ניתן למנוע עגינות

תענית אסתר סומנה כיום העגונה, אך כיצד ניתן למנוע את המצב? רבקה לוביץ על הסכמים למניעת סרבנות

חדשות כיפה רבקה לוביץ´ 09/03/09 00:00 יג באדר התשסט

ניתן למנוע עגינות
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

תענית אסתר סומנה כיום העגונה - יום שבו הציבור מתבקש לתת את הדעת לנשים שהן עגונות ומסורבות גט ואינן מצליחות להשתחרר מנישואין כושלים. עיקר, קואליציית נשים למען עגונות, מקדמת את החתימה על הסכם קדם נישואין למניעת סרבנות. מספר הסכמים יצאו לשוק בשנים האחרונות, אשר רובם בנויים על הרעיון של תמריץ כספי למי שמסרב לתת את הגט לצד המבקש אותו.

לפני שחותמים על הסכם למניעת סרבנות כדאי לשים לב למספר נקודות:

א. האם ההסכם הוא הדדי ופועל לשני הכיוונים? ההסכמים נכתבו מעיקרם בכדי להגן על נשים מסורבות גט. חלק מן ההסכמים מתייחסים רק לסרבנות של הבעל כלפי האישה ולא להפך. כדאי לשים לב לנקודה הזאת.

ב. האם ההסכם עבר עיניים של רבנים? לא אענה על השאלה האם ההסכם הוא כשר מבחינה הלכתית והאם ההסכם יוצר מצב של גט מעושה. לא ניתן בשום אופן לענות באופן ברור על השאלה הזאת. אף הסכם לא קבל הכשר של כלל רבני ישראל ותמיד יתכן שדיין זה או אחר יעלה שאלות על הסכם כלשהו. מצד שני ידוע לי על מקרים שהסכמים הכי לא הלכתיים עברו בשקט בבית הדין. ניתן לומר שבאופן כללי יש קשר הפוך בין הכוח המעשי של ההסכם לתמרץ בעל סרבן לבין היותו מקובל על רבנים. במילים אחרות: ככל שההסכם יותר כשר כך הוא פחות יעיל. ולהפך. כל אחד יעשה את החשבון שלו.

ג. האם ההסכם מחייב את הצדדים לדון בעניינים הנלווים לגירושין דווקא בבית הדין, בבית המשפט או שמא הוא שותק בעניין הזה ובכך משמר את מרוץ הסמכויות? בעניין הזה יש הבדלים גדולים בין הסכמים ולא כדאי ליפול לתוך הסכם שלא התכוונתם אליו.

ד. רוב ההסכמים המדוברים מתייחסים לנושא של סרבנות ולא לנושא של עגינות ממש. מעט הסכמים קובעים כי הצדדים נישאים רק על דעת זה שהבעל לא הלך למדינת הים מבלי חזור או שהבעל לא הפך להיות בלתי כשיר לתת גט באופן שאין תקווה לשינוי הססטוס הרפואי. הסכמים מעין אלו אינם ניתנים ליישום בהוצאה לפועל אבל יש בהם אמירה חשובה לגבי הנישואין ויתכן שבית הדין יתחשב בהם במצב, חלילה, של עגינות ממשית.

לסיכום: לו נשים היו מרגישות שהן מוגנות בנישואין לא היה צריך לחתום על הסכמים. הרבנות הראשית צריכה לקיים את היעוד שלה ולקבוע תקנות להגן על נשים. בית הדין צריך לעשות את עבודתו ולקנוס בעלים סרבני גט. אבל מכיוון שהם לא עושים את תפקידם "רווח והצלה יבוא ליהודים ממקום אחר... ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות". לכן אני מסיימת בקריאה: חתימה על הסכם היא לא רק כדי להגן על סרבנות גט אלא צורך השעה כדי להציל את כבוד האישה וכבוד הנישואין כדת משה וישראל.


רבקה לוביץ הינה טוענת רבנית במרכז צדק לנשים, ופעילה בעיקר