קולך, לא זו הדרך

אף רב לא התיר לנו להביא אישה להרצות בכנס. הרב בורשטין ממכון פועה משיב לרחל קרן

חדשות כיפה הרב מנחם בורנשטיין 20/01/09 00:00 כד בטבת התשסט

קולך, לא זו הדרך
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

ראשית, ברצוני להודות להנהלת אתר "כיפה" שבקש מאיתנו להגיב על מאמרה של גב רחל קרן - תליט"א. "דנים בגופך - בלעדייך". בעקבות כך קראתי את המאמר ולא האמנתי שמדובר במאמר על הכנס השנתי של פוע"ה שנערך השנה. אך כיוון שצירפו תמונה של הכנס שלנו הבנתי שההתייחסות היא אכן לכנס של המכון.


כמתבקש, התקשרתי מייד לגב רחל קרן והפניתי את תשומת לבה שחברותיה שהשתתפו בכנס לא עדכנו אותה בפרטים הנכונים, ולא זו הדרך לתגובה בנושא.


אני חייב לציין שנענתי בצורה אדיבה ומבינה. באותה הזדמנות סיפרתי שמאז שנבחרה ליו"ר "קולך", הגיעו אלינו מספר פניות להגיב על פרסומים שונים שלהם. תגובתי הייתה שהבנתי שכיום המגמה של "קולך" הוא לבנות ולא להרוס ובמיוחד שהיו"ר מקפידה גם על קלה כבחמורה כולל כיסוי ראש מלא ואפילו שם משפחה אחד.


אמרתי לגב קרן שאביה היקר פרופ אורבך ז"ל ודאי היה מרים אלי טלפון לפני כתיבת מאמר כזה.

עברתי עם גב קרן על פרטי המאמר וציינתי שודאי שהגאון הרב ישראל מאיר לאו שליט"א לא אמר על "יתרונות האולטרא-סאונד התלת-מימדי - אפשר להמשיך ולעבור על התמונות גם לאחר שהעובר עוזב את חדר הטיפולים". מילים כגון אלו נאמרו על ידי המומחה לאולטרא-סאונד, פרופ רוני טפר, שהסביר שישנה אפשרות לענות לאשה על שאלותיה ולהתייעץ עם רופאים נוספים על המומים הנראים בעובר גם אחרי שהאישה כבר הלכה לביתה.


לגבי דבריו של מו"ר הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א, הבהרתי שהרב טען שאין צורך לחסן לכתחילה 50.000 בנות בגלל החשש שאולי בת אחת תדבק, במיוחד שהמסר החינוכי שלנו דומה למסר החינוכי של ההלכה שאין לאפשר לטבול לרווקות.

הרב אריאל לא אסר או הגביל את המעוניינות להתחסן.


לגבי הרצאה של נשים בכנס כבר פרסמנו בעבר את מדיניותנו בנידון. פניתי בעבר אל מו"ר הגאון הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ"ל ואל יבל"א מו"ר הגאון הרב מרדכי אליהו שליט"א (שהקב"ה ישלח לו רפו"ש) והם פסקו לנו שאין זה מן הצניעות שאישה תעמוד בפני מאות רבות של רבנים ותרצה, עם תנועות גוף, בפניהם. פניתי גם לפוסקים רבים ולא מצאתי פוסק בעל סדר גודל שיתיר לנו להביא אשה שתרצה, בכנס מסוג זה. מה גם, שלא נתקלתי בנושאים השונים שעסק הכנס באיזו מרצה בעלת שם בתחום זה שאי הבאתה יעורר תמיהה. אחרי כל זאת, גם פניתי למורינו הגאון הרב אהרון ליכטנשטיין שליט"א, הנחשב כרב "פתוח", וגם הוא אמר לי שבסיטואציה של סגנון הכנסים של המכון אין אפשרות להביא מרצה. כמובן שהנשים ישבו באולם בדיוק כמו הגברים ושאלו שאלות אף יותר מהגברים. זאת ועוד, דוכן המרצה עמד בצד של הנשים.


הרצתי את הדברים בפני גב רחל קרן, ואמרתי שאין זה מדרכנו לעמוד ולהתנצח אפילו שיש לי כאן הזדמנות טובה. הייתה הסכמה משותפת בינינו שאכתוב מכתב מינורי זה, וגב קרן תתנצל על שהייתה אמורה להתקשר אלינו קודם ע"מ ללבן את הדברים, ולא לסמוך על מידע מוטעה מכלי שני.

לפי "חוק הדתיים השלובים", גם מצאנו קרבה משפחתית בינינו והאמת והשלום אהבו.


בברכה רבה,

הרב מנחם בורשטין


שמחה להצטרף לדרך האמת והשלום

גב רחל קרן - יו"ר קולך