מנקים לפסח

עסוקים מידי לנקות לבד ומחפשים מישהו שינקה במקומכם? כמה דברים שחשוב לדעת

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 24/03/10 00:00 ט בניסן התשע

מעסיקים בבית מנקה לקראת פסח? מסתבר שיש לכם לא מעט חובות. בשל העומס הרב הנגרם עקב ההכנות לליל הסדר נעזרות משפחות רבות בשירותי ניקיון לקראת החג, במקביל סטודנטים וצעירים רבים בוחרים לנצל את התקופה ולעבוד בניקיון בתיהם של אחרים, בעיקר בשל ההזדמנות להרוויח סכום כסף גבוה בזמן קצר.

אלא שלמרות התדמית הלא רשמית של המקצוע, ישנם חוקים רבים שעליכם לדעת. כמעסיקים הינכם מחויבים לשלם לעובד דמי ביטוח לאומי ולפעמים אף ימי חופש והבראה.


למי יש כח לנקות לבד? (צילום: tm_lv-cc-by)


עובד במשק בית מוגדר בחוק כמי שמועסק בעבודות שוטפות ורגילות במסגרת ביתו הפרטי של המעסיק או בעבודות ניקיון בבניין משותף. נכללים בכך גם מי שעוסקים בטיפול בילדים, ומכאן ניתן להבין ש -נכון, גם הבייביסיטר שלכם זכאית לתנאים סוציאלים ולביטוח לאומי.

על פי החוק על המעביד לדווח על עובד לביטוח הלאומי רק לאחר שישה ימי עבודה, אבל עו"ד אילן קמינצקי מסביר כי למעבידים רצוי וכדאי מאוד לדווח על המועסקים עוד מהיום הראשון.

"עיקר הבעיה היא אם יקרה משהו לעובד. למשל אם הוא ייפול במהלך העבודה וישבור רגל, הוא יכול לתבוע ישירות את המעסיק שיהיה חייב לשלם לו פיצויים" מסביר קמינצקי. "אם יקרה נזק חמור מאוד כמו ח"ו נכות או משהו כזה הנזק יכול להגיע למאות אלפי שקלים, אפילו על יום אחד של עבודה. לכן כדאי למעביד לשלם אפילו מראש ביטוח לאומי, כדי שאם יקרה משהו העובד יקבל את הפיצויים מביטוח לאומי וככה תהיה בטוח שלא תחויב. בנוסף כמו כל עובד, מי שעובד במשק בית יותר משמונה שעות עבודה זכאי לשעות נוספות".

אך החובות אינם רק של המעסיקים. אם עבדתם במשק בית אתם מחויבים לדווח על כך למס הכנסה בדומה לכל הכנסה אחרת. "בעיקרון על פי החוק צריך לדווח למס הכנסה על כל הכנסה שאדם מקבל. אבל החוק די פרוץ ורוב העובדים לא מדווחים ומשלמים" מסביר רו"ח יגאל אמבר. "מה שקורה בפועל הוא שרוב העובדים לא מגיעים לסף המס ולא צריכים לשלם מס ולכן המדינה לא מתלבשת על הסיפור הזה. על פי החוק, הכנסה של עד כ-5000 שקלים פטורה ממס, ומעל לסכום זה הדבר תלוי במצב המשפחתי של העובד. ממילא רוב מי שעוסק בעבודות נקיון לפסח לא מגיע לסכומים האלה ולכן למרות שהם לא מדווחים אין לזה הרבה פעמים משמעות שכן הם לא יגיעו לידי תשלום מס".