שיעור גמרא בוואטסאפ? יש חיה כזו

ה'סוויצ'' החינוכי של הרב אבי רוקח הביא ליצירת פרויקט ראשון מסוגו בעולם הישיבות. תלמידים לומדים עם טבלטים, רב שמסמס בזמן השיעור וילדים שמתנדבים לעשות שיעורי בית. כך נראית ישיבת הסאמרטפון הראשונה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 27/01/14 13:28 כו בשבט התשעד

שיעור גמרא בוואטסאפ? יש חיה כזו
ישיבת אמית עמיחי רחובות, צילום: ישיבת אמית עמיחי רחובות

הופעת הסמאטרפונים הפכה את חיינו לקלים יותר אך גם למאתגרים יותר. את האתגר הגדול ביותר חווה עולם החינוך שהסמארטפון הפך לו למתחרה. לא מעט ישיבות תיכוניות ניסו למצוא פתרונות שונים וישנם כאלו שאף אסרו את כניסתו לישיבה. בישיבה אחת החליטו אחרת. בישיבה התיכונית אמי"ת 'עמיחי' ברחובות לא רק שלא אסרו על הכנסת סמארטפונים אל בית הספר אלא אף הפכו לחלק משמעותי מהשיעור, בפרויקט ראשון מסוגו בעולם הישיבות. מה קורה כשמעבירים שיעור גמרא בוואטסאפ? תופתעו לגלות.

הרב אבי רוקח מכהן כראש ישיבת אמי"ת רחובות מזה שש שנים, אך לפני שנתיים החליט לנווט את הספינה אל מחוזות חינוך חדשים שטרם נראו בעולם הישיבות. "התחלנו בתהליך של חיפוש משמעותי כיצד להביא את התלמיד למצב שהוא מגיע לישיבה בבוקר עם עיניים בורקות בציפייה ליום מעניין, אם בלימוד תורה ואם בלימוד חול", מספר הרב אבי רוקח. "הבנו שכשילד נכנס לכיתה הוא מקבל רק מידע ויש לו תחושת בטן שחלק משמעותי ממנו היה יכול לקרוא לבד. הבנו שמערכת החינוך מתמקדת בתוצר, בתעודת הבגרות ואילו התהליך הפך חסר משמעות - את אלה רצינו לשנות".

במסגרת עיצוב השיטה החינוכית החדשה של הישיבה עברו אנשי הצוות החינוכי סדנאות שיצרו בהם "סוויצ' חינוכי", כלשון הרב רוקח, לפיו תהליך הלמידה והמשמעות שהוא מעניק לתלמיד חשובה לא פחות מהציון. ויותר מכך, "שינינו את שיטת ההוראה כל שלכל מורה יש כיתה והתלמידים עוברים מכיתה לכיתה. במקום שהמורה הוא אורח של התלמידים בכיתה התלמידים הופכים להיות האורחים בכיתה שלו. יש כיתת גמרא, ויש כיתה לכל מורה ומקצוע. הכיתה מעוצבת בהתאם למקצוע ונראית יותר כמו ספריה בה יושבים בשולחנות עגולים ולמורה מקום מיוחד, מעין משרד. התלמיד מרגיש שהוא נכנס למקום מושקע ונעים יותר" מסביר הרב רוקח.

השינוי החינוכי, המעניין והמקורי ביותר של הישיבה הוא הפיכת הסמארטפונים מבעיה לפתרון למידה. "הבנו שיש טכנולוגיה מאוד מקדמת שעוטפת אותנו, והיא נמצאת גם אצל התלמידים וגם אצל הר"מים", מסביר הרב רוקח את התפיסה שהובילה לפרויקט הראשון מסוגו בישיבות התיכוניות. "הסמארטפון טומן בחובו עולמות שאנחנו לא רוצים להיות בהם, ויחד עם זה אנחנו שואלים עצמנו האם פה זה נגמר או שיש למכשיר אלמנטים נוספים. בסמראטפון יש חיפוש מידע, העברת מידע מהיר, צילום ועוד. כחלק מתהליך הלמידה אנחנו משתמשים בוואטסאפ. הבאנו למשל הצגת רשות לישיבה ורצינו שתלמידים יגיעו לצפות, אז הכנו סרטון ויראלי ושלחנו להם בווצאפ. אני מלמד הלכה ויש לי קבוצת וואטסאפ של השיעור בה אני שולח שאלות, עדכונים, חומר ללמידה ושאלות חשיבה כלליות למהלך היום".

יש לא מעט אנשי חינוך שיטענו שבכך אתה מכשיר את הסמארטפון על סכנותיו. מה תשיב להם?

"הטענה שלי היא שהמכשירים קיימים ולשאול בציונות הדתית אם להיות בהם או לא, היא שאלה מצוינת וראויה אבל אנחנו כבר לא שם. בכל מוסדות החינוך בישיבות תיכוניות גם להורים ולרבנים שלהם יש סמארטפון. האם זה טוב? זו שאלה. הדיון הוא מה עושים עכשיו. האם אני משדר שזה כלי משוקץ או שאני אומר לו 'תקשיב, גם במרחב הכיתתי אפשר לנצל אותו לדברים טובים'. אני כמובן מלמד עד כמה המכשיר יכול להיות גרוע ואני מביא מרצים בנושא, אבל אני גם בא באותה עוצמה ואומר שיש בו דברים מדהימים וצריך לדעת לנצל אותם. בסופו של דבר אם אנחנו המחנכים, נדע לנצל את המכשיר לטוב, גם הילד ידע להשתמש בו לטוב, גם כשהוא לבד ולא עם המורה שלו, וידע שיש שם דברים טובים ולא רק רעים. כשאתה משדר שזה רק רע אתה אומר בעצם אומר לו 'אתה כל היום עושה משהו רע, אתה וההורים והרבנים שלך".

על אף הפרויקט החדש של שילוב הסמארטפונים בישיבה, הרב רוקח מצליח להבין גם את מי שבחרו אחרת. "זה טוב שיש כמה בתי ספר שלא מאפשרים את השימוש בטלפון סלולרי, הוא אומר "ההחלטה האם להכניס פלאפון לכיתה היא החלטה תרבותית ואפילו נפשית. אני מאוד מכבד את מי שמחליט שלא כי התנועה הנפשית שלו היא שמרנית ומתחבר לה' ממקום אחר ממני, אני לא יותר או פחות טוב ממנו. כולנו שואפים לקודשה ועבדות ה'".

מי שמסתובב במסדרונות ישיבת אמי"ת עמיחי ברחובות עלול להיתקל בעגלה טכנולוגית מלאה בטאבלטים. כן, גם הם נכנסו כעזרי למידה חכמים אותם רכשה הישיבה לטובת התלמידים. "תשמע, בסופו של דבר השיטה הזאת עובדת. אנחנו רואים פה תלמידים קשובים יותר שמוציאים מעצמם תוצרים מאוד משמעותיים, הרבה יותר מקודם. יש רוגע בבית הספר, תלמידים מדברים אחרת, מתנהגים אחרת. לצד כל אלה הקמנו פורמים של הורים ותלמידים שמלווים אותנו בתהליכים החדשים הללו ומקבלים רעיונות לשינוי שיטת הלמידה".

טאבלטים וסמארטפונים בשיעורי גמרא. זהו בהחלט פרויקט ראשון מסוגו כמו גם שיטת הלמידה המסורתית שבאמי"ת עמיחי ברחובות עברה מהפכה משמעותית. האם המהפכה הטכנולוגית-חינוכית עתידה להדביק את שאר הישיבות התיכונית? לא בטוח, עוד מוקדם להגיד. מה שבטוח שהיא הביאה משבי רוח חדשים המאתגרים את שיטות החינוך הישנות והטובות.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il