחנים, עבודות ושיעורי בית.

על בסיס ממצאי המחקר המליצו החוקרים להמשיך ולהרחיב את מדיניות משרד החינוך לצמצום מספר הבגרויות. "אנו ממליצים להרחיב את האפשרויות של כתיבת עבודות גמר כתחליף למבחני הבגרות. עבודות גמר נכתבות לאורך זמן, תוך הגשת טיוטות מרובות, ובהינתן הנחיה ראויה, דבר האמור להקטין את הסיכוי להתרחשות הונאה.

"זאת ועוד, כתיבת עבודת גמר מאפשרת בחירת נושא אישי ובכך בכוחה ליצור תהליך למידה משמעותי יותר עבור הלומד. המלצתנו הולמת את ממצאי המחקר לגבי חשיבות המוטיבציה הפנימית והגברת העניין בלמידה בצמצום תופעת ההונאה", כתבו החוקרים.

בנוגע לתוצאות שהתקבלו מהתלמידים במוסדות החינוך בפיקוח ממ"ד, כתבו החוקרים "אנו ממליצים למשרד החינוך לפעול להגברת המודעות של מורים והורים בפיקוח הממ"ד להיקף תופעת ההונאה בקרב התלמידים בפיקוח זה ולפתח תכנית התערבות המדגישה את התנגשותה מוסרית בין ערכי הדת לבין ביצוע הונאה בלמידה".